#


زمان انتظار بیماران خاص برای تایید دارو ها کاهش میابد

زمان انتظار بیماران خاص
7 ژانویه 2019 بدون نظر 1715 بازدید

زمان انتظار بیماران خاص برای تایید دارو ها کاهش میابد

زمان انتظار بیماران خاص برای تایید دارو ها کاهش میابد

 مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر بیان کرد: در حال حاضر برای کاهش انتظار بیماران خاص در تایید اصالت دارو توسط بیمه تمهیداتی در دست اقدام است و دو داروخانه مرکزی هلال احمر در تهران و ۳۹ داروخانه در سایر استان‌های کشور در این امر فعال هستند.

دکتر علی فرجی با تشریح فعالیت‌های داروخانه های هلال احمر در سطح کشور گفت: داروخانه های هلال احمر در برخی از استان‌ها دارای ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه تاسیس بوده اند.

داروخانه هلال احمر نیز از داروخانه های شناخته شده و مورد اعتماد است به ویژه اینکه در دوران جنگ تحمیلی مردم به آن مراجعه می کردند و با توجه به کمبود دارو با اعتماد کامل از آن داروی خود را تامین می نمودند و از سویی به علت اعتماد داشتن داروخانه هلال احمر به ویژه در داروخانه مرکزی در تهران مراجعات زیادی داشت.

 فرجی افزود: هم اکنون ۳۹ داروخانه هلال احمر در سرتاسر کشور و دو داروخانه مرکزی در تهران  شامل داروخانه مرکزی هلال احمر و جشنواره در تهرانپارس در حال فعالیت هستند .

زمانی که مردم نمی توانند از جای دیگر داروی خود را تامین کنند وظیفه هلال احمر تامین این داروها است و در این ارتباط نیز وظیفه جمعیت هلال احمر در اعمال بشر دوستانه و کمک به مردم تعلق پیدا کرده است که به تامین دارو می پردازیم تا زمان انتظار بیماران خاص کاهش یابد.

 هلال احمر دارو را از مبادی رسمی و قانونی و با مجوز سازمان غذا و دارو وارد و تولید می کند. ایشان در مورد انتظار بیماران در تامین داروهای خاص نیز گفت: از آنجایی که سیاستی برای کنترل و اسارت دارو توسط نهادهای بیمه گر و نهادهای نظارتی در کشور وجود دارد سبب انتظار کشیدن بیماران در داروخانه های هلال احمر و داروخانه های دولتی است.

بر اساس این سیاست هر دارویی که در کشور تولید می شود و یا اینکه به کشور وارد می گردد دارای یک کد شناسایی بوده و نشان دهنده اصالت دارو و منبع و کانال تأمین آن است و زمانی که قرار است این دارو را به بیمار تحویل دهیم باید از هر واحد دارو خود آن را اسکن و ارسال کنیم. پس از ارسال مشخصات در سیستم بیمه، اصالت دارو تامین می‌شود تا بیمه هزینه دارو را پذیرفته و پرداخت  کند.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر چنین ادامه داد: که برخی اوقات حدود ۴۰ دقیقه زمان برای تایید اصالت دارو طول می کشد این به این علت است که در بیمه نیز بیماران خاص زیادی در نوبت هستند و در داروخانه های هلال احمر نیز بیش از ۱۰۰۰ نفر در روز مراجعه می‌کنند که ارسال نسخه زمان می‌برد.

برای کاهش این زمان انتظار، تعداد نیروها را در داروخانه ها افزایش داده ایم و در حال حاضر بیش از ۱۰ کارشناس مشغول ارسال کد هستند و علاوه بر این سرعت اینترنت و پهنای باند در اختیار نیز باعث کند شدن این پروسه می شود.

 ایشان اظهار کردند: تایید اصالت دارو باید از چند جنبه مورد بررسی قرار بگیرد اول در فهرست بیمه بودن مهم است و دوم اینکه دارو آیا از طریق قانونی وارد شده یا تولید شده و اینکه این دارو به دست مصرف کننده اصلی می رسد یا نمی رسد.

دلیل عمده تفاوت نرخ ارز در ایران با خارج از کشور همین است دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تولید و وارد می شود و تفاوت قیمت در کشورهای همجوار بسیار زیاد است. یکی دیگر از مشکلات ممکن است این باشد که این دارو توسط برخی افراد سودجو از کشور قاچاق شود برای همین برای باید مطمئن شویم این دارو به دست بیمار می رسد.

 ایشان ادامه دادند سیستم جدیدی طراحی شده است که جا افتادن آن زمان می برد و در این طرح در صدد این هستیم تعداد کمتری اقلام دارو ارائه گردد تا مشکل سیستم حل شود. مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر عنوان کرد: گرفتاری‌های زیادی وجود دارد به خصوص در مورد داروهایی که کم هستند و متقاضی زیادی دارند و زمانی که این داروها بلاک می شوند بیماران خاص ناراضی می گردند و اظهار ناراحتی می کند.

این تفاوت زمان هم کم نیست یعنی بیمار که نیاز به کد اصالت دارد مجبور است ۴۵ دقیقه تا یک ساعت صبر کند این افراد بیماران خاص هستند و تحمل آنها بسیار کم است و نمی توانند زیاد معطل بشوند با مذاکراتی که انجام داده‌ایم قرار بر این شده است که به داروخانه های پر ازدحام یک کانال جداگانه ای از طریق شبکه اینترنت اختصاص داده شود تام اکرلی افراد به دلیل پایین آمدن سرعت یا قطع شدن سیستم پخش شود.

 براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر وی در پاسخ به سوالاتی در مورد راه‌اندازی شعب بیشتر نیز مطرح کرد:

 از آنجایی که داروخانه های هلال احمر امین مردم هستند اما چون سیاست کلی بر اساس اصل ۴۴ قانون اصلی بیشتر به سمت خصوصی سازی می رود بنابراین دولت و سازمان غذا و دارو علاقه ای به این که مجوز های جدیدی را بابت تاسیس داروخانه های هلال احمر دهند را ندارند ولی ما اعلام آمادگی کردیم که در غرب و یا جنوب تهران می توانیم شاید بی تاسیس کنیم البته باید سازمان غذا و دارو مجوز بدهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *