#


نقد و بررسی بی ام و آلپینا B4 S

23 ژانویه 2018 بدون نظر 2035 بازدید

نقد و بررسی بی ام و آلپینا B4 S

نقد و بررسی بی ام و آلپینا B4 S

این خودرو که بر پایه سری4 بی ‌ام ‌و تولید شده، همه ی توانایی و کارکرد بی ‌ام ‌و M4 همراه با سواری راحت و لوکس شده است. بعد از تولید کاربراتورهای کیفیت بالا و دریافت تأییدیه از سوی کمپانی خودروسازی بی‌ ام ‌و، آلپینا (Alpina) که در آغاز به ساخت ماشین‌ تحریر مشغول بود، در سال ۱۹۶۵میلادی با یک گروه مهندسی هشت نفره به ‌عنوان یک کمپانی تیونینگ فعالیت خود را آغاز کرد. آلپینا ساخت کاربراتور و تقویت سرسیلندر را ادامه داد تا در سال ۱۹۷۰میلادی با هفتاد کارمند به شهر بوشلو، باواریا منتقل شد.

بعد از بهینه ‌سازی محصولات گوناگون بی‌ ام ‌و، تولید نشان اختصاصی و کمپانی موفقیت‌ آمیز در تعدادی از مسابقات اتومبیلرانی، آلپینا به دنبال احداث یک شرکت بزرگ‌ تر و جداگانه بوده است. در نتیجه در سال ۱۹۸۳میلادی، وزارت فدرال حمل و نقل آلمان،  کمپانی آلپینا را به‌ عنوان یک برند تولید کننده خودرو غیر وابسته و نه به ‌عنوان تیونر بی ‌ام ‌و طبقه ‌بندی کرد. مسلما محصولات آلپینا، همچنان نیز در تعدادی از نمایندگی‌ های رسمی برند بی ‌ام ‌و فروخته می شوند. خودروهای آلپینا دارای خصوصیات معینی مانند رینگ‌ های آلیاژی بیست پر، رنگ بدنه‌ ی آبی متالیک آلپینا، دیزاین های کابین به رنگ‌ های آبی و سبز می باشند که در مقابل محصولات بی‌ ام ‌و متنوع می باشند.

آلپینا؛ ترکیب خالص بی‌ ام‌ و و دپارتمان  M

گروه مهندسی آلپینا، با انتخاب از میان محصولات برند بی‌ ام ‌و و بهینه ‌سازی ‌های معین، به دنبال چشم و همچشمی با دپارتمان M این کمپانی آلمانی در یک سطح دیگر می باشد. هدفی که آلپینا دارد نصب سیستم اگزوز پر سر و صدا، طراحی‌ های خشن و به کار بردن بسیار از فیبر کربن نمی باشد؛ بلکه گروه مهندسی این کمپانی ، مدل‌ های بی ‌ام ‌و را به سطح جدیدی از راحتی و لوکس بودن خواهد رساند. می توان گفت آلپینا گرچه به عنوان یک شرکت مستقل به حساب می آید، ولی برند لوکس بی‌ ام ‌و به شمار می رود. خط تولید آلپینا در حال حاضر با نه مدل گوناگون در نسخه ‌های کوپه و کروک کامل شده است. در این مطلب می خواهیم به بررسی مدل B4 S کوپه بپردازیم.

B4 S؛ بی‌ ام ‌و M4 لوکس با توانایی بیشتر

ممکن است که با اولین دیدی که به طراحی و نام  B4می اندازید، این نسخه را حریف شکست‌ خورده ‌ی بی ‌ام ‌و M4 به حساب بیاورید. ولیB4  با وجود سرعت و راحتی بیشتر، بالاتر از محصول دپارتمان M بی ‌ام ‌و کار می ‌کند. آلپینا B4 به عنوان یک خودروی قدرتمند با شخصیت جنتلمن می باشد؛ چیزی که در M4 از آن هیچ خبری نیست.

آلپینا B4 S در واقه مدل بهینه ‌‌شده ‌ی بی ‌ام ‌و 435i می باشد. گروه مهندسی آلپینا با به کار گذاشتن توربو شارژر بزرگ ‌تر در کنار پیشرانه ‌ی شش سیلندر خطی توئین توربو N55 بی ‌ام ‌و با حجم سه لیتر، بیست درصد خنک‌ کنندگی بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد؛ این پیشرانه با کنترل بهتر دستگاه روغن ‌کاری، به B4 S، قدرت ۴۳۴اسب بخار و گشتاور ۶۶۰نیوتن ‌متر می ‌دهد.

توانایی B4 S نسبت به M4 تنها 9اسب بخار افزایش داشته است؛ ولی تفاوت ۱۱۰نیوتن‌ متری که در گشتاور دارد، واقعا شخصیت این دو خودرو را از هم جدا کرده است. برای نخستین بار در کمپانی آلپینا، به همراه سیستم چهار چرخ محرک علاوه بر مدل دیفرانسیل عقب، قابل سفارش می باشد و از جعبه ‌دنده‌ی هشت سرعته ‌ی خودکار به کار می برد که با نوع دو کلاچه ‌ی موجود در M4 تفاوت دارد. B4 S محور عقب، در مدت زمان ۴.۲ثانیه می تواند  به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ولی نسخه تمام چرخ محرک این کوپه ‌ی اسپرت، در مدت زمان ۳.۹ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد که نسبت به بی ‌ام ‌و M4 کارکرد بهتری را ارائه خواهد داد.

لوکس ‌تر و شاید زیباتر

در مجموع شاسی هیچ تغییر نکرده است؛ ولی محصول آلپینا مجهز به کمک‌ فنرها، دمپرها و آنتی ‌رول‌ بارهای جدید شده است. از سوی دیگر نسبت به M4، زاویه ‌ی کمتر و زاویه‌ ی بین چرخ و خط طولی خودرو، بیشتر به طرف داخل بدنه گرایش یافته است. سیستم اگزوز از نوع سفارشی و از برند Akrapovic می باشد. از خصوصیات نمای B4 S می ‌توان به رینگ ‌های مخصوص بیست اینچی آلپینا، اسپویلر کوچک عقب، اسپویلر جلو با نشان «ALPINA»، رنگ ‌های کلاسیک سبز یا آبی بدنه، طراحی نوستالژیک کابین که با روکش‌های چرمی قهوه‌ ای و علامت های آلپینا همراه شده‌ است اشاره کرد.

حداکثر عملکرد در کنار نهایت راحتی

سواری آلپینا B4 S حداکثر راحتی را مانند همان هیجان M4 به همراه دارد. بی‌ ام ‌و M4 در کنار سر و صدای زیاد و سواری نسبتاً سفت و محکمی که دارد سرعت و شتاب زیاد را در اختیار راننده قرار می دهد؛ ولی B4 S با وجود سرعت آرامش‌ بخش اما جذاب، در کلاس دیگری جای می ‌گیرد. پیشرانه ی این خودرو روان و پر قدرت عمل می ‌کند؛ B4 S از گشتاور بیشتر و گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ‌ی ZF حداکثر استفاده را می کند و گاز دادن با آن، دارای لذت فوق العاده است که به راننده منتقل می ‌کند. در یک کلام می توان گفت که آلپینا B4 S کوپه‌ ی پر سرعتی می باشد؛ به اندازه ای که حتی M4 نیز در آن، جا خواهد ماند.

فنربندی بهبود یافته و البته وزن۱۶۹۰ کیلوگرمی که این خودرو دارد، به چسبندگی B4 S در پیچ ‌ها کمک بسیاری کرده است. جایی که M4 تلاش می ‌کند تا به جاده بچسبد و به طور معمول به دریفت و سُر خوردن پناه می ‌برد، آلپینا B4 S در حداکثر خونسردی به جاده چنگ می ‌زند تا تایرهای میشلن پایلوت اسپرت4 S وظیفه اش را انجام دهد.

فرمان سنگین، شخصی ‌سازی کمتر

متأسفانه ایراد فرمان سنگینی که در M4 وجود دارد در محصول آلپینا نیز به چشم می خورد و بازخورد ظریف تماس چرخ‌ های جلو و جاده، با مشکل مهیا می‌ شود. مسئله دیگر، برعکس سیستم موجود در  M4، نداشتن تنظیمات شخصی‌ سازی مستقل برای سیستم ‌های فرمان، تعلیق و منتقل کردن قدرت در آلپینا می باشد. برای این که تنظیمات رانندگی B4 S را تغییر دهید، حالت ‌های رانندگی نرم، اسپرت و اسپرت پلاس به چشم می خورند که همه ی کارکرد خودرو را تحت تأثیر قرار می ‌دهند.

حالت رانندگی نرم (Comfort) به طور کامل برازنده‌ ی شخصیت آرام، متین و تحت مدیریت آلپینا می باشد که در بهترین حالت فرمان‌ پذیری، سواری مثال ‌زدنی را عرضه می کند. البته حالت ‌های رانندگی اسپرت و اسپرت پلاس نیز به چشم می خورد که ظاهر دیگر آلپینا، یعنی کوپه ‌ی قدرتمند و جذاب را به نمایش می گذارد. به غیر از این، به خاطر وجود دیفرانسیل لغزش محدود به طور استاندارد، B4 S در رانندگی جسورانه با نمایش اندکی از دریفت آلمانی، کمی نیز شیطنت ایجاد می کند.

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.