#


ظروف تفلون را چگونه باید تمیز کرد؟

2 می 2018 بدون نظر 4458 بازدید

ظروف تفلون را چگونه باید تمیز کرد؟

راه هایی برای تمیز کردن ظروف تفلون

جهت پخت و پز غذا ظروف مختلف از جنس مس، روی، سرامیک، تفلون و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. با به وجود آمدن قابلمه هایی که غذا به آن نمی‌ چسبد مانند ظروف تفلون، کار پخت و پز و شستشوی آن ها بسیار راحت شده است. در ادامه خواهیم گفت که چگونه باید از ظرف های تفلون مراقبت کنید و آن را تمیز کنید.

در دوره هایی که ظروف تفلون به بازار عرضه نشده بودند، شستن قابلمه و ماهیتابه های پخت و پز غذا، کار دشوار و طاقت فرسایی بود. مواد غذایی زمان طبخ یا سرخ کردن به قابلمه و ماهیتابه می چسبید و راهکارهای بسیاری باید به کار می رفت تا این ظروف تمیز گردند.

ما در ادامه می خواهیم طرز تمیز کردن تفلون را در چند مرحله به شما یاد دهیم، تا زمانی غذایی داخل ماهیتابه تفلون می سوزد یا پس از پخت غذا قابلمه تفلون شما کثیف می شود، بدون این که به داخل تفلون آسیبی وارد شود، آن‌ را تمیز و آماده استفاده مجدد نمایید.

تمیز کردن تفلون، پس از استفاده روزانه

۱-  پس از سرد شدن ماهیتابه یا قابلمه تفلون، هر گونه مواد غذایی که داخل ظرف باقی مانده است را ابتدا با حوله کاغذی یا یک دستمال نرم به طور کامل تمیز کنید.

توجه: به هیچ عنوان داخل قابلمه تفلون اجسام فلزی نکشید، وسایل فلزی روی تفلون خراش به وجود می آورد و منجر به از بین رفتن کفی تفلون می شوند. حتی برای خالی کردن غذای باقی مانده از داخل تفلون، از کفگیر یا قاشق چوبی یا کائوچو به کار ببرید.

۲- هم اکنون ماهیتابه یا قابلمه تفلون را داخل سینک ظرف شویی قرار دهید. منتظر بمانید تا به طور کامل سرد شود. اصلا داخل ظرف تفلون داغ، آب نریزید یا آن را داخل آب قرار ندهید. ظرف تفلون باید به اندازه ای خنک شود که بتوانید با دست راحت آن را لمس نمایید. ظرف تفلون داخل سینک را با آب گرم خیس نمایید.

۳- چند قطره مایع ظرف شوییبر  روی یک اسکاچ یا دستمال نرم بریزید و ظرف تفلون را با آن شستشو دهید. از درون و بیرون همه ی قسمت های ظرف تفلون را خوب کفی کنید. پس از این، آن را با آب خوب بشویید و مواد شوینده روی آن را پاک کنید.

نکات مورد توجه :

جهت شستشو و تمیز کردن تفلون از پاک کننده های قوی که خورنده می باشند، مانند وایتکس به کار نبرید. این مواد به کفی تفلون صدمه جدی وارد می کند.

به منظور تمیز کردن هر گونه سطحی که با تفلون پوشیده شده است نکاتی که در این مقاله می خوانید را رعایت کنید.

۴- با کمک یک دستمال نرم خشک یا حوله ظرف تفلون را به طور کامل خشک کنید.

از بین بردن روغن و مواد غذایی باقی مانده در ظرف تفلون

۱- در صورتی که لایه ای چربی ظرف تفلون را گرفته یا بعضی از مواد غذایی داخل آن چسبیده است، در آغاز منتظر بمانید تا ظرف خنک شود پس از آن داخل ظرف تفلون را تا نیمه آب ریخته و نصف فنجان سرکه سفید به آب بیفزایید.

۲- ظرف تفلون را روی اجاق گاز بگذارید، زیر ظرف را روشن نمایید تا آب و سرکه داخل ظرف به جوش آید. با به جوش آمدن آب و سرکه، کم کم مواد غذایی و چربی از آن ظرف جدا شده و به سطح آب می ‌آید.

۳- زمانی که روغن روی سطح آب جمع شد، شعله را خاموش کنید. با استفاده از یک دستمال یا حوله کاغذی با احتیاط روغن روی سطح آب را جمع نمایید. مواظب دست تان باشید که با آب داغ تماس پیدا نکند.

ذرات مواد غذایی را هم با استفاده از یک قاشق چوبی یا پلاستیکی سوراخ دار از داخل آب جدا کنید و دور بریزید. در آخر آب داخل قابلمه را داخل سینک ظرف شویی بریزید.

۴- اینک باید منتظر بمانید تا تفلون خنک شود. پس از آن با اسکاچ نرم و مایع ظرف شویی ظرف تفلون را به آرامی بشویید. با ریختن آب روی آن مواد شوینده را به طور کامل از روی تفلون بزدایید.

۵- از یک دستمال نرم یا حوله کاغذی خشک به منظور خشک کردن ظرف تفلون به کار ببرید و آن را به طور کامل خشک کرده و در قفسه مخصوصش بگذارید.

تمیز کردن تفلون و از بین بردن مواد غذایی سوخته

۱- زمانی که ظرف تفلون پس از طبخ غذا به طور کامل سرد شد، روی مواد غذایی سوخته داخل ظرف تفلون، میزان مناسبی جوش شیرین بریزید. چند قطره آب به آن بیفزایید. آب و جوش شیرین را مقداری ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. یک شب منتظر بمانید تا این ترکیب روی مواد سوخته بماند.

۲- پس از آن داخل ظرف تفلون مقداری آب بریزید و با اسکاچ نرم ظرف را به طور کامل تمیز کنید. در این مرحله مواد سوخته باید به راحتی از تفلون جدا شود.

۳- ظرف را در زمان های عادی با اسکاچ و مایع ظرف شویی شستشو دهید و آبکشی کنید.

۴- با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز مناسب، ظرف تفلون را خشک نمایید. پیش از گذاشتن ظرف تفلون داخل قفسه، روی آن را با یک دستمال نرم یا حوله کاغذی پوشش دهید تا ظروف دیگر خراشی روی کفی آن به وجود نیاورند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *