#


انجام کارهای ساده ولی ضروری در آشپزخانه

آشپزخانه و انجام کارهای ساده ولی ضروری
5 سپتامبر 2017 بدون نظر 1639 بازدید

انجام کارهای ساده ولی ضروری در آشپزخانه

کارهی ضروری که باید در آشپزخانه انجام دهیم

شاید عجیب و غریب باشد و نتوانید به اسانی ان را درک کنید اما گاهی یک آشپزخانه به ظاهر تمیز و بی عیب و نقص می تواند پذیرای باکتری ها و میکروب های زیادی باشد، زیرا میکروب ها و جرم ها در قسمت هایی میروند که شما حتی تصورش را هم نمی کنید.

میکروب ها و باکتری ها موجودات موذی و فرصت طلبی هستند که به سرعت تکثیر می شوند و بدون این که خودتان متوجه شوید می توانند از یک تخته برش گوشت به فضای داخل کابینت، ظروف و… رسوخ کنند و سبب بیماری شما شوند، تراژدی زمانی شروع می شود که شما مرغ را برای برش دادن روی تخته گوشت می گذارید و بدون این که دست تان را بشویید برای آوردن چاقو به سراغ کشو می روید. میکروب ها با چشم قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل گاهی تصور می شود وجود ندارند.

دستگیره در یخچال

یکی از فضاهایی که به مقدار زیاد در معرض تجمع میکروب های موجود روی گوشت قرمز و گوشت سفید است دستگیره در یخچال و فریزر است. میکروب ها و باکتری های متعددی روی گوشت خام زندگی می کنند. از این رو هنگام برش دادن آن ها خیلی مراقب باشید، زیرا انتشار میکروب گاهی از گوشت خام منشا می گیرد. یکی از ساده ترین و سریع ترین روش ها برای پیش گیری از این اتفاق این است که زمانی که دست به گوشت خام می زنید برای آوردن چاقو از داخل کشو یا مراجعه مجدد به یخچال و فریزر دست تان را بشویید. شستن دست با آب و صابون بلافاصله پس از دست زدن به گوشت خام و قبل از هر کار دیگری ساده ترین روش برای پیش گیری از انتشار میکروب در فضای آشپزخانه است.

حوله مخصوص خشک کردن ظروف

خیلی از افراد این تصور را دارند که حوله مخصوص خشک کردن ظروف تمیز و فاقد هر گونه میکروب و باکتری است در حالی که حقیقت خلاف این است. زمانی که ظروف را خشک می کنید حوله برای مدتی نم دار می ماند، رطوبت باقی مانده بر حوله در کنار گرمای موجود در فضای آشپزخانه شرایط مساعدی را برای تولد و رشد باکتری ها فراهم می سازد. بهترین کار در خصوص استفاده از حوله برای خشک کردن ظروف این است که چند حوله را به این کار اختصاص دهید تا بتوانید پس از استفاده یکی از آن ها از حوله تمیز دیگری استفاده کنید. هم چنین بهتر است حوله های سفید رنگ انتخاب کنید و زود به زود آن ها را با ماده سفید و ضدعفونی کننده بشویید.

نظافت کف آشپزخانه

کف آشپزخانه به دلایل متعدد از قبیل تماس متعدد با پای افراد هنگام تردد در آشپزخانه و ریخته شدن مواد غذایی و مایعات از مستعدترین و مساعدترین فضاها برای رشد میکروب ها و باکتری ها است و نیاز به تمیز کردن دائمی دارد. به این منظور می توان یک قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق چای خوری از مواد شوینده مایع و دو فنجان آب را با یکدیگر ترکیب و به کمک اسفنج و این محلول کف آشپزخانه را خوب تمیز کنید و در صورت نیاز آن را آب بکشید. اما به خاطر داشته باشید که آمونیاک می تواند باعث تحریک چشم شود و ممکن است بر تنفس شما تأثیر بگذارد. از این رو هنگام استفاده از این محلول تهویه فضا را در حالت خوبی نگه دارید و از ماسک استفاده کنید.

هم چنین کودکان را از این محلول دور نگه دارید. در عین حال می توانید در یک فنجان آب گرم یک قاشق غذاخوری سفید کننده بریزید. محلول را روی سطح ریخته و پس از ۱۰ دقیقه با کمک یک اسفنج یا پارچه ای کهنه که آن را سر جارو بسته اید کف را تمیز کنید. با استفاده از یک چهارم فنجان سرکه سفید و مخلوط کردن آن با یک فنجان آب گرم و آغشته کردن اسفنج با این محلول نیز می توانید کف آشپزخانه را به خوبی تمیز کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *