#


آشنایی بیشتر با هیوندای نکسو، جادوی هیدروژنی

3 مارس 2018 بدون نظر 1707 بازدید

آشنایی بیشتر با هیوندای نکسو، جادوی هیدروژنی

نقد و بررسی هیوندای نکسو، جادوی هیدروژنی

هیوندای، سرمایه‌ گذاری سنگینی بر تکنولوژی خودروهای هيدروژنی دارد. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی دومین نسل خودروی سلول سوختی‌ این کمپانی کره‌ای، با نام نکسو بپردازیم. هیوندای در روند اجلاس خود در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ از شاسی ‌بلند نکسو (Nexo) پرده برداری کرد. این خودرو که قدرت مورد نظر خود را از سلول ‌های سوختی  فراهم می ‌کند، در سال جاری میلادی وارد بازار می شود. برای افرادی که دسترسی به ایستگاه ‌های هیدروژنی دارند، وسیله نقلیه سلول سوختی بی نظیر هیوندای یک نمونه چشمگیری در استفاده از فناوری توسعه یافته می باشد. دائما به نظر می‌ رسید که خودروهای هیدروژنی به سال ‌های بعد تعلق دارد و جایگاهی بین تکنولوژی آینده و رؤیای خودروهای سبز دارند. خودرویی که هر روز از فراوان ‌ترین عنصر موجود در روی زمین به کار برده پس از آن، آن را به الکتریسیته تبدیل خواهد کرد و خروجی آن فقط آب ‌و هوای پاک می باشد برای سال ‌ها دست‌ نیافتنی به نظر می‌ رسید.

زمان‌ بندی برای زمینه موفق خودروهای سلولی سوخت هیدروژن به بازار همواره می ‌تواند بسیار بحث ‌برانگیز باشد چرا که نخستین قدم در فروش خوب این خودروها در دسترس بودن ایستگاه ‌های سوخت هیدروژن می باشد؛ که همواره نیاز به سرمایه‌ گذاری بسیار فراوانی دارد؛ ولی به احتمال زیاد وضعیت خوب هیوندای نکسو نظر مثبت مشتریان را به خود جلب می کند. انتظار می‌ رود این خودرو فروش خوبی را به دست بیاورد. در بازار خودروهای سلول سوختی تویوتا میرای حضور دارد که با قیمت بیش از شصت هزار دلاری خود موفق نشده است بیش از ۵۳۰۰دستگاه در سال۲۰۱۷ به فروش رساند. خودروی دیگر هوندا fcx clarity می باشد که به شکل اجاره در ژاپن، اروپا و آمریکا ارائه می ‌شود که رکورد بسیار عجیبی را به نام خود به ثبت رسانده است و از سال۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴میلادی تنها ۴۶دستگاه از آن در آمریکا به دست خریداران اجاره‌ شده است. بنابر این هوندا ارائه  این نسخه را متوقف کرده است. با این وجود هیوندای سعی می ‌کند باعرضه یک شاسی‌ بلند کامپکت و جذاب تعداد زیادی از مشتریان در بازار را تحت تأثیر قرار بدهد. هیوندای نکسو در مقایسه با توسان که نخستین خودروی هیدروژنی هیوندای به حساب می آید پیشرفت قابل توجهی داشته است.

نکسو جای خاصی در سبد محصولات هیوندای دارد و جای نمونه ‌ی سلول سوختی توسان می شود؛ ولی نکته‌ ی تمایز این شاسی ‌بلند، مجهز به قابلیت‌ ها و سیستم‌ های جدید کمکی راننده ‌‌ی هیوندای می باشد. اندازه این خودرو شبیه به هیوندای توسان می باشد ولی هیوندای ادعا کرده است که پلتفرم این خودرو با پلتفرم توسان فرق دارد و با این که سبک‌ تر است، فضای بیشتری را برای مخزن هیدروژن و موتور سوخت سلولی مهیا می ‌کند. طراحی گوناگون ولی جالب نکسو، آن را از نمونه قبلی خود جدا می ‎کند. این طراحی متنوع به خاطر چرا‎غ ‎های جلوی مجزا مشابه مدل کونا (Kona)، قالپاق ‎های بزرگ چند پره ‌ای با لاستیک‎ ‎های نازک و کشیده و دستگیره ‎های در کشویی به وجود آمده است. چراغ ‌های LED پهناور و کشیده کمک می‌ کند تا تعادل مناسبی با جلوپنجره مشبک جلو خودرو برقرار باشد. فقط با یک نگاه می‎ توان متوجه تغییر شمایل نکسو شد. در حقیقت هیوندای در این نمونه، زبان طراحی خود را عوض کرده است و به سبک و سیاق مدرن نزدیک ‎تر می باشد.

چراغ‌ های نازک و کشیده جلو در کنار چراغ‌ های مه شکن بزرگ و جلو پنجره‌ بزرگ با زاویه های تیز، جلوه ای تهاجمی و تقریبا خشن به نکسو می بخشد. از سوی دیگر، در قسمت انتهایی خودرو با طراحی ساده ‌تری مواجه می باشیم. در قسمت عقب خودرو چراغ ‌های مثلثی و زیبای نکسو یک امضای غیرقابل‌ پیش ‌بینی در تاریکی شب می باشد. کابین نکسو هم از این لحاظ امروزی و شیک می باشد. حس و حال لوکس بدنه، به داخل خودرو نیز سرایت کرده است. داخل کابین یک صفحه نمایش دیجیتال بزرگ، نمایشگر اطلاعاتی- سرگرمی، دکمه ‎های فشاری و کنسول مرکزی کشیده، جای گرفته است که با یک‌ تریم فلزی که به شکل سرتا سری روی داشبورد وجود دارد، ظاهر سازی می ‌کند. صفحه نمایش نقاط کور خودرو هم قسمت عقب و اطراف خودرو را زمان تغییر خط نمایش می ‌دهد. هیوندای بیان کرده که این سیستم نخستین نمونه‌ موجود در این صنعت می باشد که هر دو طرف خودرو را برای نشان دادن نقاط کور، می پوشاند. حدودا تمام دکمه ‌های کنترلی و سرگرمی خودرو در این جا جای گرفته است حتی دکمه انتقال نیرو خودرو هم مانند آخرین مدل پورشه کاین طراحی‌ شده است؛ که یک تجربه کاری جدیدی را به کاربران انتقال می دهد. البته احتمال  دارد این طرح را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید از شما درخواست می کنیم که آن را تنها به‌ عنوان یک طرح جدید قبول کنید. با این که طراحی کابین دارای زیبایی بصری بیشتری می باشد.

تمام عناصر به زیبایی در کنار هم قرارگرفته ‌اند. اما نمی ‌توانیم بگوییم که این کلید‌ها کاربرد قابل توجهی داشته باشند. این خودرو پس از سعی ‌های بسیار فراوان و تجربه ‌های گوناگون هیوندای درزمینه ی تولید خودروهای پیل سوختی نظیر توسان و علاوه بر این اتوبوس‌ های شهری تولید ‌شده است. مسافت قابل انداه گیری این خودرو با یک‌ بار سوخت ‌گیری بر اساس استاندارد آژانس حفاظت محیط ‌زیست آمریکا تقریبا ۵۹۵کیلومتر می باشد که ۱۶۰کیلومتر بیشتر از توسان است. در صورتی است که اندازه مسافت قابل سنجش این شاسی ‌بلند بر طبق استاندارد‌های اروپا بیش از ۸۰۰کیلومتر می باشد؛ که از طریق سه مخزن غیرقابل ‌تخریب با گنجایش کلی ۱۵۶.۶لیتری هیدروژن قابل ‌دستیابی می باشد. سوخت ‌گیری کامل این خودرو در مدت ۵دقیقه صورت می ‌گیرد. خودروهای هیدروژنی به طور معمول برای استارت و تولید نیرو در هوای سرد با مشکلاتی روبه رو می باشند. در صورتی که خودروهای پیل سوختی قدیمی هیوندای در دمای منفی ۲۰درجه سانتی ‌گراد قابلیت عملکرد خود را از دست می ‌دادند. سیستم جدید مجهز به محدوده عملیاتی بسیار بهتری می باشد و در دمای منفی ۳۴درجه در مدت۳۰ ثانیه فعال و آماده ‌به ‌کار می باشد. با وجود این که گرم شدن کامل سیستم سلول سوختی توسان در مدت نود ثانیه انجام می شود.

در نتیجه کاتالیزورهای خودرو پیل سوختی توسان مجهز به عمر مفید پنج ساله می باشند که هیوندای در این نمونه عمر مفید آن ‌ها را به ده سال افزایش داده است. نیرو موتور القایی نصب ‌شده در جلو خودرو کافی می باشد. نیروی نهایی این موتور ۱۶۱اسب بخار و گشتاور آن به حداکثر ۳۹۴نیوتن متر خواهد رسید. بر عکس وسایل نقلیه دیزلی این گشتاور بسیار موجب می ‌شود که این خودرو بزرگراه ‌ها را با نیروی و سرعت بپیماید؛ ولی شتاب زیادی نداشته باشد. زمان‌ سرعت‌ گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نمونه به رقم پایین ۹.۲ثانیه خواهد رسید.

لازم است بگوییم که مهندسان تعادل وزنی، آزمایش‌ های فرمان پذیری را در این خودروی کلاس کراس‌ اوور کوچک به‌ خوبی توجه کرده ‌اند. اندازه سر و صدا و لرزش ‌های ناهنجار این خودرو در بزرگراه خیلی کم می باشد. پیشرانه الکتریکی این خودرو بیش‌ از حد بی‌ صدا می باشد و فقط در سرعت ‌های زیاد صدای این موتور به سختی در درون کابین به گوش می خورد.

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.