#


اشتباهات رایج در زمان شستن ظروف

16 مارس 2018 بدون نظر 2915 بازدید

اشتباهات رایج در زمان شستن ظروف

در زمان ظرف شستن چه اشتباهاتی را مرتکب می شویم

آشپزی کردن در خانه و در کنار خانواده غذا خوردن، عادت خوب و سالمی می باشد. ولی پس از آشپزی و لذت بردن از غذا، باید کار شستن را آغاز نمایید. ممکن است که تعجب کنید، در صورتی که بدانید فایده های ظرف شستن بالاتر از تمیز کردن ظروف می باشد! شست و شوی ظرف ها به تقویت پیوندهای خانوادگی کمک می کند و استرس تان را کاهش می دهد!

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ پژوهشگران به بررسی آن پرداختند که آیا شستن ظروف می تواند به عنوان الگویی باشد که ذهن آگاهی را بالا می برد. این گونه نتیجه گرفته شد که کسانی که با تمرکز ظروف را می شویند، در شرایط بهتری از ذهن آگاهی قرار دارند که به همراه تاثیرات مثبتی می باشد.

شما می توانید ظرف ها را با دست شست و شو دهید و یا از ماشین ظرفشویی کمک بگیرید؛ هر شیوه ای را که انتخاب کنید امکان دارد ظرف ها را به درستی نشویید. ما به طور معمول اشتباهاتی در ظرف شستن مرتکب می ‌شویم که باعث ایجاد مشکلات مخلتفی خواهد شد، از بیماری گرفته تا هجوم سوسک ها!

  1. استفاده از سینک ظرفشویی آلوده یا ماشین ظرفشویی کثیف

شما ظرف های کثیف را در سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی می شویید ولی بسیاری از مواقع فراموش می کنید خود سینک یا ماشین ظرفشویی را بشویید. سینک ظرفشویی و ماشین ظرفشویی باید به صورت مرتب تمیز شوند تا ظرف هایی که در آن قرار می گیرند از آن چه که می باشند کثیف تر نشوند.

میکروب هایی که در سینک یا ماشین ظرفشویی وجود دارند، به ظرف ها انتقال می یابند و آشپزی کردن و غذا خوردن با استفاده از ظرف های کثیف موجب می شود دیر یا زود مریض شوید. پس از شست و شوی ظروف، سینک ظرفشویی را هر روز با استفاده از جوش شیرین و سرکه یا با نمک و سرکه شست و شو دهید. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی درون ظرفی را پر از سرکه ی سفید کنید و در آن قرار دهید و با گرم ترین درجه ظرفشویی تان را روشن کنید. سرکه به عنوان عاملی آنتی باکتریال عمل می کند. این کار را هفته ای یک مرتبه انجام دهید.

  1. استفاده‌ ی زیاد از شوینده

استفاده ی بسیار از شوینده، به عنوان مثال مایع ظرفشویی، یک اشتباه بزرگ دیگری می باشد که بسیار از افراد به آن مرتکب می شوند.

استفاده ی بسیار از شوینده در زمان شستن ظروف یعنی این که مجبور می باشید برای آبکشی آن ها آب زیادی استفاده کنید و این چیزی جز هدر دادن آب نمی باشد. در صورتی که از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، شوینده ی فراوان می تواند منجر به کدر شدن ظرف های تان گردد، چرا که شوینده به صورت کامل از روی ظروف آبکشی نخواهد شد و در نتیجه غذایی که در این ظروف میل می کنید با این مواد آغشته شده و وارد بدن شما می گردند. برای شست و شوی درست ظروف کافی است از آب داغ و مقداری شوینده مصرف کنید. علاوه بر این از استفاده از شوینده هایی که دارای سفید کننده، تری کلوزان و یا سایر ضدعفونی کننده های قوی می باشند خودداری کنید چرا که می توانند ابَر میکروب یا سوپر باگ هایی مقاوم به دارو به وجود بیاورند.

  1. قبل از شستن ظرف ها آن ها را آبکشی نمی کنید

به طور معمول همیشه تکه هایی از غذا درون ظرف باقی می ماند، ولی قرار دادن ظرف ها با همین شرایط در ماشین ظرفشویی به هیچ عنوان کار درستی نمی باشد.

بسیار مهم است که حتما پیش از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی آن ها را از خرده‌ غذاهای باقی مانده تمیز نمایید. این کار موجب می گردد ماشین بهتر کار کند. در ضمن جلوی رشد باکتری ها و میکروب ها در درون ماشین را می گیرد و در تمیز ماندن آن موثر می باشد. حتی در صورتی که ظرف ها را با دست می شویید، در آغاز با آب آن ها را آبکشی کنید تا کارتان نیز کمتر شود و سینک تان نیز کثیف نشود.

  1. استفاده از اسفنج آلوده

به کار بردن اسفنج آلوده نیز اشتباه دیگری می باشد که بسیاری از افراد ر زمان شستشوی ظروف مرتکب می شوند.

اسفنجی که تصور می ‌کنید تمیز و مناسب ظرف شستن می باشد، دارای میزان زیادی میکروب ها می باشد که ظروف تان را علاوه بر این که تمیز نمی ‌کنند بلکه بیشتر باعث آلوده شدن آن نیز می‌ شوند. زمانی که پس از تمام شدن کار شست و شوی تان اسفنج خیس را همان گونه رها می ‌کنید، میکروب ها و باکتری ها در آن رشدشان را آغاز می کنند. به همین دلیل سعی کنید اسفنج ظرفشویی تان را تا جایی که امکان دارد پاکیزه نگه دارید. شما می توانید پس از هر دفعه استفاده آن را با مایع آنتی باکتریال شست و شو دهید و آن را در آفتاب بگذارید تا خشک شود. علاوه بر این می ‌توانید اسفنج مرطوب را به مدت سی ثانیه در مایکرویو قرار دهید. در ضمن توصیه می‌ کنیم از اسفنج های پلاستیکی به کار نبرید چرا که سخت تر تمیز می گردند. تلاش کنید از اسفنجی به کار ببرید که با الیاف طبیعی درست شده باشد.

  1. حوله های خشک کُن را نمی شویید

در صورتی که ظرف ها را با دست می شویید، ممکن است که پس از شست و شو، آن ها را با حوله خشک می کنید. به کار بردن حوله کار خوبی می باشد، ولی در صورتی که حوله مرطوب باشد یا تمیز نباشد بنابر این اشتباه بزرگی مرتکب خواهید شد.

شما نباید حوله ای را که به منظور خشک کردن دست ها یا کانتر آشپزخانه استفاده می کنید برای خشک کردن ظرف ها نیز به کار ببرید. برای خشک کردن ظروف همیشه یک حوله‌ ی تمیز و جدید استفاده کنید و پس از هر دفعه استفاده از آن را در ماشین لباسشویی بشویید. به جای حوله می توانید از آبچکان استفاده کنید. آبچکان با نگه داشتن ظروف قابلیت این را دارد که با جریان هوا آن ها را خشک کند.

  1. انباشته کردن ماشین ظرفشویی

در صورتی که عادت دارید ظروف بسیاری را در ماشین ظرفشویی تان بچپانید باید این عادت را ترک کنید.

انباشته کردن ماشین ظرفشویی موجب می شود ماشین نتواند کار خود را به طور صحیح انجام دهد. حتی گران قیمت ترین ماشین های ظرفشویی هم قادر نیستند ظروفی را که به یکدیگر چسبیده اند خوب تمیز کنند. در ضمن ، در صورتی که ظروف تان بسیار شکننده باشند و بسیار به هم بچسبند، امکان شکستن آن ها بسیار زیاد خواهد بود. همیشه میان ظروف فضای کافی باقی بگذارید تا آب به خوبی جریان داشته باشد.

  1. ظروف را درست در ماشین ظرفشویی قرار بدهید

بسیاری از اشخاص ظروف را در ماشین ظرفشویی به اشتباه می چینند یا چیزهایی در آن قرار می دهند که نباید بگذارند.

بایستی هر چیزی را در جای درست خود قرار دهید. برخی از ظروف بهتر است در ردیف بالایی ماشین ظرفشویی گذاشته شوند. به عنوان مثال کاسه ها را روی ردیف بالا قرار دهید به طوری که روی شان به طرف اسپری کننده ‌ی آب باشد. علاوه بر این لیوان ها و ظروف بزرگ نیز باید در ردیف بالایی قرار بگیرند. بشقاب ها، پارچ و ماهی تابه ها هم باید در ردیف پایین گذاشته شوند. پیش از استفاده از ماشین ظرفشویی، دستورالعمل آن را خوب بخوانید تا روش های گوناگون چیدن ظروف را یاد بگیرید.

نکاتی برای شست و شوی درست ظرف ها

  • ظروفی که چوبی هستند را به هیچ عنوان درون ماشین ظرفشویی نگذارید.
  • ظروف چوبی را به مدت طولانی در آب نخیسانید، به سرعت آن ها را بشویید تا ترک نخورند و باد نکنند.
  • برای ماشین ظرفشویی از آب داغ مصرف کنید. حتی زمانی که ظروف را با دست شست و شو می دهید آب را تا جایی که برای ‌تان قابل تحمل است داغ کنید.
  • قاشق و کارد و چنگال هایی را که دسته های سفت و محکمی ندارند در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • شستن کاردها با دست موجب می ‌‌شود تیز بمانند و به دسته ها و حاشیه های شان آسیبی وارد نشود.
  • برای تمیز کردن تخته های چوبی می توانید از آبلیمو و نمک به کار ببرید.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *