#


آشپزی در ظروف مسی چه فواید و مضراتی دارد؟

20 ژانویه 2019 بدون نظر 3092 بازدید

آشپزی در ظروف مسی چه فواید و مضراتی دارد؟

ظروف مسی

ظروفی که در آن غذا درست می کنیم می توانند تاثیر بسیار زیادی در خوشمزه و خوش رنگ شدن غذا داشته باشند و یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. ظروف مسی از گذشته های دور برای پخت غذا مورد استفاده قرار داشته اند.

ظروف مسی

 فواید آشپزی در این ظروف

ظروف مسی به دلیل اینکه حرارت را در خود خوب نگه می دارند می توانند در خوش مزه شدن و جاافتادن غذا تاثیر زیادی داشته باشند و از سوی دیگر حرارت به به صورت یکنواختی به تمام قسمت ها رسیده و  پخت غذا در این ظروف باعث کاهش کم خونی شما می شود.

طبخ غذا در ظروف مسی موجب افزایش عمر شده و برای سلامتی خانم ها نیز در مدت عادت ماهیانه بسیار مفید است. در شهرهای شمالی برای پیشگیری از ابتلا به  سرطان و بیماری های خونی زمانی که قرار است خورشتی طبخ شود از  یک تکه آهن یا نعل داخل آن استفاده می شود  تا کاملا رنگ بگیرد و این کار باعث می شود یون های آهن آزاد شود.

نظر طب سنتی در ارتباط با این ظروف

ظروفی که از سنگ و لعاب و سفال و گل درست شده اند عنوان بهترین ظروف در طب سنتی را به خود اختصاص داده اند. دو نوع مس نیز عنوان شده که قبرصی سرخ متمایل به زرد است که از نوع دیگر بهتر بوده و برای درمان زخم خواص و فواید بیشماری دارد.

نوع دیگر مس ظروفی هستند که به رنگ سرخ بوده و رنگ های روشن و سیاه و طالیقون (سوخته تند و نیرو گیرنده است)دارند که مانند مس مایل به زرد در زمینه درمان زخم بسیار کاربرد خواهند داشت.

عوارض پخت غذا در ظرف های مسی چیست؟

سرعت اکسید شدن ظروف مسی بالا است و همچنین تبا مواد غذایی در زمان کوتاهی ترکیب می شوند بنابراین می تواند باعث مسمومیت شما شود. اگر غذاهای اسیدی یا قلیایی برای مدت طولانی در این ظروف نگه داری و یا پخته شوند باعث تخریب غذا می شود.

در خصوص شستن و یا سائیدن ظروف مسی باید توجه داشت که لایه پوششی که به عنوان محافظ وجود دارد  از بین رفته و به هیچ وجه  نباید در ظروفی که فاقد لایه پوششی هستند غذایی را طبخ کرد زیرا این فلز هنگامی که در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود.

نحوه نگهداری ظرف های مسی

مواد غذایی که دارای طعم های مختلفی همچون شیرینی و یا ترشی و یا حتی شوری هستند و همچنین غذاهایی که روغنی بوده و از کوشت در آن ها استفاده شده را نباید مدت زمان زیادی درون ظروف مسی گذاشت.

ظروف مسی به عنون یک جایگزین برتر درمورد ظرف های آلومینیومی جهت پخت دیزی به شمار می روند چراکه آلومینیوم تاثیرات منفی خونی، استخوانی، مغزی در بدن فرد دارد. یکی دیگر از خواص مس  صرفه جویی در انرژی وطبخ غذا در مدت زمان کوتاه است زیرا بعد از طلا یکی از بهترین فلزات برای انتقال حرارت است.

روش های براق کردن ظروف مسی

شست و شویی این ظروف

برای شستن ظروف مسی آنها را داخل ماشین ظرف شویی نگذاشته و بعد از شستن هم سریعا خشک کنید.
یک لیمو را نصف کرده و داخل نمک فرو ببرید و سپس برای پاک کردن قسمت های کثیف ظروف مسی و براق کردن آنها روی آن قمست بمالید.

پولیش ظروف مسی

برای اینکه ظروف مسی شما زنگ نزنند می توانید قلمو را در آب پیاز فرو ببرید و روی ظرف مسی بمالید. از اسکاچ هایی که حالت  نایلونی دارند به همراه آب گرم استفاده کرده و ظروف مسی را تمیز کنید و از شوینده های با قدرت سایندگی بالا پرهیز کنید.

روش های شناسایی ظروف مسی اصل و تقلبی

با روی کار آمدن دوباره ظروف مسی خیلی از افراد سودجو سعی بر این دارند که ظروف تلقبی مسی را وارد بازار کنند. این ظروف از آلیاژهای فلز مس و برنج به نسبت یک به دو تشکیل شده اند.

ظرف های مسی اصل غالبا در زنجان ساخته می شود که به رنگ سرخ  و شفاف بوده اما ظروف مسی تقلبی غالبا به رنگ زرد متمایل به مات بوده و دارای ناخالصی بیشتری هستند.

مسگران متبحر و قدیمی می توانند ظروف مسی اصل را از تقلبی تشخیص دهند بنابراین برای خرید این نوع ظروف از مراکز معتبر آن را خریداری نمایید.

غذاهای مس دار:

زرد آلو، مغز گردو(با پنیر)، قند، تخمه ها، لوبیا، قارچ، جو، جوانه گندم

علائم کمبود مس در بدن چیست؟

عدم کارایی صحیح استخوان و کم خونی، نداشتن تعادل در سوخت و ساز کلسترول، وجود لکه های سفید بر روی ناخن و پوست بدن، وجود هرگونه آسیب دیدگی بر روی رگها، عدم تنظیم قلب

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *