#


تاثیر نوآوری های تکنولوژی در دنیای مد و فشن

24 آوریل 2018 بدون نظر 1473 بازدید

تاثیر نوآوری های تکنولوژی در دنیای مد و فشن

نوآوری هایی که موجب ایجاد تغییراتی در دنیای مد و فشن شدند

آیا می دانید که نوآوری های تکنولوژی چه تاثیری در دنیای مد و فشن داشته و با تغییراتی که در دنیای مد ایجاد کرده است آشنایی دارید؟ در ادامه ی این مطلب شما را با تعدادی از مهمترین نوآوری های تکنولوژی آشنا می کنیم.

شاید اخیرا ساعت های هوشمند، عینک ها و انگشترهای هوشمند، دستبند های هوشمند و غیره را همه جا دیده باشید. آیا با به وجود آمدن این تغییرات و نیز هوشمند شدن همه چیز با قواعد مربوط به شیک پوشی هم خوانی دارد؟ حقیقت این است که نوآوری های تکنولوژی در مد و لباس تنها به سال های اخیر محدود نشده است و از آغاز قرن بیستم تاکنون اختراعات و ابداعات نو تا حد زیادی موجب ایجاد تغییراتی در دنیای مد شده باشد و مد و فشن نه تنها همواره خود را با آن وفق داده بلکه این تغییرات باعث ارتقاء و پیشرفت فشن و سبک زندگی مردم نیز شده اند. در این مقاله شما را با مهم ترین نوآوری های تکنولوژی که چهره دنیای مد را به طور کلی تغییر داده اند آشنا خواهیم کرد.

ابداع زیپ یکی از موثر ترین نوآوری های تکنولوژی

باید بدانید که یکی از موثرترین اختراعات تکنولوژی که در دنیای مد و فشن مورد استفاده قرار می گیرد اختراع زیپ است که اخیرا در تمامی لباس ها استفاده می شود. شاید به تصویر کشیدن این که جهان پیش از اختراع زیپ چگونه بود ساده نباشد ولی زمان بسیار زیادی از آن زمان نگذشته است. نخستین زیپ در سال ۱۸۵۱ و نسخه جدیدتری از آن در سال ۱۸۹۳ معرفی شد اما مورد استقبال قرار نگرفت و در بازار موفق نبود. اما در سال ۱۹۱۳ اولین زیپ مدرن که کاملا کاربردی بود اختراع شد. اما نام “زیپ” چطور برای این نوآوری انتخاب شد؟ گفته می شود کمپانی B.F Goodrich این نام را برای بوت های بدون بند و زیپ دار جدید خود انتخاب کرده بود که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و نام زیپ در ذهن ها ماندگار شد.

 کمربندهای قابل تنظیم در مقیاس کوچک

به احتمال بسیار زیاد شما کمربند های سوراخ دار سنتی را می شناسید، بعضی اوقات پیدا کردن سوراخ مناسب برای اندازه کردن کمربند کار بسیار مشکلی است به این دلیل که میان این سوراخ ها فاصله ی زیادی وجود دارد و شما مجبورید شکم خود را داخل ببرید تا بتوانید کمربند را تنگ کنید. ولی در سال های اخیر نوع جدیدی از کمربندهای قابل تنظیم به بازار عرضه شده است که سگک جدا شونده دارند و امکان تنظیم سایز کمربند را در مقیاس کمتر به شما می دهد. با داشتن چنین کمربندی شما دیگر محدودیتی برای انتخاب سایز کمربند نخواهید داشت و می توانید شلوار خود را به راحت ترین شکل ممکن بپوشید و به تن خود محکم کنید.

 اختراع پارچه های کشی

سال ۱۹۵۸ یکی از نقاط عطف مهم در تاریخچه مد و فشن به حساب می آید زیرا در این دوران پارچه های کشی برای نخستین بار وارد بازار شدند. این پارچه ها که به عنوان اسپندکس یا لیکرا (الاستین) شناخته می شوند دنیای مد را به طور کامل تغییر دادند. با استفاده از این الیاف تولید لباس های چسبان ممکن شد و مدل های جدیدی از لباس مثل جوراب شلواری و مایو به بازار عرضه شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. اولین تبلیغ تجاری برای این الیاف در سال ۱۹۵۸ در نمایش مد بالنسیاگا صورت گرفت و پارچه های معرفی شده الاستومریک نام داشتند. از آن زمان انواع مختلف و متنوعی از این پارچه ها طراحی شده و در طیف گسترده ای از لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 تولید پارچه های ضد تعریق

 لباس هایی که به عنوان لباس های ضد تعریق وارد بازار شده اند این روز ها طرفداران بسیاری دارند به این دلیل که مناسب ترین انتخاب برای روزهای گرم و لباس های ورزشی می باشند. ولی هیچ کس دقیقا نمی داند که این لباس ها چطور و توسط کدام مخترع معرفی شده اند. برخی این اختراع را به استنلی کورنبلام و رابرت کازدان نسبت می دهند چون این دو نفر برای اولین بار توانستند در سال ۱۹۹۸ خاصیت جذب رطوبت را در الیاف میکروفیبر به وجود آورند اما این اختراع مدعی دیگری هم دارد، کوین پلانک موسس برند آندرآرمور در سال ۱۹۹۶ توانسته بود در دانشگاه مریلند این الیاف را به تولید برساند.

 جوراب واریس، یکی از اختراعات تکنولوژی در دنیای مد و فشن

تاریخچه استفاده از لباس های تنگ به منظور بهبود جریان خون به چهار قرن پیش از میلاد برمی گردد ولی از اواسط قرن بیستم جوراب های واریس تحت عنوان یک شیوه ی درمانی تاثیر گذار برای بالا بردن جریان خون در عضلات پا وارد بازار شدند. این فن آوری تنها محدود به جوراب نیست و امروزه در برخی پیراهن ها و لباس های ورزشی با تکنولوژی بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرد، این لباس ها از اوایل دهه ۹۰ میلادی به بازار آمدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

 دوخت فشرده لباس

در زمان های گذشته لباس ها دارای دوام کمتری بودند و دوخت و بافت آن ها به آسانی از بین می رفت ولی امروزه به دلیل وجود تکنولوژی های جدید، عمر لباس ها نیز بیشتر شده است. جنس لباس ها هنوز هم همانند زمان های گذشته الیاف طبیعی و مصنوعی مانند پشم و پنبه و پلی استر را شامل می شود اما امروزه با دستیابی به تکنولوژی های دوخت فشرده لباس دوام آن ها نیز افزایش یافته است. این فشردگی با دو فاکتور مشخص می شود، فاکتور اول چگالی نخ است یعنی این که هر کیلوگرم از نخ چند کیلومتر طول دارد، فاکتور دوم هم تای نخ است که تعداد رشته های الیاف را در قطر نخ نشان می دهد مثلا برای پارچه های معمولی این عدد ۴ تا ۶ و برای پارچه های ضخیم ۹ است.

کفی های لاستیکی برای کفش ها

 تا همین چند وقت قبل چرم، ماده اصلی برای تولید کفی کفش بود، این ماده بسیار محکم و بادوام است ولی یک ایراد مهم دارد و آن سر خوردن روی سطح های لغزنده است و چنانچه با کفشی که دارای کفی چرم می باشد بر روی یک سطح مرطوب راه بروید ممکن است زمین بخورید. ولی در سال ۱۸۷۶ اولین کفی های لاستیکی برای کفش در لیورپول انگلستان به تولید رسیدند. اکنون کفی های لاستیکی را می توان در همه کفش ها حتی کفش های چرم هم مشاهده کرد چون امنیت و دوام بیشتری دارد. اما به خاطر داشته باشید که جایگاه کفی چرم هنوز در کفش های رسمی محفوظ است.

 عینک آفتابی یکی از مهم ترین اختراعات تکنولوژی در دنیای مد و فشن

فکر کنید هر روز به اجبار می بایست ماسک هایی از جنس چوب یا استخوان بر روی صورت خود می گذاشتیم تا چشمانمان در برابر اشعه خورشید محافظت شود. این کار بسیار احمقانه به نظر می آید ولی انسان چندین قرن از این شیوه ها استفاده کرده است پس می توان گفت اختراع عینک آفتابی یکی از مهم ترین نوآوری های تکنولوژی در فشن بوده که توانسته چهره مد را تغییر دهد. شروع استفاده از عینک آفتابی را می توان به چینیان قدیم نسبت داد، در قرن ۱۲ میلادی ثروتمندان چین عینک هایی از شیشه کوارتز دودی جلوی چشمان خود قرار می دادند تا نور خورشید آن ها را اذیت نکند اما تحول اساسی هنگامی اتفاق افتاد که عینک های با شیشه پولاریزه در سال ۱۹۳۶ معرفی شدند و امروز بخشی از استایل روزمره ما به حساب می آیند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *