#


خانه تکانی ساده و سریع با به کار بردن چند روش

10 مارس 2018 بدون نظر 2123 بازدید

خانه تکانی ساده و سریع با به کار بردن چند روش

چند نکته ساده و سریع برای خانه تکانی

كفگیر و قاشق بزرگ پلاستیكی

این گونه وسایل به طور معمول روكش آكلریلیک دارند. پیشنهاد می شود كه این چنین وسایل را پس از استفاده سریعا بشویید  و با حوله ‌ی نرم پاک كنید.

چنانچه موفق به لكه زدائی آن ها نشدید، از جوش شیرین استفاده کنید، ولی به هیچ عنوان از سیم ظرفشوئی در این مورد به کار نبرید.

علاوه بر این توصیه می شود برای تمیز كردن و لكه گیری آن ها، از استفاده کردن هر گونه اسید یا استون و از این قبیل برای این وسایل خودداری کنید.

در این صورت این گونه وسایل زمان نسبتا بسیاری داخل غذا بمانند یا به همراه ظروف دیگر خیس شوند، کارایی خود را از دست می‌ دهند.

فنجان و نعلبكی چینی

فنجان و نعلبكی هایی که مخصوص چای و قهوه هستند باید پس از هر دفعه استفاده از آن ها بلافاصله با آب و مایع ظرفشوئی شسته شوند. توصیه می شود که هر دو یا سه روز یک بار هم برای پاكیزه كردن آن ها از جوش شیرین استفاده کنید. در صورتی که در اثر عدم توجه، لكه گرفته اند، آن نقطه را با پودرظرفشوئی، همراه با یک دستمال نرم مرطوب پاكیزه كنید.

به هیچ عنوان برای شستن آن ها از سیم ظرفشوئی استفاده نکنید و علاوه بر این از رنگبرهای گوناگون به کار نبرید، با این كه بعضی از خانم ‌ها مدت چند ساعت قوری چینی و لیوان ها و نعلبكی ها را در مایعات رنگبر قرار می‌ دهند تا لکه را از روی آن ها از بین ببرند، اما علاوه بر این كار آن ها درخشندگی و تازگی شان را هم از دست می دهند و آماده برای پذیرش لكه های بعدی خواهند شد.

لیوان ها و شربت خوری های كریستالی

در صورت كلی این ظروف را با استفاده از مایع ظرفشوئی و آب نیم گرم شست و شو دهید. ولی در حالی كه زیاد  كثیف شده اند، با ترکیبی از یک سوم سركه و دو سوم آب شست و شو دهید و در صورتی که نتیجه نگرفتید، با محلول آمونیاك هم بشویید.

در این موارد توصیه می شود از روی دستكش معمولی ظرفشویی که به دست کرده اید یک دستكش بزرگ از جنس پارچه ی پنبه ای هم بپوشید و دست ها را به این محلول آغشته کنید و بخش های مختلف این لوازم را خوب بمالید. به هیچ عنوان برای شستن ظرف های كریستالی از پودر ظرفشوئی به کار نبرید، چرا که آن ها را كدر می کند.

كاردهای آشپزخانه

به هیچ عنوان آن ها را در آب خیس نكنید چرا که باعث خراب شدن دسته ی آن ها می شود.

علاوه بر این شست و شوی یک كارد كثیف را به چند ساعت بعد نیندازید چرا که تیغه آن لكه می گیرد. بنابراین یک كارد را سریعا بعد از استفاده با آب نیم گرم و پودر ظرفشوئی شست و شو دهید و همان لحظه با حوله ‌ی نرم خشک كنید.

در خصوص بسیاری از كاردها می توانید با اسكاچ نرم لكه آن را از بین ببرید و حتی كاغذ سنباده ی نرم برای  این كار استفاده کنید.

با این كه در حال حاضر بسیاری از خانم ها برای تمیزكردن آن ها از كارد تیزكنی به کار می برند، اما این كار به طور معمول لبه‌ ی تیز كارد را می تراشد و باعث می شود كه كارد ویژگی تیزی خود را از دست بدهد. یک راه کار ساده برای تیز كردن كارد آشپزخانه این است كه بر روی یک میله ی چوبی، كاغذ سنباده‌ نرم بپیچید و تیغه ی كارد را بر روی آن با زاویه پانزده درجه نسبت به سنبانده مالش دهید. این کار باعث می شود که كارد آشپزخانه تیز شود.

تخته ی آشپزخانه

این وسیله قبلا از چوب ساخته می ‌شد، اما هم اکنون انواع گوناگون پلاستیكی آن در موارد بسیاری به خدمت خانم ‌های خانه ‌دار درآمده است و برای خرد كردن سبزی، سیب زمینی و پیاز و قطعه قطعه كردن گوشت و خلال كردن پسته و بادام و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

متاسفانه تمیز کردن این وسیله ی مفید اغلب مورد غفلت قرار می گیرد و رنگ سبزی همراه با رنگ گوشت جلوه ی زننده ای به آن می دهد.

پیشنهاد می شود سریعا پس از استعمال، آن را با پودر پاک كننده و سیم ظرفشوئی به خوبی بشویید و چنانچه نتیجه مطلوبی نگرفتید، از جوش شیرین و نمک آشپزخانه استفاده کنید و از هر یک روی تخته بریزید و با آب بسیار كم روی آن بمالید. علاوه بر این خمیردندان معمولی هم در پاكیزه كردن تخته ی آشپزخانه معجزه می كند، به شرطی كه به مدت یک ساعت بر روی لكه ی آن بماند و پس از آن با آب گرم شسته شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *