#


با رایحه های شادی آفرین عطر ها بیشتر آشنا شوید

25 آوریل 2018 بدون نظر 1945 بازدید

با رایحه های شادی آفرین عطر ها بیشتر آشنا شوید

آیا رایحه های شادی آفرین عطر ها را می شناسید؟

عطرها بوهای گوناگونی دارند و احتمال دارد شما در خریدن آنها مات و مبهوت شوید. در این مطلب با هفت رایحه شادی بخش که در طبیعت وجود دارند را به شما معرفی می کنیم.

به نظر شما شادی چه رایحه ای دارد؟ آیا می توان خوشحالی و رضایت را درون یک ظرف کوچک ریخت و در زمان نیاز استفاده کرد؟ علم ثابت کرده است که چیزی به نام رایحه شادی بخش وجود دارد به این معنی که رایحه‌هایی وجود دارند که بلافاصله حال شما را بهتر می‌کنند. این رایحه‌ها اغلب در طبیعت وجود دارند و در عطرها هم می توان از آن ها استفاده کرد. هرچند حس بویایی هر شخص الگوی خاص خود را دارد اما رایحه‌هایی وجود دارند که تقریبا روی همه انسان ها اثر مشابهی دارند و یک رایحه شادی آفرین شمرده می‌شوند. در این مقاله با هفت رایحه شادی آفرین که در طبیعت وجود دارند آشنا می شویم.

عطرها نه تنها باعث می شوند که  خاطره‌ها برای شما تداعی و زنده شوند بلکه در به وجود آمدن حس‌های خاص هم تاثیرگذار هستند. تصور کنید شیک و آماده در مسیر رفتن به محل کار خود هستید و یک ماشین زباله پر از کنار شما رد می شود، این رخداد نامطلوب با بوی نامطبوعی که دارد می‌تواند به آسانی موجب خراب شدن روز شما شود. در مقابل یک رایحه خوب و دلنشین اثر بالعکسی دارد و می‌تواند زمان طولانی شما را شاد و سرزنده نگه دارد. اما یک رایحه شادی آفرین چه ویژگی‌هایی دارد و کدام عطرها و بوهای طبیعی هستند که این خاصیت را در خود دارند؟ اگر این مواد طبیعی را بشناسید می‌توانید با تغییر در سبک زندگی و جایگزین کردن این رایحه‌ها زندگی شادتری داشته باشید.

رایحه مرکبات

میوه‌هایی که در دسته ی مرکبات دسته بندی می‌شوند مانند لیمو، گریپ فروت، پرتقال و نارنگی تماما یک بخش مشابه به هم در رایحه خود دارند که این نوت در عطرسازی تحت عنوان نوت مرکبات شناخته می‌شود. تجربه ثابت کرده است که این رایحه در اکثر مردم حس خوب و شادی به وجود می آورد و به همین علت است که عطرهایی که دارای این نوت می باشند سالانه پرفروش و محبوب هستند. کارشناسان عطر بر این باور هستند که رایحه مرکبات نوعی داروی ضدافسردگی است که منشا طبیعی دارد. مولکول‌های این رایحه هنگام استشمام مستقیما به بخشی از مغز می روند که وظیفه کنترل استرس و عصبی بودن را به عهده دارد و به این طریق باعث شادی فرد می شود. پس اگر از گرفتگی و کم حوصلگی روزانه رنج می‌برید عطری انتخاب کنید که حاوی رایحه شادی آفرین مرکبات مثل نوت لیمو یا پرتقال در خود باشد.

رایحه شادی بخش کاج

در تحقیقی که در یکی از دانشگاه های ژاپن انجام گرفته است به اثبات رسیده است که استفاده از عطر هایی که رایحه کاج دارند می‌تواند موجب ایجاد حس شادی در انسان شود. این مورد ریشه در علاقه بشر به طبیعت و سنت‌ها و رسوم انسان‌ها دارد. به عنوان مثال در کشورهای غربی درخت کاج و رایحه آن همیشه  یادآور کریسمس و شب عید مسیحیان می باشد و یا در کشور ژاپن یادآور سنت قدیمی “شین رین یوکو” یا قدم زدن در جنگل است. از سوی دیگر تمام انسان‌ها علاقمند به طبیعت بوده و تداعی فضای جنگل‌های پر از درخت برای بیشتر افراد شادی آفرین و جذاب است به همین دلیل رایحه کاج به احتمال زیاد اثر مثبتی روی روحیه شما خواهد داشت.

رایحه گل یاس

گل یاس علاوه بر این که یک گل زیبا و دوست داشتنی است در زمان‌های دور در رایحه‌ درمانی از آن استفاده میشده است  و تحت عنوان درمان برای افسردگی به کار می‌رفته است. اکنون نیز علم به اثبات رسانده است  که رایحه گل یاس یک رایحه شادی بخش بوده و نه تنها موجب از میان رفتن افسردگی می‌شود بلکه شما را هوشیارتر و پرانرژی‌تر هم می‌کند و بلافاصله احساس بهتری به شما می‌دهد. اگر شما هم جزو افردی هستید که صبح شنبه حوصله رفتن به سر کار ندارید و احساس خستگی کاذب بر شما غلبه می کند یک عطر ملایم حاوی رایحه گل یاس تهیه و استفاده کنید.

رایحه وانیل

رایحه تند وانیل همه را به یاد شیرینی و کیک و روزهای خوب دوران کودکی می‌اندازد ولی بهتر است بدانید که این تصادفی نیست بلکه علم هم تاثیر بسزای شادی بخش بودن رایحه وانیل را به اثبات رسانده است. در تحقیقی که در مرکز بین المللی عطر و طعم International Flavors and Fragrance انجام گرفته است ثابت شد که رایحه وانیل بیشترین اثر شادی آفرینی و آرام بخشی را در میان رایحه ها دارد و در این میان رتبه اول را دارا هست. شاید در مورد بقیه رایحه‌ها این مورد کمی سلیقه ای باشد اما در مورد وانیل اثری همگانی دارد و تقریبا همه انسان‌ها رایحه وانیل را دلنشین و شادی بخش می شناسند.

رایحه اسطوخودوس

اسطوخودوس از انواع گیاهان شناخته شده‌ ای می باشد که تاثیر شادی آفرینی آن خیلی بیشتر و قوی تر  از انواع رایحه های طبیعی دیگر است. در تحقیقی که در دانشگاه میامی انجام گرفت معلوم شد که بو کردن اسطوخودوس اثر به خصوصی روی بهبود حال عمومی فرد دارد و باعث احساس آرامش می‌شود. حتی مشخص شد بوییدن این رایحه باعث هوشیاری بیشتر می‌شود و توانایی و سرعت افراد را در حل مسائل ریاضی افزایش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید تمام روز پرانرژی، آرام، شاد و متمرکز باشید این رایحه طبیعی را در برنامه روزانه و عطرهای مورد استفاده خود بگنجانید.

رایحه قهوه

بوییدن بوی قهوه در اول صبح که تازه از خواب شیرین بیدار شده اید می‌تواند یکی از لذت بخش ترین رایحه‌ها باشد ولی چیزی که به اثبات رسیده این است که رایحه قهوه موجب افزایش انزژی خواهد شد و باعث از بین رفتن حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود یعنی تقریبا مشابه اثری که نوشیدن قهوه دارد اما ملایم‌تر و بدون عوارض جانبی. پس اگر می‌خواهید حس خواب آلودگی صبحگاهی خود را از بین ببرید رایحه قهوه را در عطرهای خود استفاده کنید و روزی پرانرژی و شاد را آغاز کنید.

بوی چمن تازه زده شده

بر اساس نتایج تحقیقاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند بویی که از چمن‌های تازه کوتاه شده استشمام می‌شود یک ماده شیمیایی است که گیاه چمن زمانی که احساس خطر کند از خود آزاد می‌کند و در حقیقت علامت استرس گیاه می باشد. ولی در تحقیقی که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شد مشخص شد که این هورمون استرس گیاهی روی مغز شما اثر معکوس دارد و هورمون استرس انسانی را کنترل کرده و باعث آرام تر شدن شما می شود. این مساله می تواند تا حدی ریشه روانی هم داشته باشد چون بوی چمن تازه کوتاه شده یادآور خاطرات شیرین کودکی و بازی های این دوران در محیط های باز است و افرادی که چنین خاطراتی از دوره کودکی خود دارند اثر شادی بخش این رایحه را بیشتر احساس می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *