#


گیاه سانسوریا و روش های نگهداری از آن

23 ژانویه 2019 بدون نظر 3082 بازدید

گیاه سانسوریا و روش های نگهداری از آن

روش های کاشت و نگهداری از گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا یکی از گیاهانی است که در خانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که به آن گیاه شمشیری و نیزه ای هم می گویند. اسم علمی این گیاه Sansevieria trifasciata از خانواده Liliaceaeمی باشد.

این گیاه در غرب آفریقا بیشتر دیده شده و به عنوان گیاه بومی این منطقه شناخته می شود  و بلندی آن حدودا ۴۵ سانتی متر است و چنانچه شرایط مطلوب باشد به یک متر هم می رسد. برگ های این گیاه مستقیم و شمشیری است. برگ های سبز تیره بوده و رگ های نوار مانند، عرضی خاکستری دارند.

این گیاه در برابر وضعیت نامساعد محیطی که ممکن است وجود داشته باشد مقاومت بالایی داشته  و حتی در بیشتر نقاط خانه هم می توان آن را نگهداری کرد. گل آن ساقه ای بسیار زیبا و معطر می باشد که در شرایط مساعد گل می دهد. گیاه سانسوریا، گیاه بومی مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی است که به صورت بوته ای رشد می کند و زیستگاه اصلی این گیاه در غرب آفریقای جنوبی است. سانسوریا دارای گونه های کوتاه و بلند می باشد.

گیاه سانسوریا

انواع گیاه سانسوریا

سانسوریا دارای انواع مختلفی است که برخی برگ ایلق پا کوتاه و پا بلندشناخته می شوند و برخی دیگر دارای برگ های ساده بوده و پا کوتاه و پا بلند هستند.

نحوه تکثیر سانسوریا

گیاه سانسوریا را می توانید از طریق تقسیمات برگ تکثیر کنید. اما باید توجه داشت نوار زردی که در دو طرف برگ دیده می شود حذف خواهند شد.

بهترین روش تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش بوده که باعث می شود آسیبی به برگ ها نیز نرسد. در اواخر بهار و اوایل تابستان که این گیاه مقاومتر است این کار را انجام دهید زیرا بهترین زمان برای تکثیر است.

روش دیگر برای تکثیر برگ، روش قلمه برگ می باشد و در زمان کوتاه تر و آسان ترنتیجه بهتری را دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب می توانید داخل گلدان چند پا جوش بکارید.
دقت داشته باشید در زمان تکثیر به روش برگ، هر قطعه از سانسوریا رو وارونه در ماسه نزارید چون گیاه شما از بین میره.

فواید کاشت گیاه سانسوریا

یکی از بهترین گیاهانی که می تواند هوای محیط خانه را تصفیه کند گیاه سانسوریا است.. ما به شما پیشنهاد می کنیم از گیاه سانسوریا در اتاق خوابتان استفاده کنید. زیبایی ویژه این گیاه باعث می شود تا علاوه بر داشتن فضایی زیباشادابی و سلامتی افراد نیز حفظ شود.

یکی دیگر از فواید این گیاه ، این است که با توجه به دارا بودن بافت گوشتی و پر آب می تواند در برابر بی آبی و خشکی مدت زمان زیادی را مقاومت داشته باشد.

گیاه سانسوریا در زمان بالغ شدنش به گل می نشیند، یعنی یک گل خوش بو که باعث معطر شدن هوا می شود. این گل به رنگ سبز و سفید است و زیبایی خاصی ندارد.

نیازهای گیاه سانسوریا

نور

از لحاظ نوری می توان این گیاه را در نور کامل نیز قرار داد اما طبیعت این گیاه به گونه ای است که می تواند در سایه نیز به زندگی خود ادامه دهد، البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که این گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید هیچ مقاومتی نداشته و نسبت به تابش مستقیم حساس است..

کود

هر هفته یکبار می توان به میزان ۳گرم در لیتر از فروردین تا مهر ماه کود مورد نیاز گیاه سانسوریا را تامین کرد.

خاک مورد نیاز

بهترین خاکی که در مورد سانسوریا می توان استفاده کرد خاک لوم و سنگین است. در واقع این نوع خاک از  شن، ماسه، رس و مواد آلی یا  برگ های پوسیده یا کود دامی پوسیده ترکیب شده و می تواند سانسوریا را در شرایط ایده آلی قرار دهد.

دمای مطلوب

گیاه سانسوریا  زمستان ها تا دمای ۱۰ درجه سانتی گراد را نیز می تواند تحمل کند اما  دمای مطلوب برای این  گیاه  ۱۶سانتیگراد  است. گیاه سانسوریا نسبت به سرما حساس بوده و سرمای بیش از حد تاب نمی آورد و دچار یخ زدگی می شود.

نحوه آبیاری گیاه سانسوریا

این گیاه به دلیل دارا بودن ساقه های گوشتی و آبدار، به آی زیادی نیاز نداشته به همین دلیل بهتر است آن را زیاد آبیاری نکرد.آبیاری گیاه سانسوریا در فصل تابستان هفته ای یکبار و در فصل زمستان هر ۱۰ روز الی دو هفته یکبار انجام می گیرد.

خواص گیاه سانسوریا

گلی نیز در وسط سانسوریا رشد می کند که به رنگ ترکیبی سبز و سفید بوده و علیرغم اینکه هیچ جذابیتی نداشته اما عطر آن می تواند فضا را آکنده کند.

یکی دیگر از خواص این گیاه برای تهویه هوا می باشد که برای استفاده در منزل بسیار مفید است. در زمان های قدیم از این گیاه برای تهیه فیبر و گاهی از برگ های آن برای بانداژ زخم ها استفاده می شده است.

امروزه بیشتر از این گیاهان برای زیبا سازی محیط های خانگی مخصوصا آپارتمان ها استفاده می شود.
گیاه سانسوریا دارای رشد بسیار آرامی است و برای سال های طولانی سبز و شاداب باقی می ماند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *