#


راه هایی برای از بین بردن لکه چربی از روی فرش

13 آوریل 2018 بدون نظر 2795 بازدید

راه هایی برای از بین بردن لکه چربی از روی فرش

چگونه لکه چربی را از روی فرش تمیز کنیم؟

تمیز کردن لکه های چربی بسیار دشوار می باشد و حالت چسبناکی دارند و در صورتی که می  خواهید “لکه روغن” را از بین ببرید می بایست در شست و شو تکنیک مخصوصی را به کار ببرید.

در صورتی که تجربه داشته باشید می دانید که لکه های چربی خیلی سرسخت می باشند. لکه چربی دارای حالت چسبی نیز می باشد، به همین خاطر شست و شوی فرش که روغن یا چربی بر روی آن ریخته به شیوه های خاصی احتیاج دارد. همان گونه که می دانید هر قدر زمان کمتری از ایجاد لکه گذشته باشد، تمیز کردن لکه روغن راحت تر می باشد بنابر این هر وقت لکه ای بر روی قالی به وجود آمد هر چه سریع تر آن را تمیز کنید. به ویژه لکه های چربی به خاطر چسبندگی بالایی که دارند به راحتی به فرش می چسبند و احتمال دارد به جاهای دیگر فرش هم سرایت کنند.

پیش از هر کاری از یاد نبرید که باید برای تمیز کردن هر نوع لکه ای سرعت عمل داشته باشید و در مجموع، از قسمت پشت لکه باید آغاز کنید. به این ترتیب از منتشر شدن لکه جلوگیری می شود، در ادامه می خواهیم شما را با روش پاک کردن لکه روغن از روی فرش آشنا کنیم.

۱.پیش از آغاز یک پارچه یا حوله کاغذی را، به آرامی روی لکه روغن بگذارید و آن را فشار دهید. حواس تان باشد که، لکه را با حوله کاغذی به شکل افقی، نمالید تا روغن به الیاف عمیق تر فرش نفوذ نکند. جهت اطمینان از این که تا حد امکان در این مرحله تمیز کردن لکه روغن به خوبی صورت گرفته، با یک چاقو یا کاردک هم چربی باقی مانده را بردارید. حواس تان باشد که زمان تمیز کردن لکه آن را نمالید زیرا منجر به پخش شدن چربی می شود پس از این مرحله باید از حلال های رنگی که در بازار وجود دارند به کار ببرید. پس از تمیز کردن لکه با حلال، با آب گرم آن محل را آب کشی کنید. زمانی که از مواد شیمیایی سمی مانند حلال ها به کار می برید حتماً از دستکش استفاده کنید.

۲.پس از آن کمی جوش شیرین یا نشاسته ذرت (با توجه به اندازه لک) را روی نقطه های روغنی بریزید. دو ماده گفته شده جاذب رطوبت و چربی می باشند؛ به خصوص جاذب روغن، و به بافت فرش هم ، آسیب وارد نمی کنند. یکی از مزایای به کار بردن جوش شیرین یا نشاسته ذرت، ارزان بودن و در دسترس بودن در مقایسه با دیگر پودرهای جاذب روغنی صنعتی می باشید؛ و در همه ی خانه ها وجود دارد مزیت دیگری که این ماده دارد آلی بودن ساختار شیمیایی آن ها می باشد، نه جوش شیرین و نه نشاسته ذرت اثر منفی بر محیط زیست و یا بر روی بدن خود انسان ندارد.

توجه: از مالیدن بسیار آرام  یا بسیار شدید جوش شیرین و نشاسته ذرت، اجتناب نمایید. می توانید برای این کار از یک مسواک قدیمی به کار ببرید. توجه داشته باشید که این کار تنها برای جذب روغن می باشد نه برای تمیز کردن. پس از آن، بگذارید پانزده دقیقه روی فرش باقی بماند.

۳.بعدد از این کار با یک جاروبرقی قوی قسمت هایی که جوش شیرین مالیده اید را جارو بکشید؛ توجه کنید که، تمام جوش شیرین یا پودر ذرت را خوب از تار و پود فرش خارج کنید.

راه های دیگر برای شست و شو فرش از چربی :

-چند قطره مایع ظرفشویی (حل کننده مناسب چربی) را با مقداری آب در سطلی کوچک مخلوط کنید؛ پس از آن روی قسمت های چرب بریزید و با یک برس فرش یا مسواک قدیمی همه ی قسمت ها را تمیز کنید. چنانچه کف کرد نگران نباشید.

-از جمله موادی که می توان برای تمیز کردن لکه روغن از آن استفاده کرد پراکسید هیدروژن می باشد. یک لیتر آب ولرم را با یک قاشق غذا خوری پراکسید هیدروژن ۳درصد ترکیب کنید و با برس بر روی نواحی لکه شده فرش بکشید. دقت کنید که زمان زیادی روی فرش نماند زیرا می تواند منجر به سفید شدن فرش و پوسیدگی آن گردد. بنابر این پس از لکه برداری بلافاصله با آب گرم فرش را آبکشی نمایید.

-در صورتی که رنگ فرش شما روشن نمی باشد و به کار بردن حلال های شیمیایی لکه ها را تمیز نکرد، از تقریبا پنجاه میلی لیتر آمونیاک و ۲۰۰میلی لیتر آب گرم برای از بین بردن لکه چربی به کار ببرید و با برس آن نقطه لکه شده را پاک کنید. پس از این کار هم مانند راه های قبل به سرعت فرش را آبکشی نمایید تا آمونیاک در فرش باقی نماند و منجر به پوسیدگی آن نشود.

دقت کنید که جنس تار و پود فرش اهمیت دارد و برای اطلاع از آن برچسب پشت فرش را مطالعه کنید. در صورتی که جنس تار و پود فرش تان از مواد حساسی مانند پشمی که رنگ می دهد یا ابریشم می باشد، پیشنهاد می شود که پاک کردن لکه روغن یا چربی را خودتان انجام ندهید و از قالیشویی کمک بگیرید تا پاک کردن فرش تان با دستگاه های مناسب و مخصوص صورت گیرد.

-از صابون و سرکه به کار ببرید، همچون مرحله قبلی چربی را از روی فرش تاجایی که ممکن است بردارید و پس از آن یک پارچه حوله ای بردارید و آغشته به سرکه نمایید و روی لکه بکشید وسپس با صابون فرش را شست و شو دهید.

-استفاده از الکل: همانند شیوه های بالا در آغاز ضایعات چربی را از فرش جدا کنید و الکل را بر روی قسمت مورد نظر بریزید و پس از آن با آب با دقت محل مورد نظر را شست و شو دهید.

-استفاده از مایع ظرفشویی: بهترین روش برای رویارویی با لکه روغن به کار بردن حلال آن یعنی مایع ظرفشویی می باشد. کمی از مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب ترکیب کنید، درون بطری شیشه شور بریزید و بر روی لکه مورد نظر اسپری کنید. در خصوص لکه های بزرگ تر احتمال دارد مجبور شوید چندین بار پروسه اسپری کردن را انجام دهید.

-استفاده از خمیر اصلاح: تمیز کردن لکه های چرب و روغنی ممکن است کمی دشوار باشد ولی با خمیر اصلاح به سادگی می توان آن ها را پاک کرد. به طور معمول لکه های چرب از روغن غذا، لوازم آرایشی یا واکس بر روی فرش به وجود می آید که خمیر اصلاح به آسانی می تواند همه ی این لکه ها را از بین ببرد.

از حلال های لکه گیر استفاده کنید

حلال لکه گیری که در نظر دارید به کار ببرید را از پیش بر روی قسمتی که لکه روغن دارد امتحان کنید. حلال لکه گیر را بر روی پارچه ای تمیز یا دستمال حوله ای بمالید و آن را به قسمت کوچکی از فرش یا موکت که به چشم نمی خورد فشار دهید. بعد از چند دقیقه، با پارچه ای مرطوب حلال را تمیز کنید. اجازه دهید قسمت امتحان شده خشک شود، و اطمینان حاصل کنید که حلال لکه ای باقی نگذاشته است و یا رنگ را از فرش و موکت تمیز کرده باشد.

حلال لکه بر را روی قسمت لک شده با روغن به کار ببرید. با کمک دستمال پارچه ای یا دستمال حوله ای، حلال را بر روی فرش یا موکت لک شده بفشارید، از لبه های بیرونی آغاز کنید و به مرکز لکه برسید. به قدری محکم فشار دهید که حلال به طور کامل جذب بافت فرش یا موکت گردد.

بعد از پنج دقیقه، دستمال پارچه ای یا حوله ای مرطوبی را بردارید و حلال را از روی فرش یا موکت جمع نمایید. پس از آن اجازه دهید محل لک شده خشک شود. از پنکه یا رطوبت گیر در فضای بسته به کار ببرید تا فرآیند خشک شدن زودتر صورت گیرد.

نکات مهم برای نحوه شست و شو فرش از چربی:

  • در زمان شست و شو فرش از آب سرد مصرف کنید.
  • سرکه یا الکل را به مدت طولانی بر روی فرش نگذارید.
  • از سفید کننده ها و مواد شیمیایی به کار نبرید چرا ک په منجر به آسیب رسیدن به الیاف فرش می شود.
  • از هر شیوه ای استفاده کردید پس از انجام تمام مراحل فرش را به طور کامل خشک کنید تا تغییرات را متوجه شوید.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *