#


کمپانی ABB تولید کننده سریع ترین شارژر ویژه خودروهای برقی

2 می 2018 بدون نظر 2209 بازدید

کمپانی ABB تولید کننده سریع ترین شارژر ویژه خودروهای برقی

ABB کمپانی مشهور سازنده سریع ترین شارژر خودروهای الکتریکی

به تازگی شارژری سریعی که مخصوص خودروهای برقی است از سوی کمپانی ABB معرفی شده است که این قابلیت را دارد در مدت زمان8 دقیقه باتری خودروی برقی بی ام و i8 را برای حرکت تا مسافت200 کیلومتر شارژ نماید.

این کمپانی معروف به عنوان یکی از گروه های بزرگ و قدرتمند صنعتی در جهان شناخته می شود که در عرصه ی تجهیزات نیروگاهی الکترونیک و برق صنعتی در حال فعالیت بوده و فعالیت های خوبی را نیز از زمان آغاز به کار داشته است. این کمپانی چند ملیتی که مرکز اصلی آن در سوئیس واقع شده است شارژر سریعی را تولید کرده است که به نام تراهای پاور دی سی نام گذاری کرده است که این قابلیت را دارد توان قابل ملاحظه ای350 کیلووات ساعت را برای کاربران خودروهای برقی فراهم نماید.

این خبر در زمانی منتشر شده است که شارژر ABB به صورت تقریبی سه برابر میزان توان سوپر شارژرهای تسلا دارای قدرت و توان می باشند. سوپر شارژر سریع ABB قابلیت های بسیار خوب و مناسبی را در اختیار خودروهای برقی قرار می دهد اما باید دقت داشت که فقط خودروهایی که برای این حجم از توان الکتریکی طراحی شده اند این قابلیت را دارند که از شارژ سریع استفاده نمایند.

شارژرهای جدیدی که طراحی شده اند این امکان را دارند که الکترون ها را با سرعت بالایی در باتری خودروی الکتریکی به حرکت دربیاورند تا خودروی برقی همچون بی ام و i8 این قابلیت را داشته باشد200 کیلومتر از مسافت را تنها در مدت زمان8 دقیقه اتصال به شارژ در اختیار بگیرد. با در نظر گرفتن این که خودروهای استفاده کننده بنزین و گازوئیل در مدت زمان چند دقیقه می توانند سوخت گیری نمایند خودروهای برقی نیز به عنوان یک وسیله برقی نقلیه که شعاع حرکتی بالایی دارد ملزم به استفاده از شارژرهای سریع یم باشند و این مساله یکی از مهمترین نیازهای آن ها می باشد. البته زمانی که شعاع حرکتی خودرو هیچ اهمیتی نداشته باشد می توان هزینه بسیار کمی را در نظر گرفته و خودروی برقی را در منزل شارژ نمود.

زیر ساختی که در حال حاضر برای شارژ در نظر گرفته شده دارای سرعت بسیار کندی می باشد؛ یک ایستگاه شارژ معمولی CHAdeMO این قابلیت را دارد تا62.5 کیلووات را در اختیار خودروهای برقی قرار دهد، این درحالی است که شارژر J1772 سطح2 این امکان را دارد تا19.2 کیلو وات را در اختیار کاربران قرار دهد. در این بین سوپرشارژرهایی که در حال حاضر به وسیله تسلا تولید می شوند این قابلیت را دارند که توانی بیشتر از120 کیلو وات را در اختیار خودروهای برقی تسلا مدل S قرار دهند. به همین دلیل جهش از120 به350 کیلووات می تواند به عنوان یک پیشرفت بسیار خوب و قابل ملاحظه به شمار بیاید.

هم اکنون هیچ خودروی الکتریکی ای وارد بازار نشده است که دارای قیمت ارزانی باشد و در عین حال نیز بتواند از این قدرت بهره مند گردد زیرا خودروهای برقی بسیار در بازار هستند که می توانند با قدرت50 کیلووات شارژ شوند تا به این ترتیب قادر به حفظ عمر باتری خود باشند. خودروی الکتریکی نیسان لیف مدل2018 این قابلیت را دارد حداکثر100 کیلووات را استفاده نماید، این در حالی است که شایعه ای منتشر شده است که تسلا مدل3 می تواند شارژ شدن با قدرت بین184 تا210 کیلووات را داشته باشد البته هم اکنون حجم شارژ تسلا مدل3 به میزان100 کیلووات محدودیت پیدا کرده است.

به نظر نمی آید که شارژر ساخت ABB این امکان را داشته باشد که ایلان ماسک را متاثر کند چرا که در سال2016 زمانی که از ایلان ماسک در خصوص سوپر شارژرهای V3 تسلا و قابلیت دست یابی به قدرت350 کیلووات ساعت سوالی پرسیده شد او نسبت به این سوال در توئیتی واکنش نشان داد: آیلان ماسک بیان کرد شما به چه چیزی اشاره داردی؟ تنها350 کیلووات ساعت؟ این مساله بیشتر به یک اسباب بازی کودکانه شباهت دارد.

از لحاظ فنی شارژ کردن باتری خودروی برقی که دارای سرعت بسیار بالایی باشد به هیچ وجه غیر عملی به نظر نمی رسد. تری هرشنر به عنوان کارشناس و مبتکر مشهوری که در خصوص خودروهای برقی فعالیت دارد در این خصوص عنوان کرده: شارژ کردن باتری های لیتیوم یون شباهت بسیار زیادی به پر کردن یک بطری خالی دارد که با مایع پرفشار پر می شود. چنانچه بطری خالی باشد این امکان را دارید ماشه را فشرده و آن را پر نمایید. اما به طور تقریبی بلافاصله پس از اینکه فشار شروع می شود شما باید توجه داشته باشید که فشار آب را بکاهید چرا که در غیر این صورت آب کف کرده و یا سرریز خواهد کرد و این در حالی است که شما این امکان را دارید آسیب فیزیکی واقعی که به باتری وارد می شود را درک نمایید.

قابلیت پذیرش شارژ فوق سریع به عنوان یک معیار جدید است که در لیست توسعه دهندگان باتری به چشم می خورد که همزمان با چگالی انرژی و ثبات حرارتی و عمری که چرخه شارژ دارد و پارامترهای دیگر عنوان می شود. در واقع شارژ شدن باتری با سرعت بسیار زیاد به میزان چشمگیری این امکان را دارد که به عمر باتری و نرخ تولید انرژی الکتریکی که پس از شارژ به وجود می آید آسیب جدی بزند.

بر همین اساس دستگاه های شارژ سریع Terra High Power که به وسیله ABB تولید می شوند تنها هنگامی به حجم کامل شارژ نزدیک خواهند شد که در یک لحظه چند خودرو به صورت همزمان به ایستگاه متصل شده باشند. به همین علت کارشناسان این عرصه در کاربردی که این فناوری دارد کمی تردید داشته و آن را دست کم برای عمری که باتری های امروزی دارند زیان بار دانسته و نسبت به استفاده از آن ها دچار شک و ابهام هستند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.