#


طرز رنگ کردن لباس جین در خانه

9 آوریل 2018 بدون نظر 4069 بازدید

طرز رنگ کردن لباس جین در خانه

چگونه می توان لباس جین را رنگ کرد

اگر لباس تان را رنگ کنید می توانید آن را مجددا استفاده کنید. رنگ کردن لباس های جین اندکی سخت می باشد، ولی در این مطلب طرز رنگ کردن لباس جین را به شما آموزش می دهیم.

جالب است بدانید با شیوه ای که ما در اختیارتان قرار می دهیم حتی می توانید لباس های جین تان که دارای رنگ های روشن و گوناگونی می باشند را به زیبایی رنگ کنید و هیچ اثری از رنگ قبلی در آن باقی نماند. برای این کار فقط به رنگ، آب، پاک کننده رنگ و نمک احتیاج دارید.

آماده سازی لباس پیش از رنگ کردن

۱- در آغاز شلوار جین را شست و شو دهید تا مطمئن شوید هیچ چیزی که با رنگرزی در تداخل باشد روی آن وجود ندارد، پیشنهاد می شود آن را با استفاده از ماشین لباس شویی بشویید. احتیاجی به خشک کردن نیست، چون شلوار باید زمان رنگ کردن مرطوب باشد.

۲- از بین بردن رنگ از شلوار جین ‌های رنگی از جمله قرمز یا صورتی؛ برای به وجود آوردن یک پایه مناسب برای ایجاد رنگ سیاه روی شلوار، پیشنهاد می شود که در آغاز رنگ را از آن حذف نمایید. درون یک قابلمه ضد زنگ بزرگ مانند قابلمه استیل مقدار کافی آب بریزید تا جایی که بتواند به طور کامل شلوار جین را بپوشاند. پس از آن، شلوار را روی اجاق گاز قرار دهید تا زمانی که آب جوش بیاید. تا وقتی که آب داغ است شلوار را داخل آن نگذارید.

مطمئن شوید که قابلمه به اندازه کافی جا دارد و شلوار می ‌تواند خیلی راحت در آب حرکت کند.

از قابلمه هایی که آلومینیومی یا نسوز هستند استفاده نکنید. شما می توانید از ظرف های بزرگ چینی لعاب دار هم به کار ببرید.

۳- برای حذف رنگ شلوار، می‌ توانید از سفید کننده های معمولی به کار ببرید، ولی پیشنهاد می شود از یک محصول از بین برنده رنگ که مخصوص استفاده پیش از رنگرزی می باشد، به کار ببرید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، طبق دستورالعمل ‌های نوشته شده روی بسته، از بین برنده رنگ را درون قابلمه بریزید و مخلوط کنید تا به طور کامل حل شود.

زمان استفاده از پاک کننده رنگ، حتما دستکش پلاستیکی بپوشید.

زمان استفاده از از بین برنده رنگ، مطمئن شوید که آشپزخانه شما تهویه مناسب داشته باشد. به عنوان مثال یک پنجره را باز کنید و یا هواکش را روشن کنید.

۴- زمانی که از بین برنده رنگ در آب حل شد، شلوار مرطوب را درون قابلمه قرار دهید و با به کار بردن یک ملاقه پلاستیکی آن را در آب حرکت دهید. این کار را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت یا تا وقتی که همه ی رنگ از شلوار جین برداشته شود، انجام دهید.

مطمئن شوید که آب جوش نباشد و در صورتی که به نظر می ‌رسد که آب می‌ خواهد جوش بیاید، گرما را کاهش دهید.

لزومی ندارد که شلوار به طور کامل سفید شود در صورتی که زرد رنگ هم بشود مناسب می باشد.

۵- زمانی که رنگ از شلوار جین از بین رفت، گاز را خاموش نمایید. بگذارید تا آب تقریبا ۵ دقیقه خنک گردد و پس از آن، قابلمه را داخل سینک تخلیه کنید تا فقط شلوار جین تنها در قابلمه باقی بماند.

برچسب روی از بین برنده رنگ را بررسی کنید تا اطمینان پیدا کنید که ریختن آن در سینک خطرناک نمی باشد. احتمال دارد احتیاج باشد از راه دیگری برای تخلیه آب استفاده کنید.

۶- با استفاده از دستکش پلاستیکی شلوار جین را از قابلمه خارج کنید و آن را در آب داغ داخل سینک بشویید. سپس، درجه حرارت را کم کنید تا آب گرم شود و شلوار جین را مجددا بشویید. شلوار را به خوبی فشار دهید تا آب اضافی موجود در آن خارج گردد.

برای شستن شلوار جین از آب سرد یا خنک مصرف نکنید چرا که احتمال دارد روی آن چین بیفتند و اتوی آن بهم بخورد.

۷- بعد از این که دو بار شلوار جین را شست و شو دادید، آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید و مجددا با مواد شوینده شست و شو دهید، تا آماده رنگرزی گردد.

پس از به پایان رسیدن شست و شو، شلوار را خشک نکنید چون برای مراحل بعدی باید خیس باشد.

آماده کردن رنگ برای رنگرزی لباس

۱- پیش از این که کار رنگرزی را آغاز کنید دورو بر اجاق گاز و کف آشپزخانه را با استفاده از سفره های یک بار مصرف بپوشانید تا از کثیف شدن آن ها پیشگیری شود. در صورتی که سفره یک بار مصرف ندارید، می توانید از کیسه های پلاستیکی یا حتی کیسه زباله به کار ببرید.

زمان شروع کار با رنگ، حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید.

۲- برای این که بدانید چه میزان رنگ احتیاج دارید، باید بدانید که وزن لباس به چه اندازه می باشد. لباس را روی یک ترازو بگذارید و آن را وزن کنید پس از آن با استفاده از راهنمای بسته بندی رنگ، مقدار رنگی را که باید استفاده کنید، را مشخص کنید.

به طور معمول سنگین ترین شلوار جین کمتر از ۵۰۰ گرم وزن دارد.

در مجموع به یک بطری کامل از رنگ مایع و ۲ بسته رنگ پودر احتیاج دارید تا یک رنگ سیاه تیره تهیه کنید. با این وجود، با توجه به راهنمای رنگ، درست تعیین کنید چه اندازه نیاز دارید.

پیشنهاد می شود مقداری بیشتر رنگ بخرید. به این ترتیب، در صورتی که نیاز باشد، مخلوط رنگ را تیره ‌تر می کنید.

۳- برای رنگ کردن شلوار جین، به یک ظرف بزرگ احتیاج دارید. به اندازه ‌ای که تمام سطح شلوار پوشانده شود داخل آن آب بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا آب به جوش آید.

در مجموع، برای هر ۵۰۰ گرم پارچه که رنگرزی می ‌کنید، به ۱۱ لیتر آب احتیاج خواهید داشت.

باید در قابلمه جای کافی برای لباس جین باشد تا به صورت آزادانه حرکت نماید، به همین دلیل مطمئن شوید که از یک ظرف بزرگ به کار می برید.

۴- زمانی که آب به جوش آمد، وقت آن است که رنگ را ترکیب کنید. با توجه به دستورالعمل ‌های تولید کننده، آن را به آب بیفزایید و به خوبی هم بزنید تا با آب ترکیب شود. اجازه دهید ترکیب ۵ دقیقه در ظرف بجوشد.

در صورتی که از رنگ مایع به کار می برید، پیش از اضافه کردن به آب، بطری را به خوبی تکان دهید.

در صورتی که از رنگ پودر استفاده می کنید، پیش از افزودن پودر به قابلمه باید آن را در یک فنجان آب گرم بریزید و مخلوط کنید.

۵- بعد از ترکیب رنگ با آب، باید کمی نمک به مخلوط بیفزایید. این کار کمک می کند تا بهتر رنگ از طریق جین جذب شود. با توجه به دستورالعمل تولید کننده رنگ، میزان نمک برای اضافه کردن به ترکیب را مشخص کنید و خوب به هم بزنید تا به طور کامل در آن حل گردد.

۶- برای مطمئن شدن از این که رنگ به میزان کافی تیره می باشد، می توانید یک تکه پارچه رنگ روشن و یا کاغذ را در آب فرو ببرید و خارج کنید و مشاهده کنید که رنگ دلخواه تان به وجود آمده یا نه.

در صورتی که رنگ به دست آمده مورد تایید شما نمی باشد می ‌توانید، رنگ بیشتری داخل قابلمه بریزید.

شروع کار رنگ کردن لباس جین

۱- لباس جین باید پس از شست و شو، نم دار باشد. پیش از قرار دادن شلوار در قابلمه رنگ، آن را به طور کامل فشار دهید که آب اضافی از آن خارج شود. سپس ، شلوار جین را صاف کنید تا وقتی که می ‌خواهید آن را رنگ کنید بدون چروک باشد و به طور یک دست رنگ شود.

۲- در صورتی که شلوار جین صاف می باشد، آن را داخل قابلمه قرار دهید. از یک قاشق بلند به کار ببرید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را به طور مرتب هم بزنید تا رنگ آن همان طور که می‌ خواهید سیاه شود.

در صورتی که می خواهید رنگ به صورت مساوی در تمام قسمت ‌ها جذب شود، همان گونه که شلوار جین را هم می ‌زنید، آن را به عقب و جلو، و بالا و پایین تکان دهید.

نباید شلوار جین را به گونه ای به هم بزنید که در هم پیچیده گردد. این کار موجب می شود که رنگ به طور ناهموار در آن جذب گردد.

۳- زمانی که شلوار جین به اندازه ‌ای که می خواهید مشکی شد، حرارت را خاموش کنید و شلوار را در سینک زیر آب گرم قرار دهید و بشویید. به مرور آب را خنک کنید تا تمام رنگ از شلوار خارج گردد و آب آن شفاف بشود.

۴- اینک باید شلوار جین تازه رنگ شده را با دست شست و شو دهید. در آغاز باید از آب گرم و مواد شوینده لباسشویی به کار ببرید و پس از آن شلوار جین را با آب سرد شست و شو دهید.

علاوه بر این می توانید شلوار را همراه با یک حوله ‌ی کهنه در ماشین لباسشویی بشویید. حوله هر رنگ اضافی که شلوار جین پس می‌ دهد را به خود جذب می ‌کند.

۵- بعد از این که شلوار جین را شست و شو دادید، آن را بر روی یک رخت آویز در هوای آزاد پهن کنید و خشک نمایید. مطمئن شوید که پیش از پوشیدن، شلوار به طور کامل خشک شده باشد.

علاوه بر این  می توانید شلوار جین را همراه با یک حوله کهنه در خشک کن قرار دهید تا حوله رنگ اضافی را جذب خود کند.

در صورتی که راه تبدیل کردن شلوار قدیمی خود به یک شلوار نو و قابل استفاده را پسندیده کرده اید ، جالب است بدانید که می توانید لباس های قدیمی مردانه را تبدیل به لباس های جدید و شیک نمایید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *