#


اصول انتخاب عینک آفتابی

17 مارس 2018 بدون نظر 1857 بازدید

اصول انتخاب عینک آفتابی

راه های صحیح انتخاب عینک های آفتابی

باتوجه به نزدیک شدن به فصول گرم و پرحرارت و آفتاب نواز سال استفاده از عینک های آفتابی امری ضروری می باشد که علاوه بر تاثیر بسزایی که بر چهره ی شما میگذارد وظیفه ی مهم تری هم دارد که آن شامل محافظت از چشمان شما در برابر اشعه ی زیانبار خورشید می باشد. اگر در هنگام خرید عینک های آفتابی سهل انگتری کنید و یک عینک بی کیفیت تهیه کنید به چشمان خود به شدت آسیب رسانده اید. همان طور که مستحضر هستید برندهای معروفی در ساخت این عینک ها فعالیت دارند اما از سوی دیگر کارهای تقلبی و فیک هم به طور فراوان در بازار وجود دارند. سعی می کنیم شما را با نحوه ی تشخیص یک برند معروف عینک آفتابی از برند تقلبی را بیان کنیم تا با شناخت بهتر و آگاهانه تر انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که عینک با یو وی بالاتر را خریداری نمائید

اشعه ی ماوراء بنفش که همانطور که میدانید برای چشم مضر می باشد واز طریق خورشید ساطع می شود ۲ طیف به نام های UVBو UVA دارد که اشعه ی یو وی بی به دلیل توانایی عبور از لایه های جوی می تواند به پوست و چشم آسیب برساند. تماس مداوم چشم با این اشعه مشکلات جدی را به وجود می آورد که گاها این مشکلات جبران ناپذیر می باشند. وظیفه ی عینک های آفتابی جذب اشعه های مضر و مراقبت از چشمان شما می باشد و عینکی که عدسی آن اشعه ی بیشتری را جذب کند با کیفیت تر محسوب می شود.

میزان قابل قبول یو وی برای یک عینک، یو وی بالای۹۵ درصد می باشد و کمتر از آن در مورد یک عینک آفتابی پذیرفته نمی باشد. پس به همین دلیلی علامت و عددی که بر روی عینک نصب می شود باید به میزانی باشد که عینک آفتابی در یک عدد ایده ال ۹۸ درصد از این اشعه را جذب نماید. این رقم را به طور معمول بر روی فریم و یا حتی قاب و گاهی نیز لیبل عینک می توان پیدا کرد.

دقت ویژه به لیبل یا کارت عینک

در کنار اغلب عینک های آفتابی کارت یا لیبل و یا گاهی بر چسبی داده می شود که اطلاعات مهم و ویژه ای بر روی آن چاپ شده است که این نوشته دربرگیرنده میزان و یا درصد دریافت یو وی ، میزان خش پذیری عدسی عینک و بسیاری اطلاعات دیگر ی باشد که یک عینک خوب باید این اطلاعات را داشته و در کنار آن به عنوان مثال در برابر خش دارای مقاومت و جذب یو وی بالا نیز باشد. در صورتی که این اطلاعات به همراه عینک ارائه نشود دلیل قاطعی بر نداشتن اصالت و کیفیت آن می باشد و بهتر است از خرید آن صرف نظر نمائید.

توجه ویژه به فریم پلاستیکی عینک

داشتن فریم پلاستیکی به هیچ دلیلی نشانه ای بر اصل نبودن و یا عدم اوریجینال بودن یک عینک نمی باشد و بیشتر عینک هایی که با کیفیت هستند با فریم پلاستیکی روانه بازارا می شوند اما نمی توان گفت که هر پلاستیکی این کیفیت را دارا می باشد. تولید کنندگان معروف، عینک های آفتابی را با بالاترین کیفیت و طراحی ظریف و زیبا روانه بازار می کنند که هر فردی با نگاه کردن و لمس کردن به این فریم باید بتواند کیفیت و ظرافت به کار رفته را پیدا کند. بودن هر نوع موج، نقطه و یا جوش، بودن موادی که لزومی ندارد و یا خط قالب و هر موردی که نشانه نداشتن کیفیت در عینک و یا مواد تولید کننده آن در ساخت فریم را ثابت می کند می تواند دلیل قاطعی بر عدم کیفیت عینک باشد. بنابراین به سادگی می توان با یک نگاه ساده و دقیق به فریم عینک با کیفیت را از انواع بی کیفیت آن تشخیص داد و شناسایی کرد.

بازی دادن عینک و اطمینان از مقاومت آن

در هنگام خرید عینک آن را بسته و از قسمت دسته ها در دست نگه دارید و سعی کنید آن را کمی بچرخانید و پس از آن با دقت بسیار و به آرامی به اندازه چند سانتی متر به سمت بالا و یا پایین پرتاب کنید، بودن هر نوع لقی و نداشتن انسجام کافی و یا سر و صدایی که کمی غیر طبیعی باشد یک دلیل محکم بر کیفیت پائین عینک می باشد. عینک هایی که دارای کیفیت بالا و اریجینال منسجم باشند دارای ساختار بسیار محکمی هستند که در انواع تقلبی این انسجام دیده نمی شود.

توجه ویژه به لنز و عدسی عینک

عینک هایی که دارای کیفیت بالا هستند هم با عدسی ای که پلاستیکی است و هم با عدسی ای که شیشه ای است عرضه می گردند، علیرغم اینکه عدسی های شیشه ای موجب می شوند تا کیفیت محصول بالاتر دیده شود اما عدسی های با کیفیت بالای پلاستیکی نیز در صورتی که مرغوب باشند درست به مانند عدسی های شیشه ای عمل خواهند کرد. بنابراین عدسی پلاستیکی هیچ ارتباطی به با کیفیت نبودن یا تقلبی بودن عینک نخواهد داشت. با این وجود در هنگام خرید عینک آفتابی با چند ضربه ناخن و دقت در شفافیت قادر خواهید بود به شیشه ای بودن لنز پی برده و اطمینان کافی از اصل بودن عینک به دست بیاورید. چرا که شیشه ای بودن لنز خود دلیلی بر کیفیت بالا می باشد؛ با این وجود در صورتی که لنز پلاستیکی نیز بود باید به شفافیت و کیفیت بالای جنس دقت کرده و این موارد را نیز بررسی کرد.

آزمایش حرکت عینک

بعضی از عینک فروشی ها برای اینکه بتوانند کیفیت عینک و لنز آن را بررسی نمایند تستی را انجام می دهند که نگاه کردن به لنز آن و حرکت دادن عینک در برابر یک صفحه طرحدار می باشد. زمانی که فرد عینک آفتابی را در برابر صفحه ای که طرحی بر روی آن وجود دارد تکان می دهد اشکال موجود بر روی صفحه به هیچ عنوان نباید به هم ریخته و یا کج شوند.

بررسی امواج کنترل

در هنگام خرید عینک آفتابی می توانید ریموت و یا کنترل تلویزیون را در قسمت پشتی عینک قرار دهید و پس از آن کنترل را روشن کنید. در صورتی که کنترل از پشت عینک عمل نکند این مساله نشان می دهد که لنز و عینک دارای کیفیت بالایی هستند و می توانید با اطمینان اقدام به خرید آن نمائید اما در صورتی که خلاف این موضوع عمل شود بهترین کار این است که از خرید آن عینک منصرف شوید.

توجه به مارک و لیبل موجود در حاشیه لنز

تولیدکنندگان مشهور بسیاری که در زمینه عینک های آفتابی فالیت دارند همچون Ray Ban در خصوص عینک های تولیدی خود از یک برچسب و لیبل کوچک استفاده کرده و آن را در گوشه لنز قرار می دهند. یکی از عوامل مهم در تشخیص اصالت این برند می توان به وجود این لیبل و برچسب اشاره کرد. برچسب های نصب شده باید نوشته های بسیار کوچکی داشته باشند که واضح نیز می باشد و دارای پایداری بالایی باشد و جدا کردن آن نیز به سادگی انجام نشود. یکی دیگر از نکاتی که در خصوص این برچسب ها باید گفت این است که در برابر خط و خش دارای مقاومت بسیار زیادی هستند و به راحتی نمی توان آن را از روی لنز پاک کرد.

داشتن نشان های ویژه و مخفی

برخی از عینک هایی که به وسیله برندهای معروف هچون “Ray Ban” که نام بردیم نشانی تقریبا مخفی برای خود دارند که به عنوان یک علامت از دو وازه اول برند بر روی دو قطعه از عینک که بر روی بینی جای می گیرد حک شده است. این علامت به راحتی قابل رویت نمی باشد و در هنگام خرید باید با نور بیشتر و توجه خاص آن ها را بیابید. ولی نبودن این مورد در خصوص عینک های “Ray Ban” دلیلی بر بی کیفیت بودن و فیک بودن آن می باشد و باید نسبت به این مورد توجه خاصی داشت.

جز مواردی که نام برده شد موارد دیگری مانند نوشته شدن مدل عینک بر روی دسته آن از بخش درونی، کیف ودستمالی که دارای کیفیت بالایی است به همراه دفترچه کوچکی که در  کنار آن می باشد و … موارد دیگری هستند که تمامی آن ها می توانند برای یافتن عینکی با کیفیت بالا تاثیر گذار باشند.

برای اینکه بتوانید عینک خوبی را تهیه کنید بهتر است به چشم پزشک و یا عینک فروشی معتبری مراجعه نمائید و عینکی را پیدا کنید که متناسب با شرایط شما باشد. علت این مساله آن است که هر عینکی با رنگ و نوع خاصی تنها برای شرایط خاصی مناسب می باشد. به عنوان مثال عینک هایی که دارای رنگ زرد هستند برای هوای مه آلود و سرعت بالا مناسب هستند اما عینک هایی که به رنگ دودی و خاکستری هستند برای رانندگی و مصرف روزانه مناسب می باشند و در مورد عینک هایی که به رنگ قهوه ای هستند باید بگوئیم برای مصارف روزانه بهترین گزینه به شمار می روند.

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص حفاظت از چشم باید به یاد داشته باشیم خرید عینک مناسب می باشد. در بیشتر موارد عینک هایی که تقلبی هستند چینی بوده ولی عینک هایی که دارای کیفیت بالایی هستند تولید شده در کشور ایتالیا می باشند. برای اینکه بتوانید درجه یو وی عینک را تشخیص دهید تنها می توانید از دستگاه یو وی متر استفاده نمائید که در بیشتر عینک فروشی های معتبر وجود دارد. عینکی مناسب چشم فرد می باشد که بتواند تمام اطراف چشم را تحت پوشش خود قرار دهد و اجازه ندهد هیچ نوری به چشم برخورد کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *