#


با آلوده ترین قسمت های آشپزخانه آشنا شوید

آشپزخانه
29 اکتبر 2017 بدون نظر 1609 بازدید

با آلوده ترین قسمت های آشپزخانه آشنا شوید

با آلوده ترین قسمت های آشپزخانه آشنا شوید

آیا فکر می کنید که آشپزخانه تان واقعا پاکیزه است؟ خیلی عجله نکنید. بهترین مکان برای رشد باکتری ها و میکروب ها رطوبت و غذاها می باشند که باعث به وجود آمدن بیماری ها می شوند. اگر نتوانید آن ها را نابود کنید ، بعد از ۲۴ساعت ده میکروب تبدیل به میلیون های میکروب می شود. ما در این مطلب می خواهیم محل هایی که در آشپزخانه جای جمع شدن آلودگی ها می باشد را به شما بگوییم و راهکار های از بین بردن آن ها را در اختیارتان قرار دهیم.

۱-سینک ظرفشویی

مقدار زیادی میکروب که باعث ایجاد بیماری می شوند بر روی سینک ظرفشویی ، پلاستیک تفاله گیر و درپوش آبگذر وجود دارند. شاید با پخت غذا بسیاری از میکروب های آن از بین برود ولی یک نمونه میکروب به نام سالمونلا که بیشتر در مرغ ها وجود دارند موقع شستن آن ها در سینک ظرفشویی باقی می ماند. چنانچه بعد از دست زدن به سینک به صورت تان دست بزنید تمام این میکروب ها به صورت تان منتقل می شود.

آشپزخانه

آشپزخانه

راهکار

شما باید بعد از اینکه گوشت ، سبزیجات و ظرف ها را شستید باید سینک ظرفشویی را هم به خوبی بشویید. اگر در هر بار این کار را انجام نمی دهید حداقل روزانه یک بار سینک ظرفشویی تان را بشویید. شما می توانید با استفاده از یک اسپری ضد عفونی کننده میکرو به او باکتری هایی که در کناره ها و کف سینک و شیر آب و صافی و آبچکان وجود دارند را از بین ببرید. سعی کنید از این اسپری به درستی مصرف کنید. بعد از اسپری کردن با استفاده از یک دستمال آن را پاک کنید. قبل از پاک کردن اجازه دهید چند دقیقه بر روی سطح بماند.

۲-اسکاچ و سیم ظرفشویی

طبق تحقیقاتی که موسسه بین المللی NSFکرده است نشان می دهد که بیش از هفتاد و پنج درصد از سیم ها و اسکاچ های ظرفشویی دارای باکتری بیماری زایی به نام E. coli می باشند. اگر هر روز و به صورت مداوم از این اسکاچ ها استفاده کنید باعث منتشر شدن باکتری ها می شود. اسکاچی که کثیف است تمام سطوح را دچار آلودگی می کند و اگر در یکی از این ظروف غذایی میل کنید این بیماری به شما منتقل می شود.

راهکار

اسکاچ های تان را روزانه با آب داغ بشویید و بر روی سطح گرمی آن را خشک کنید. با این کا رمی توانید میزان زیادی میکروب و باکتری را از روی اسکاچ از بین ببرید. سعی کنید هر چند روز یک بار اسکاچ های تان را عوض کنید. شما می توانید هر روز اسکاچ تان را درون مایکروفر بگذارید و اجازه دهید به مدت دو دقیقه درون آن بماند. این را فراموش نکنید که برای جلوگیری از آتش گرفتن اسکاچ آن را کمی نم دار کنید.

۳-دستان شما

دست های تان به خاطر برخورد با مرغ یا گوشت ، مواد خام ونشسته ، پوست تخم مرغ ، ظرف غذای حیوان خانگی تان و غیره میکروب های زیادی را به خود جذب کرده است.

آشپزخانه

آشپزخانه

راهکار

تمام وسایلی که به آن ها نیاز دارید را به بیرون از کابینت بگذارید مانند تخته گوشت خرد کنی ، قابلمه ، چاقو و… که نیازی نباشد برای برداشتن آن ها به کابینت که سطح آلوده ای دارد دست بزنید. بعد از اینکه کارهای تان تمام شد دست های تان را خیلی تمیز با آب و صابون بشویید. سعی کنید مدت زمانی که برای دست شستن تان می گذارید بیست ثانیه باشد. پس از آن دست های تان را آب بکشید و با حوله ی تمیزی آن را خشک کنید.

۴-قهوه جوش

طبق گزارشات به دست آمده کارشناسان موسسه بین المللی NSF می گویند که درون قهوه جوش شما فقط قهوه دم نمی کشد. داخل مخزن قهوه جوش قارچ های مخمر و انگلی نیز وجود دارند. این موجودات قادر هستند که بعضی از اشخاص که حساس هستند را دچار بیماری کنندو ممکن است طعم قهوه را هم تغییر دهد.

آشپزخانه

آشپزخانه

راهکار

ماهی یک بار سرکه را داخل مخزن و قوری قهوه جوش بریزید و بگذارید تا ۳۰ دقیقه بجوشد. بعد از اینکه هر دفعه از این وسیله استفاده کردید باید ان را به خوبی بشویید و خشکش کنید. شما باید از این راهکار برای چای سازها هم استفاده کنید.

۵-دستگیره یخچال ، اجاق گاز ، کابینت ها و پریزهای برق

معمولا ما خیلی به این مکان ها توجهی نمی کنیم ، چون به نظرمان جای تمیزی به نظر می رسد. این را به یاد داشته باشید که هر جایی از خانه را اگر روزی دوبار باآن محل تماس داشته باشید صد در صد محل آلوده و پر از میکروب می باشد.

راهکار

هر دفعه ای که آشپزخانه تان را تمیز می کنید حواستان باشد که این محل ها را هم تمیز کنید. مواد و اسپری هایی را که برای ضدعفونی کردن وسایل ها هستند را در کابینت زیر ظرفشویی نگه داری کنید تا همیشه در دسترس تان باشد. شما باید این سطوح را حداقل ماهی یک بار تمیزشان کنید. مخصوصا مواقعی که به مواد خامی مانند مرغ و یا گوشت دست زدید وسپس این محل ها را لمس کرده اید لازم است که بلافاصله آن محل ها را تمیز کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *