#


لباس مناسب برای دیپلمات ها کدام است؟

5 ژانویه 2018 يك نظر 4703 بازدید

لباس مناسب برای دیپلمات ها کدام است؟

لباس مناسب برای دیپلمات ها کدام است؟

حوزه دیپلماتیک آداب مخصوص به خود را دارد که در مورد آن با با دو بخش کاملا جداگانه روبه رو هستیم که موجب می شوند تا دیپلماسی بهتر تعریف شود؛ اولین مورد سیاست خارجی و روابط بین المللی می باشد و مورد دیگر در زمینه دیپلماسی عمومی می باشد. شما چه به عنوان یک سفیر وارد کشوری دیگر شوید و یا به عنوان یک تاجر و یا حتی هنرمند باید چند اصل فرعی را مورد توجه قرار دهد و با توجه به آن ها رفتار نمائید.

در زمینه دیپلماسی آداب شخصی هم نقش عمده ای دارد که می توان آن را به دو بخش دسته بندی کرد: بخش اول نوع پوشش شما است که می تواند پیام هایی را به دیگران منتقل کند و مورد دوم نوع رفتاری است که از شما دیده می شود و با رفتار خود می توانید پیام هایی را صادر کنید و به دیگران منتقل کنید.

لباس مخصوص دیپلماسی

تمام مردانی که در زمینه دیپلماسی فعالیت دارند باید از یک لباس رسمی که تنها کت و شلوار است استفاده نمایند و خانم های نیز باید کت و شلوار و یا کت و دامن را به عنوان لباس رسمی در روابط دیپلماتیک بپوشند. در مورد این نوع پوشش ها هم اصولی وجود دارد که باید از سوی تمام دیپلمات ها رعایت شود تا در روابط دیپلماتیک آن ها تاثیرات مثبتی را داشته باشد.

اصل نخست این است که در مورد کت و شلوار و یا کت و دامن باید از رنگ مشکی ساده استفاده کرد و سعی بر آن داشت که لباس هیچ طرحی نداشته باشد ولی می توان در برخی موارد به غیر از مشکی به سراغ رنگ سورمه ای رفته و لباسی با این رنگ را برای پوشیدن انتخاب کرد. در خصوص پیراهنی که با این کت و شلوار و یا حتی کت و دامن استفاده می کنید بهتر است به سراغ پیراهن های ساده ای که هیچ طرحی بر روی آن ها وجود ندارد بروید و  ترجیحا سعی کنید رنگ آن سفید باشد.

اگر در خصوص پیراهن خود رنگ سفید را انتخاب نکردید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که رنگ آن نباید بیش از حد پر رنگ باشد و باید رنگ روشنی را انتخاب کنید.

گاهی این نکات ساده از سوی دولتمردان رعایت نمی شود و در نوع پوشش آن ها هیچ تناسبی وجود ندارد و اگر به استایل آن ها دقت کنید متوجه می شوید پیراهنی که پوشیده اند هیچ گونه هماهنگی با کت و شلوار آن ها ندارد. به عنوان مثال باید بگوئیم در هیچ کشوری نباید در خصوص کت و شلواری که دارای طرح راه راه است از پیراهن چهار خانه استفاده کرد اما برخی از سیاستمداران این کار را انجام می دهند و یک ترکیب نازیبا را در استایل خود ایجاد می کنند.

زمانی که یک دیپلمات در حال ایستاده قرار دارد در خصوص کت و شلوار خود اگر از نوع دو دکمه است دکمه بالایی آن را و اگر از نوع کت های سه دکمه است دو دکمه پائینی کت خود را ببندد و زمانی که در حال نشسته است باید تمام دکمه های کت خود را باز بگذارد. برخی از دولتمردان اغلب این اصل ساده را نیز مورد توجه قرار نمی دهند و برعکس این اصل را انجام می دهند.

اگر این اصول ساده از سوی یک فرد دیپلمات رعایت نشود و نسبت به آن ها بی توجه باشد نمی توان این کار او را نوعی خلاقیت دانست بلکه باید این کار را دلیلی بر نادانی و عمدی بودن کار او در خصوص عدم رعایت اصول دیپلماتیک دانست.

به عنوان مثال اگر فردی که مسوولیت دیپلماتیک بر عهده دارد در مجامع رسمی و بین المللی با کاپشن حضور پیدا کند و یا زمانی که به فردی هم رده خود ملاقات می کند از این لباس استفاده کند نباید این کار او را نوعی سادگی و یا حتی ساده زیستی او به شمار آورد بلکه او به عمد نخواسته اصول دیپلماسی را رعایت کند که متاسفانه در سال های اخیر در برخی از کشورهای آسیایی ابن موارد بسیار مشهود است.

کفش مورد استفاده دیپلمات ها

کفشی که دولتمردان و دیپلمات ها باید در روابط دیپلماتیک خود مورد استفاده قرار دهند کفش هایی است که با نام برت معرفی می شوند و بسیار ساده هستند. البته به این کفش ها هشت ترک نیز گفته می شود و در خصوص آن ها باید بگئیم که به عنوان یک دیپلمات باید حتما با جوراب خود ست کنید.

این در حالی است که در کشور ما اغلب جوراب با شلوار ست شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این موارد نیز اصولی هستند که باید از سوی دیپلمات ها به خوبی رعایت شود و عدم رعایت آن ها هیچ نشانه خوبی نمی باشد.

آداب دیپلماتیک

روابط دیپلماتیک آداب مخصوصی دارد که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت و یکی از آن ها نوع ایستادن افراد دیپلمات است. این افراد باید در هنگام ایستادن دست های خود را در کنار خود و به موازات پاهایشان قرار دهند، به عبارت ساده تر باید در هنگام ایستادن دست آن ها به خوبی در کنار بدن قرار داشته باشد و لبه پائین کت را لمس نماید.

زمانی که افراد دیپلمات در حالت نشسته قرار دارند باید هر دو دست آن ها بر ریو میز قرار داشته باشد. اگر به برنامه های مذاکره ای که برگزار می شود توجه کنید میبینید که افراد دیپلماتی که در کار خود حرفه ای هستند هر دو دست خود را بر روی میز قرار می دهند و هیچ کدام از آن ها دست های خود را در زیر میز قرار نمی دهند و به خوبی این اصل را رعایت می کنند. این کار به حرفه ای تر دیده شدن آن ها کمک بسیار زیادی می کند و می توانند در روابط بین المللی خود بهتر دیده شوند.

آداب غذا خورن در روابط دیپلماتیک

زمانی که قرار باشد افراد فعال در روابط دیپلماتیک با یکدیگر یک وعده غذایی کاری که در بیشتر موارد صبحانه می باشد داشته باشند باید چند مورد را مورد توجه قرار دهند که عبارتند از:

ـ قاشق همواره باید در سمت راست قرار داشته باشد و چنگال خود را باید همیشه در سمت چپ قرار دهید. در مورد غذا خوردن نیز آدابی وجود دارد که باید به آن ها نیز توجه داشت و یکی از آن ها این است که اگر پس از اتمام غذایتان قاشق و چنگال خود را درون بشقاب بگذارید به این معنی است که تمایل دارید به غذا خوردن ادامه دهید و با این کار به مسوولینی که وظیفه سرو غذا را دارند اعلام می کنید که مجدد برای شما غذا سرو نمایند.

زمانی که قاشق و چنگال افراد دیپلمات در بخش بیرونی بشقاب آن ها قرار داده شود نشان می دهد که غذایی که برای شما سرو شده اندازه بوده و به بیشتر از آن تمایل ندارید. افرادی که به عنوان دیپلمات بر سر یک میز غذاخوری جمع می شوند نباید بگویند به این غذا علاقه ای ندارم و یا میل ندارم بلکه باید از غذای سرو شده به میزان اندکی بخورند و باقی آن را درون بشقاب خود باقی بگذارند. این کار نشان می دهد که این غذا باب میل شما نبوده و دیگر تمایلی به خوردن باقی آن ندارید.

چگونگی نشستن در مذاکرات فاقد میز

در تمام جلسات و مذاکراتی که میزی وجود ندارد نیز دیپلمات ها باید بر نحوه نشستن خود دقت نمایند پرا که این مساله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در چنین جلساتی باید هر دو پای خود را در کنار یکدیگر جفت کرده و دست های خود را بر روی دستگیره مبلی که برای نشستن انتخاب کرده اید بگذارید.

در آداب دیپلماتیک به هیچ عنوان نباید پاهای خود را بر روی یکدیگر بیاندازید و اگر فرد یا یک گروه این کار را مرتکب شوند در واقع قصد آن ها نشان دادن بی ارزشی طرف مقابل برای آن ها است و یا اینکه قصد دارند بر او سیطره کاملی داشته باشند.

اگر در جلسه ای یکی از افراد این کار را انجام دهد طرف مقابل او هم می تواند به مانند او رفتار نماید. شاید در چند دیداری که آقای دکتر ظریف داشته اند دیده باشید که وزیر امور خارجه کشوری که با ایشان ملاقات داشته پایش را بر روی پای دیگر انداخته و جناب دکتر ظریف هم  این کار را انجام داده اند و مانند طرف مقابل نشسته اند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *