#


راه هایی برای تازه نگه داشتن سالاد

8 آوریل 2018 بدون نظر 2019 بازدید

راه هایی برای تازه نگه داشتن سالاد

چگونه می توان سالاد را تازه نگه داشت

کلمه «سالاد» از واژه ایتالیایی «insalata» به معنی خوراکی یا غذای شور گرفته شده است. این نوع غذا برگرفته از یک روش غذایی رومی بود که در آن زیتون، تربچه و دیگر سبزیجات را در نمک، روغن یا سرکه شور می گذاشتند و به همراه غذای اصلی یا به شکل پیش غذا میل می کردند، ولی از اول قرن پانزدهم میلادی، سالادها به مرور به شکل امروزی خود درآمد.

در واقع، «سالاد» غذا یا پیش غذایی می باشد که از ترکیب سبزیجات گوناگون همراه با چاشنی هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل و… خورده می ‌شود. سالادها اغلب سرد می باشند و امکان دارد مواد غذایی دیگری مثل تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و… هم به آن ها اضافه گردد که در این حالت ارزش غذایی آن بالاتر می رود و می توان به عنوان غذا هم آن را استفاده کرد.

۷پیشنهاد برای حفظ تازگی و تردی کاهو

۱) در زمان خرید، کاهوی سالم و تازه را انتخاب کنید.

۲) بعد از برگشت به خانه، خیلی زود برگ های کاهو را جدا نمایید و با آب زیاد بشویید.

۳) چند دقیقه ای برگ ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود، بعد از آن با دستمال خشک کن به صورت کامل آن ها را خشک کنید.

دوباره برگ ها را در پارچه دیگری بپیچید و در کیسه بدون منفذ بگذارید.

۴) برای مطمئن شدن از جذب رطوبت باقیمانده می توانید یک تکه نان خشک هم درون کیسه بگذارید.

۵) کیسه را در قسمت جا میوه‌ ای یخچال قرار دهید.

۶) برای نگه داشتن شادابی برگ‌ های کاهو حتی تا یک هفته، بعد از شست و شوی کامل، برگ‌ ها را در ظرفی از آب و یک مقدار سرکه سفید بگذارید و بدون آب کشی، آن ها را خشک کنید و مطابق نکات گفته شده در یخچال نگهداری کنید.

۷) می توانید بعد از خرید کاهو و جدا کردن برگ ها، آن ها را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و کیسه را مثل بادکنک باد کنید. در آن را گره بزنید و به مدت طولانی در جامیوه‌ ای یخچال نگه دارید.

برای تازه نگه داشتن سالاد چه کاری باید انجام داد؟

اگر نیت دارید سالاد آماده را چند ساعت در یخچال نگه دارید و هم چنان از طراوت سبزیجات آن لذت ببرید، یک نکته مهم را می بایست رعایت نمایید؛ کاهش رطوبت. حتماً این سوال برای شما پیش می آید که پیش از خرد کردن سبزیجات به خوبی آب اضافی را گرفته ‌اید؟ ولی باید بدانید سبزیجات، خوراکی هایی می باشند که مقدار زیادی آب دارند و حتی اگر بعد از شست و شو هم به طور کامل خشک شوند، باز هم وقتی که خرد شوند رطوبت خواهند داشت. برترین ترفند جهت برطرف کردن این مشکل استفاده از دستمال کاغذی می باشد. بعد از این که سالاد را در ظرف مورد نظر ریختید، دستمال کاغذی روی مواد بگذارید. اگر ظرف بزرگ بود از ۲یا ۳دستمال استفاده نمایید و بهتر است دستمال‌ ها را تا کنید تا زود خیس نشوند.

نکته ظریف دیگر این که اضافه بر رطوبت، هوا هم می تواند شادابی سبزیجات را از بین ببرد. جهت مقابله با آن، بعد از گذاشتن دستمال کاغذی، اگر ظرف سالاد دردار است، در آن را ببندید. در غیر این صورت یک کیسه فریزر را روی ظرف بکشید تا سالادتان در معرض هوا نباشد.

برای سالاد میوه هم اگر نیت دارید قبل از استفاده آن ها را تکه و آماده نمایید، برای این که رنگ میوه ‌ها به ویژه سیب و گلابی عوض نشود همه را در ظرفی پلاستیکی بچینید و روی آن ها آب سرد بریزید. پیش از استفاده میوه ‌ها را در آبکش بگذارید تا به طور کامل آب اضافی خارج شود. استفاده از ظروف در بسته جهت نگهداری این سالادها در یخچال هم فکر خوبی می باشد.

ارزش غذایی سالاد

سبزیجات مهم ‌ترین ترکیبات سالادها می باشند که فیبرهای موجود در آن ها به عملکرد بهتر سیستم گوارشی کمک خوبی می ‌کند. اسید فولیک یا ویتامین B9 موجود در برگ‌ های سبز نقش زیادی در حفظ سلامت قلب و عروق، جلوگیری از افسردگی و مقابله با اختلالات حافظه دارد. این ویتامین همچنین برای زنانی که قصد بارداری دارند خیلی ضروری می باشد چون مانع بروز ناهنجاری ‌های سیستم عصبی جنین می ‌شود. علاوه بر این، سبزیجات منابع زیاد ویتامین‌ ها، کلسیم، آهن و دیگر ریزمغذی ‌های مفید می باشند که کنار مقدار زیاد آب به حفظ شادابی و سلامت بدن کمک زیادی خواهند کرد.

همچنین مصرف روغن‌ های سالم همراه سالاد در تاًمین امگا ۳ بدن موثر خواهد بود. البته مقدار پروتئین و چربی‌ های دریافتی از راه خوردن سالاد با توجه به اضافه کردن گوشت، تخم ‌مرغ، پنیر، حبوبات و… متغیرخواهد بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *