#


سیر تاریخی چادر زنانه در ایران/تاثیرات فرهنگی در به وجود آمدن انواع چادر

چادر
17 می 2017 بدون نظر 1151 بازدید

سیر تاریخی چادر زنانه در ایران/تاثیرات فرهنگی در به وجود آمدن انواع چادر

سیر تاریخی چادر زنانه در ایران/تاثیرات فرهنگی در به وجود آمدن انواع چادر

گونه ای از پوشش سنتی ایرانی که به صورت پارچه نیم دایره ای شکل و به طور معمول به رنگ های سیاه و رنگی وجود دارد چادر نامیده می شود و از سر تا روی پای زنان را می پوشاند . اکثر چادرها بدون آستین هستند و برای نگه داشتن آن از دست یا کش کمک گرفته می شود .

طبق شواهد و قرائنی که از فیلم ها و عکس های بیش از سال ۱۳۴۹ بر می آید چادر سیاه بسیار کم بوده و زنان ایرانی بیشتر چادر های رنگی به غیر از سیاه و با رنگ های روشن بیشتر استفاده می کردند . یکی از مورخان یونانی به نام پلوتارک که در مورد شرایط ایران در زمان هخامنشیان نوشته می گوید که هر گاه لازم است زنان ایرانی از خانه خارج شوند و به سفر روند درون چادرهای در بسته ای می نشینند و چادر را بر روی گردونه ای قرار می دهند و حمل می نمایند .

طبق نتیجه ای که گرفته می شود که استفاده کردن از چنین چادری مخصوص افراد توانگر بوده و افراد عادی برای رفت و آمدهای مشابه کوچکتر آن را سر می گرفته اند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورتی که امروزه وجود دارد درآمده است ولی همچنان نام چادر را بر روی خود دارد . طبق نظریه ای که پژوهشگران تاریخ اسلام دارند چادر نوعی پوشش است که تمام بدن زنان را در بر می گیرد برای فرهنگ ایرانی است و تعلقی به اسلام و عرب ندارد .

انواع چادر

چادر ساده

که اولین و راحت ترین و معروف ترین چادر است و از یک قواره پارچه یعنی ۴/۵ متر با عرض ۱۱۰ – ۱۱۵ سانتی متر به صورت دو تکه دوخته می شود که بعضی از خانم ها به خاطر راحت تر پوشیده شدن این چادر به آن کش می دوزند .

چادر ملی

چادر ملی

چادر ملی

این چادر الهام گرفته شده از چادر ساده است با این تفاوت که دارای آستین هایی برای بیرون آوردن دست ها است . در برخی از مدل های این چادر آستین از آرنج به پایین است . آستین های این چادر می تواند کلوش یا راسته باشد که معمولاً با حریر یا نوار و یا منجوق دوزی تزئین می شود . چادرهای ملی می توانند جلو باز بوده و یا دارای زیپ یا دکمه مخفی بسته باشد . خانم های بچه دار و دانشجو با استفاده از این چادر آزادی عمل بیشتری دارند و با این چادر راحت تر می توان به انجام کارهایی همچون رانندگی پرداخت .

چادر دانشجویی

چادری که کاملاً به چادر ساده شباهت دارد و تنها اختلافش با چادر ساده در این است که برای جای دست شکافی وجود دارد که خانم ها می توانند بدون برهم زدن فرم چادر دست ها را بیرون آورده و به راحتی از دو دست خود برای انجام کارهایی مثل حمل کیف و با گرفتن دست کودک بهره بگیرند .

چادر قاجاری ( چادر کمری )

چادر قاجاری

چادر قاجاری

از قدیمی ترین مدل های چادر قاجاری یا چادر کمری است که با توجه به اسمش در دوران حکومت قاجاری هرواج داشته است و به عنوان چادر قاجاری معروف است . این چادر همچون یک پیراهن از بالا پوشیده می شود از پشت یکسره است ولی از قسمت جلو دوتکه دیده می شود . قسمت جلوی این چادر با کمربندی از خود چادر از پشت گره می خورد . به همین دلیل چادر سبک تر می شود . قسمت بالایی که دسته های این چادر است با کش روی سر ثابت می شود و بلندی آن تا روی زانو می رسد و اگر خانمی رو بگیرد دو تکه بودن این چادر مشخص نمی شود .

چادر شال دار

به چادرهایی که شبیه مانتو هستند و به آن شال دوخته شده است و توسط یک زیپ مخفی بسته می شوند چادر شالدار گفته می شود که در دو نوع شال بلند و شال کوتاه هستند . بلندی شال در چادرهای شال دار بلند تا مچ پا ادامه دارد ولی در چادرهای شال کوتاه بلندی شال تا آرنج دست است . چادر شال دار در بین خانم های جوان از محبوبیت بیشتری برخوردار است .

چادر اماراتی

چادر اماراتی هم چنان که از اسمش مشخص است یکی از انواع چادرهای عربی است با این فرق که آستین های ۴۰ سانتی متری نسبت به مدل های دیگر عربی اندامی تر است . جلوی این چادر نیز باز است اما هر شخص بنابر سلیقه ی خود می تواند از زیپ یا انواع دکمه آن را جلو بسته کند .

چادر لبنانی

اگر به مدل اصلی این چادر که شخصی آن را بر سر کرده دقت کنید و آن فرد دستهایش را باز کند بی شک به یار مانتوهای کلوش (خفاشی) خواهید افتاد. به این دلیل که این چادر آستین ندارد بلکه جایی برای بیرون آوردن دست ها روی چادر به وجود آمده و یک مچ ۱۰ سانتی متری به آن دوخته شده است با کش روی سر می ایستد و جلوی آن به صورت مورب یعنی چپ و راست بسته می شود .

به این ترتیب که به لبه ی طرف راست کش به اندازه ی مچ دوخته می شود که آن را به دست چپ می اندازی و سمت چپ چادر در پهلوی راست شما نگه داشته می شود . این چادر به وسیله یک دکمه از زیر چانه و روی سینه بسته می شود و پوشیده بودن این چادر باعث می شود که از زیر آن لباس راحتی بپوشید چرا که به هیچ وجه باز نیست . تیه ی این چادر به ۴/۵ متر پارچه با عرض ۱۸۰ سانتی متر نیازمند است .

چادر حجازی

در این مدل چادر آستین به وضوح دیده می شود . زیرا شکل معمولی داشته و از زیر بغل برش می خورد . همچون چادر لبنانی به صورت مورب بسته می شود و برای دوختن آن به ۵ متر پارچه با عرض ۱۸۰ سانتی متر نیاز دارد .

چادر عبایی یا جده

چادر عیایی

چادر عبایی

یکی از اصیل ترین چادرهای عربی چادر عبایی است که در میان اعراب به عبا هم معروف است . در این مدل به دلیل اینکه پارچه زیادی برای دوخت آن استفاده شده عرض آن هم زیادتر شده است و همین عرض زیاد آن پوشش کامل و راحتی را برای بانوان به همراه داشته است .

چادر جلابیب

یکی از چادرهایی که قابلیت کامل حجاب و رفاه و راحتی خانم ها را به همراه دارد و طرفدار زیادی را پیدا کرده است چادر جلابیب است که از اولین ابتکارات طراحان داخلی و توسط خانم های ایرانی می باشد . این چادر دارای چند ویژگی است که عبارتند از :

چادر جلابیب

چادر جلابیب

۱- قابلیت تنظیم اندازه صورت
۲- دارای آستین و زیپ مخفی جهت وضو گرفتن
۳- دارای مقنعه سرخود
۴- دارای آستین ساق دست و آستین زمستانی
۵- دارای زیپ مخفی در قسمتی از جلوی پادر برای وضو گرفت ،شیردهی ودسترسی به کیف ، تلفن همراه و جیب داخل چادر
۶- دارای مکانی مجزا برای دسترسی آسان به تلفن همراه در بعضی از طرح ها
۷- ظاهر شبیه به چادرهای معمولی
۸- دارای پوشیده و رویگرا سرخود در بعضی مدل ها
۹- قابلیت استفاده ی کیف در زیر چادر
۱۰- گشادی چادر مناسب و بدون بدن نمایی با همان متراژ چادرهای معمولی
۱۱- جلوگیری از به سرقت رفتن کیف و تلفن همراه در زیر چادر
۱۲- دارای بندینک سر آستین جهت حفظ کامل پوشش مچ دست ها

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *