#


شیوه های مختلف برای نگه داشتن مواد غذایی

نگه داری مواد غذایی
17 سپتامبر 2017 بدون نظر 2223 بازدید

شیوه های مختلف برای نگه داشتن مواد غذایی

شیوه های مختلف برای نگه داشتن مواد غذایی

یکی از راه هایی که می توانید مواد غذایی را به مدت طولانی نگه داری کنید خشک کردن آن ها است. برای انجام این کار کافیست آب موجود در مواد غذایی را بگیرید. آب باعث می شود که مواد غذایی زودتر فاسد شود و به موجودات ریز زنده کمک می کند تا رشد کنند. آبی که در مواد غذایی وجود دارد توسط تبخیر از بین می رود مانند: خشک کردن در زیر نور مستقیم آفتاب، دودی کردن و یا خشک کردن به وسیله باد.

یک راه دیگر برای نگه داری مواد غذایی وجود دارد و آن هم این است که آن را منجمد کنید یعنی آن را داخل فریزر قرار دهید و بعد از اینکه یخ بست آن را طی یک فرایند به نام تصعید (تبدیل جامد به گاز) آب آن را بگیرید.
برای خشک کردن مواد غذایی چندین راه دیگر هم وجود دارد. هر یک از این راه ها مزیت ها و کاربردهای خاص خودش را دارد.
با استفاده از این روش می توانید بسیاری از مواد غذایی و میوه ها را به مدت طولانی نگه داری کنید. مانند گوشت گاو که اگر در نور مستقیم آفتاب خشک شود و یا میوه هایی که آب آن ها زیاد است مثل کشمش، آلو، انجیر و خرما.

برای تهیه غذای سنتی از گوشتهای نمک سود و خشک شده استفاه می شود. اول مقداری آب نمک درست می کنند و سپس گوشت را داخل آن به مدت چند روز می گذارند تا سالم بماند بعد از این کار گوشت را جلوی نور آفتاب قرار می دهند تا کاملا خشک شود. در فصول سردی که دمای هوا در روز به زیر صفر می رسد این کار را انجام می دهند. بعد از خشک شدن گوشت طی چند فرایند آن را به عمل می آورند و سپس از آن در غذاهایی مانند سوپ و بقیه غذاها از آن استفاده می کنند.

روش های جدید برای نگه داری غذا

این روزها مشاهده می کنید که با پیشرفت فناوری در تمام نقاط دنیا می توان مواد غذایی طوری بسته بندی کرد که حتی در طولانی مدت هم سالم بماند. اکثر مردم با توجه به اینکه بر اثر مواد نگهدارنده درون مواد غذایی بیماری ها افزایش پیدا کرده است بسیاری از آن ها به سمت خشک کردن مواد غذایی روی آورده اند و از آن استقبال کرده اند.

شاید وقتی که حرف از خشک شدن مواد غذایی می شود شما به یاد لواشک و یا برگه های زردآلویی بیفتید که در دوران کودکی از خاطره دارید ولی امروزه این صنعت فقط برای تعداد محدودی از مواد غذایی نست بلکه بسیاری از مواد غذایی های دیگر هم در بر می گیرد.
این را بدانید که فقط راه خشک کردن مواد غذایی تازه این نیست که به آن حرارت دهیم. برای به دست آوردن محصولات خشک شده عوامل بیشتری توجه ها را به خود جلب می کند.

بعضی از این عوامل که بیشتر از همه مهم است این است که ظاهر،رنگ، بو و مزه آن ها را حفظ کنید. شاید شما سعی کرده اید چندین بار این کارها را انجام دهید ولی با نتیجه خوبی برخورد نکرده اید.
زمانی که می خواهید میوه ها و سبزیجات و محصولات آبدار دیگری را خشک کنید ممکن است در طول انجام این عمل غشاهای سلول آسیب ببیند و یا سالم بماند.

نگه داری مواد غذایی

نگه داری مواد غذایی

در زمان خشک کردن مواد غذایی نه فقط آب آن ماده کاسته می شود بلکه خاصیت های فیزیکی بیوشیمیایی و شیمیایی مانند فعالیت آنزیمی، فساد میکروبی، سفتی، تردی، رایحه و طعم مواد غذایی نیز عوض می شود.
ممکن است این موضوع برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی که می خواهید سبزیجات را به شکل سنتی خشک کنید دچار همین مشکل شده اید و نتیجه کارتان خیلی مطلوب نبوده است. این موضوع برمی گردد به شیوه غلط خشک کردن سبزیجات و مواد آب دار دیگر. یکی از عوامل اصلی میزان آب موجود در میوه ها و سبزیجات است. ولی صنعت سعی کرده که با شیوه های جدیدی جلوی این خرابی را بگیرد.

مزه و طعمی که می پرد

ترکیباتی که باعث می شود مزه ها به وجود بیایند در اصل به طور طبیعی ترکیبات شیمیایی هستند داخل مواد غذایی فشار جزیی نسباتاً بالایی دارند. این اتفاق زمانی می افتد که آب مواد غذایی موقع خشک شدن تبخیر شوند و این ترکیبات را از دست می دهند و زمانی که این محصولات گرم می شوند و آب آن ها از دست می رود باعث می شود که مزه و طعم آن ها هم از بین برود.

خشک کردن با هوای داغ

یکی از بزرگتری اهداف خشک کردن مواد غذایی این است که ماندگاری آن ها بالا می رود. کاهش رطوبت این مواد تا جایی ادامه می یابد که رشد میکروب ها و واکنش شیمیایی را کاهش دهد.
بیشتر برای خشک کردن مواد غذایی از هوای داغ استفاده می کنند ولی چندین سال است که برای انجام این کار از خشک کن های هوایی استفاده می شود. استفاده از این خشک کنها باعث می شود که رنگ، بو و مزه آن ها حفظ شود. خشک های هوایی با کریستاله کردن مواد غذایی باعث می شوند که مواد غذایی به همان شکلی که بود خشک شود.

نگه داری مواد غذایی

نگه داری مواد غذایی

نگه داری سبزی و میوه

شاید تا به حال شما با این مشکل روبه رو شده اید که وقتی سبزی و یا میوه ای را داخل یخچال نگه می دارید له و یا سیاه شده باشند. شما می توانید از یک راه ساده برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات استفاده کنید و آن هم این است که سبزی های خوردن را

بعد از تمیز کردن و شستن ان را تا وقتی که آب آن به طور کامل برود داخل یک سبد قرار دهید. بعد از آن سبزی ها را داخل یک ظرف روی بریزید و درب آن را ببندید و سپس درون یخچال قرار دهید. با استفاده از این کار سبزی های شما دو تا سه برابر نسبت به قبل ماندگاری دارد.
آیا تا کنون این به گوش تان رسیده که یک سیب خراب می تواند بقیه سیب ها را هم خراب کند؟ پس کافیست وقتی میوه ای می خرید پس از شستن آن ها میوه هایی که خراب است را جدا کنید تا باعث خرابی میوه های دیگرنشود. اگر مقدار زیادی میوه خریده اید برای سالم تر نگه داشن آن ها کافیست آن ها نشسته داخل یخچال قرار دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *