#


موارد کاربرد مد

کاربرد مد
8 می 2017 بدون نظر 1007 بازدید

موارد کاربرد مد

موارد کاربرد مد

مد پوشاک

مد آمار : در یک داده آماری به مقداری که به دفعات بیشتری اتفاق بیافتد مد میگویند.

مد فیزیک

مد موسیقی

مجله مد :که یک مجله طنز آمریکایی می باشد.

مد [ یکای جرم ]

کاربرد مد

کاربرد مد

 تعریف مد و مد گرایی

تعاریف گوناگونی برای مد و مدگرایی وجود دارد. مانند :

۱- مدها الگوهای فرهنگی ای هستند که توسط قسمتی از جامعه پذیرفته شده و دارای یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه هستند و پس از طی آن دوره فراموش میشوند.

۲- « مد » رایج شدن شیوه ای از زینت در بخش های مختلف زندگی است. مانند طرز آرایش ، طرز لباس پوشیدن ،مدل تزیین دکوراسیون منزل ، مدل ماشین و خیلی موارد دیگر.

۳- مد گرایی : به این معنی است که فرد سبک لباس پوشیدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرین متد ها تنظیم کند و به محض آن که مد جدیدی در جامعه رواج می یابد از آن یکی پیروی نماید .

علل و عوامل پیدایش مد

علاوه بر زیر ساخت های تاریخی و اجتماعی ، مدگرایی در بین نسل جوان از یک سری اصول و سازه های روان شناختی نیز تبعیت میکند و انگیزه ها و عوامل و نیاز های چندی در ارتباط است.

۱_ تنوع طلبی و نو گرایی :

انسان ها به صورت ذاتی وفطری تنوع طلب هستند. در این بین جوانی ، فصل جدیدی در زندگی و سر آغاز ورود انسان به دنیای پرشور و رنگارنگ است که غرایز طبیعی در شکل دهی آن نقش اصلی را بر عهده دارند. تنوع دوستی و نوگرایی دردوره جوانی به اوج خود میرسند. ازاین رو تنوع طلبی از علل و منشاء های اصلی مد به حساب می آید.

۲- همانند سازی :

همانند سازی در مکتب روان تحلیلگری به فرآیندی نا هشیار اطلاق می شود که شخص طی آن ویژگی ها ، نگرش ها والگوهای رفتاری شخص دیگری را برای خود الگو قرار داده و با تقلید از نگرش ها و ویژگی های رفتاری او احساس می کند که مقداری از قدرت و کفایت او را نیز کسب کرده است . منبع اصلی همانند سازی در دوران کودکی والدین هستند : زیرا کودک اولین و بیشترین برخورد را در زندگی با والدین خود دارد ؛اما در دوران نوجوانی و جوانی که فرد از والدینش فاصله میگیرد سعی می کند الگوهایی را که خود را با آن ها تشبیه کرده از دست الگو های دیگر یعنی از طریق همانند سازی های جدید با دیگری پر کند.

۳- رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران :

انگیزه رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران ، از دیگر عوامل تبعیت از مد در بین جوانان و نوجوانان محسوب می شود . این انگیزه در تمام افراد وجود دارد و به گونه های مختلف خود را نشان می دهد. رقابت اگر در زمینه های مثبت انجام شود باعث بیشرفت و رشد و تکامل معنوی فرد میشود ؛ اما اگر در جهت منفی باشدو فرد بخواهد بسوی امور مادی و مد پرستی برود و از لحاظ ظاهری از دیگران عقب نماند سرانجام خوبی نخواهد داشت .

۴ – مد گرایی و جلب توجه دیگران

افرادی وجود دارند که با تعویض و تغییر هرروزه لباس و آرایش خود و خریدن لباس های گران قیمت و مد روزدر صدد جلب توجه دیگران بر می آیند . استفاده از لباسهای جذب ، براق و رنگارنگ ، کفش هایی با پاشنه های خیلی بلند آرایش تند با رنگ های غیر طبیعی و … باعث جلب نظر و توجه دیگران گردیده و توجه دیگران گردیده و نگاه هایی را به خود معطوف می دارد.

۵ – مد گرایی و تشخص طلبی :

حس برتری و شخص طلبی از دیگر عوامل پیدایش مد در بین جوانان است . افرادی که خود را برتر از دیگران و مربوط به قشر مرفه جامعه می دانند سعی می کنند این برتری را در گویش ، رفتار ، لباس پوشیدن ، محیط آرایی و سبک آرایش و …خود نشان دهندو به این ترتیب مدهای جدید را مطرح کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *