#


راه کارهایی برای خانه تکانی بهتر

7 ژانویه 2018 يك نظر 1715 بازدید

راه کارهایی برای خانه تکانی بهتر

راه کارهایی برای خانه تکانی بهتر

۱-سعی کنید طبق برنامه کارهای تان را انجام دهید. این بدین معنا نیست که در ابتدا شروع به تمیز کردن زمین کنید و بعد به سراغ پنجره ها و سقف بروید. یک برنامه ریزی درست یعنی شما برای تمیز کردن منزل از بالاترین بخش حانه شروع کنید و سپس به سمت پایین بیایید.

۲-تمیز کردن وسایلی که هیچ موقع فکر آن را نمی کنید، مثلا تلفن. طبق تحقیقاتی که دکتر گربا متخصص امور بهداشتی در آمریکا داشته است به این نتیجه دست پیدا کرده است که در گوشی تلفن باکتری های خطرناک بسیاری وجود دارد و به خاطر تماس زیادی که با آن ها دارید باعث می شود که به راحتی وارد دهان تان شوند.

۳- ظروف آشغالی که در خانه و به ویژه آن هایی که در آشپزخانه و حمام هستند را پس از این که خالی کردید حتما بشویید.

۴-پرده ی حمام جزو آن وسایلی است که در طی روز به طور معمول مرطوب می شود و محلی برای تجمع باکتری ها و قارچ ها به وجود می آید، پس آن ها را به خوبی شست و شو دهید.

۵-در مورد ماشین ظرفشویی نیز شرایط به همین شکل می باشد. شما پس از این که ظرف های داخل آن را خالی کردید درب آن را می بندید. به همین خاطر درون آن رطوبت باقی می ماند و باعث می شود که بر روی درب و لبه ی آن باکتری ها و قارچ ها شروع به رشد و تکثیر می کنند.

۶- از هواکش ها به طور معمول برای خارج کردن گرد و غبار و هوای آلوده از منزل استفاده می شود. ولی اگر آن را تمیز نکنیم و به بهداشت آن توجه نکنیم باعث می شود که این دستگاه به جای کمک، خطرناک باشد.

۷-گرد و غباری که بر روی مبل های وجود دارند باعث می شود که افراد داخل خانه دچار بیماری های تنفسی شوند. بنابر این باید روی آن ها را به خوبی تمیز کنید.

۸-نکته ای که در مورد مواد شوینده باید بدانید این است که آن ها دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی و خطرناک می باشند و استفاده از آن ها بسیار خطر آفرین می باشند. شما می توانید از یک سطل پر از آب جوش و نصف لیوان سرکه به جای این مواد برای شست و شوهای تان استفاده کنید.

۹-برای تمیز کردن پنجره های تان از شوینده هایی که در بازار وجود دارد استفاده نکنید. خودتان می توانید به راحتی یک شوینده و ضدعفونی کننده برای شست و شوی پنجره های تان تهیه کنید. برای درست کردن این شوینده خانگی باید یک سوم پیمانه سرکه سفید را با یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی و یک چهارم پیمانه الکل صنعتی و نصف سطل آب ولرم ترکیب کنید و برای شست و شو به کار ببرید.

۱۰-با استفاده از ابرهای اسفنجی شیشه ها را تمیز کنید. به جای این که مایع شوینده را بر روی شیشه اسپری کنید باید اسفنج را درون مایع کنید و سپس شیشه های را تمیز کنید. پس از این که تمام شیشه را به مایع شوینده آغشته کردید پنج دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک دستمال آن را تمیز کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید آن را رعایت کنید این است که در روزهای آفتابی و در مقابل نور مستقیم خورشید شیشه ها را تمیز نکنید. چون گرمای خورشید باعث می شود که ماده شوینده سریعا بخار کند و خشک شود. برای خشک کردن باید از دستمال کاغذی به کار ببرید.

۱۱اگر بر روی شیشه ای لکه ی اساسی وجود دارد که با ابر نمی توانید آن را از بین ببرید باید در ابتدا روی آن را توسط آب و صابون مرطوب کنید و پس از آن به وسیله تیغ لکه روی شیشه را از بین ببرید.

ریزه کاری های آشپزخانه

۱-اگر بر روی ظرفی پنیر پیتزا چسبیده است می توانید با استفاده از آب سرد و مایع ظرفشویی آن ظرف را بشویید.

۲-زمانی که می خواهید از منتقل برای درست کردن کباب استفاده کنید بهتر است که کف آن را با یک ورق کاغذ آلومینیوم بپوشانید. با این کار باعث می شود که هم حرارت بیشتری ایجاد شود و هم این که در زمان تمیز کردن منتقل دچار دردسر نمی شوید.

۳-زمانی که در حال پوست کندن و خرد کردن سیر هستید دست های شما حالت چسبندگی به خود می گیرد. برای جلوگیری از این مشکل باید سیرها را به مدت دو دقیقه درون آب جوش قرار دهید و پس از آن درون آب سرد بگذارید و سپس شروع به پوست کندن آن کنید. این را به یاد داشته باشید که زمانی که می خواهید از سیر استفاده کنید جوانه ی سبزی که در وسط آن قرار دارد را از آن جدا کنید.

۴-اگر می خواهید زرد آلو را خشک کنید باید در ابتدا آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و هسته ی آن را جدا کنید و بر روی سینی فر قرار دهید. سینی که زردآلوها را بر روی آن قرار داده اید را درون فر داغ بگذارید و به طور مرتب به آن سر بزنید و اگر نیاز است برای نسوختن زرد آلوها، آن ها را برگردانید و یا این که جابه جا کنید. زمانی که خشک شدند آن ها را از درون فر بیرون بیاورید.

۵-بر اساس گفته ی دکتر گربا باکتری های بسیاری درون دستشویی وجود دارد. برای تمیز کردن سرویس بهداشتی می توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه را درون ظرف آب پاش بریزید و در اطراف توالت بپاشید. همچنین برای داخل دستشویی باید یک پیمانه سرکه بریزید و مدت پانزده دقیقه منتظر بمانید و پس از آن شروع به شستن دستشویی کنید. بعد این که کارتان با سرکه تمام شد می توانید برای بیشتر ضدعفونی کردن دستشویی تان از چند قطره الکل صنعتی استفاده کنید.

۶-کف آشپزخانه را می توانید با شیوه ی ساده ای که بلد هستید تمیز و ضدعفونی کنید. اگر می خواهید کف چوبی و یا پارکت را تمیز کنید می توانید یک چهارم پیمانه سرکه سفید را با یک لیوان آب ترکیب کنید. این را به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن آن ها از پارچه نرم و کتانی استفاده کنید. برای شست و شوی کاشی، موزاییک و سرامیک باید از آب گرم به تنهایی استفاده کنید و هیچ ماده ی دیگری را به کار نبرید. برای کفپوش های موکت باید از آب داغ استفاده کنید و اگر لازم بود از مقداری مایع ظرفشویی به کار ببرید.

۷-ممکن است که با خود فکر کنید که ماشین ظرفشویی تان بسیار تمیز است و هیچ مشکلی ندارد ولی همان طور که در قسمت قبل گفته ایم طبق بررسی های نشان دهدان باکتری های مختلفی در ماشین ظرفشویی وجود دارند که در حال رشد و تکثیر می باشند. در ماشین لباسشویی نیز شرایط به همین ترتیب می باشد. برای این مشکل راهکار ساده ای وجود دارد که می توانید آن ها را تمیز کنید. برای شستن لباسشویی و ظرفشویی باید از دستکش استفاده کنید. می توانید به جای استفاده از وایتکس از کمی پراکسید هیدروژن استفاده کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد لباس ها را در بالاترین درجه گرمایی بشویید.

۸-اگر کمی به تخته آشپزخانه توجه کنید متوجه می شوید که محلی برای تجمع بسیاری از میکروب ها می باشد. طبق بررسی هایی که دکتر گربا انجام داده است به این نتیجه رسیده که تخته آشپزخانه نسبت به کاسته توالت ۲۰۰برابر بیشتر مستعد آلودگی می باشد. برای اینکه بتوانید این تخته ها را تمیز کنید باید در ابتدا بر روی آن آب داغ بریزید و پس از آن بر مقداری سرکه بر رویش بپاشید. بعد از این کار بگذارید تا مدت زمان دو الی سه ساعت به همان حالت بماند و سپس تخته را آبکشی کنید. برای ضدعفونی کردن آن نیز می توانید از چند قطره الکل استفاده کنید.

۹-دستمال ها و ابر هایی که برای تمیز کردن بخش های گوناگون منزل به کار می برید باید هر روز به مدت سی ثانیه در زیر آب گرم قرار دهید. طبق گفته ی دکتر گربا بر روی این ابرها و اسفنج ها حدود ۳۲۰میلیون باکتری وجود دارد که می توانند به راحتی وارد دهان و دست شما شوند.

۱۰-برای تمیز کردن فرش تان باید در ابتدا به جای استفاده از مواد شیمیایی پیش ازکشیدن جارو برقی بر روی فرش تان کمی کربنات سدیم بر روی زمین بریزید. با انجام این کار باکتری ها و میکروب هایی که زمان زیادی در فرش تان باقی مانده است در زمان جار. کشیدن از بین می روند.

۱۱-اگر بر روی ظرف مسی تان لکه ای افتاده است می توانید برای تمیز کردن آن یک تکه پیاز بر روی آن بمالید.

۱۲-برای تمیز کردن لکه ی روی کاغذ دیواری می توانید از مقداری خمیر نان سفید استفاده کنید. برای این کار این خمیر را به شکل گلوگه در بیاورید و بر روی لکه بمالید.

۱۳-برای تمیز کردن مایکروفر می توانید درون ظرف آبی یک تکه لیمو بیندازید و درون آن قرار دهید تا گرم شود. زمانی که آب بخار کرد و بر روی دیواره های مایکروفر نشست آن را خاموش کنید و پس از این که خنک شد آن را تمیز کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *