#


عوارض شکستن قولنج و راه های درمان آن

قولنج
20 نوامبر 2018 بدون نظر 1921 بازدید

عوارض شکستن قولنج و راه های درمان آن

شکستن قولنج و عوارضی که به همراه دارد

شکستن قولنج جزو عادت‌ های اشتباهی به حساب می آید که در بین مردم خیلی شایع است. شکستن قولنج آسیب‌ های فراوانی را به بدن وارد می آورد. قصد داریم در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم که در واقع قولنج چیست و شکستن آن چه عوارضی را در بر دارد؟

تعداد زیادی از مردم با فشار آوردن به اعضای بدن مانند گردن، انگشتان دست، کتف و ستون فقرات کمر، قولنج خود را می‌ شکنند و از شکستن آن به اصطلاح لذت هم می ‌برند. حرکات مفصلی و قولنج کردن مفصل ها یکی از اصلی ‌ترین دلیل های به وجود آمدن صدا در اعضای بدن شما می باشد. این عادت بد که گاها به همراه احساس خوشایند فرد همراه است، باعث ایجاد آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری برای بدن می شود. در ادامه قصد داریم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

قولنج چیست؟

در زمان قدیم در صورتی که هر قسمت از بدن دچار کشیدگی یا درد می ‌شد به آن قولنج می ‌گفتند. در حال حاضر کلمه قولنج عضلانی برای اسپاسم یا گرفتگی یک باره بخشی از عضلات بدن به کار برده می شود که بسیاری از این گرفتگی‌ ها به ستون فقرات و عضلات گردن مربوط می باشد.

در مجموع شکستن قولنج وقتی رخ می دهد که شخص با درد ناگهانی در عضلات خود روبه رو می‌ شود. وی به آن فشار وارد می کند تا صدای شکستن ایجاد شده و پس از آن شخص احساس راحتی می‌ کند.

به طور معمول گرفتگی عضلانی برای هر فردی در طی زندگی ایجاد می شود که از دلایل آن می ‌توان کمبود آب بعد از انجام ورزش‌ های سنگین، استفاده بسیار و طولانی ‌مدت از عضلات، صدمه های جسمی و کمبود مواد معدنی نظیر منیزیم و کلسیم را نام برد.

بعضی از پزشکان بر این اعتقادند که اسپاسم عضلانی می ‌تواند به عنوان یک علامت از بیماری اعصاب و روان به شمار رود و در صورتی که گرفتگی عضلات به طور دائم باشد امکان دارد صدمه های مغزی، فشار روی نخاع در ستون فقرات و حتی بیماری‌ ‌هایی مانند ام اس را به همراه داشته باشد.

دلیل ایجاد صدا پس از شکستن قولنج

برای تعداد زیادی از مردم سوال به وجود می آید که چرا پس از شکستن قولنج صدایی تولید می شود؟ در جواب به این سوال باید عنوان کرد اولین بار دو دانشمند آلمانی در سال ۱۹۷۱ با بررسی‌ های مختلفی که انجام دادند موفق شدند تشکیل حباب‌ های گازی در مفاصل انگشت و کف دست را ثابت نمایند. در اصل یک بافت پوششی سطح مفاصل بدن ما را در بر گرفته است که در اصطلاح به آن کپسول مفصلی می‌ گویند.

کپسول مفصلی داراری مایعی لغزنده، مواد معدنی و گازهای گوناگونی می باشد که به کمک آن ‌ها استخوان‌ های بدن به صورت نرم ‌تری در کنار یکدیگر حرکت می‌ کنند.

وقتی که بدن انسان فعالیت ‌های معمولی را انجام می ‌دهد باعث می شود که مایع مفصلی در بدن کم شود و از سوی دیگر حجم مفصل هم بیشتر شود که در اثر این اتفاق، کاهش فشار مایع مفصلی باعث مکیدن ناحیه میان مفصل شده و در نهایت، گازهای مفصل تبدیل به حباب‌ خواهند شد.

پس از آن حباب‌ های ایجاد شده باعث تحریک عصب‌ های گیرنده بدن می شوند و شما به کمک مغزتان از این موضوع مطلع می ‌شوید.

باید تا الان متوجه شده باشید که چرا بعد از انجام فعالیت ‌های بدنی و خستگی در عضلات علاقه مند به شکستن قولنج خود می شوید.

این کار وقتی اتفاق می افتد که مغزتان پالسی مبنی بر خستگی، درد یا احساس ناراحتی از طرف عضلات شما دریافت می ‌کند و شما با شکستن قولنج یا کشش مفاصل خود اقدام به ترکاندن حباب ‌های به وجود آمده مفصلی می ‌کنید.

باید دقت داشته باشید که برای به وجود آمدن دوباره حباب ‌های مفصلی می بایست مدتی سپری شود، ولی برای تعدادی از افراد شکستن قولنج تبدیل به یک عادت اشتباه و یک حرکت لذت ‌بخش شده و تا وقتی که صدایی از مفاصل خود بیرون نیاورند از این کار دست بر نمی ‌دارند.

عوارض شکستن قولنج

در بعضی از کتاب‌ های پزشکی از عوارض شکستن قولنج به منجر شدن آرتروز، کاهش فشار عضلات و لرزش دست و پا در زمان پیری، لرزش اعضای بدن به خاطر اختلال در ارتباط گیرنده ‌ها و عضلات، پایین آمدن تمرکز و کنترل حرکت دقیق و کم شدن ثبات مفصلی اشاره شده است.

شماری از پزشکان بر این عقیده اند که در صورت انجام بیش از اندازه کشیدن مفاصل بدن، تعدادی از بافت‌ های ناحیه مفاصل مانند عضلات، رباط‌ ‌ها و تاندون ‌ها با آسیب‌ های غیر قابل جبرانی مانند نداشتن تمرکز بر روی حرکات ریز و دررفتگی عضلات رو به رو خواهند شد.

یکی از بدترین عوارضی که از شکستن قولنج ایجاد می شود، صدمه به رگ ‌های تغذیه ‌کننده مغز و ساییده شدن به مرور مهره ‌ها می باشد؛

به این دلیل که با تکرار شکستن قولنج عضلات حامی مفاصل تضعیف شده و مشکلاتی در سیستم هوشمند حمایتی مفاصل به ویژه در فرستادن پیام ‌ها و واکنش بلافاصله آن ایجاد می کنند. به این ترتیب برای شنیدن صدا از گردن و ستون فقرات، از حرکت دادن سریع آن‌ ها واقعا خودداری نمایید.

برای شکستن قولنج از افراد دیگر کمک نخواهید!

تعداد زیادی از افراد برای شکستن قولنج مهره ‌ها و گردن خود از افراد دیگر کمک می خواهند که در واقع با انجام این کار صدمات خیلی زیادی به مهره ‌های گردن وارد می آورند.

چنانچه در گذشته از فرد دیگری برای شکستن قولنج عضلات کمر و ستون فقرات خود کمک گرفته ‌اید و در حال حاضر بدون مشکل راه می ‌روید و از این قسمت ‌هایی که گفته شد آسیب جدی ندیده ‌اید، بی تردید فرد خوش ‌شانسی می باشید.

درمان قولنج بدن

قولنج در بدن به واسطه دلایل گوناگونی به وجود می آید و بی تردید برای درمان و جلوگیری از قولنج عضلانی شیوه ‌های زیادی وجود دارد. در صورتی که گرفتگی یا اسپاسم عضلانی بدن شما درد و مشکلات متعددی را برای شما به همراه دارد باید برای درمان آن به پزشک مراجعه نمایید.

از سوی دیگر استفاده از بعضی داروها نظیر کلسترول خون، داروهای فشار خون بالا، داروهای ضد آلزایمر و ضد پارکینسون گرفتگی و اسپاسم عضلانی را به دنبال خواهد داشت که برای جلوگیری و شناخت بهتر آن به پزشک خود مراجعه نمایید.

روش ‌های ترک عادت قولنج شکستن

در صورتی که جزو آن دسته از افرادی می باشید که شکستن قولنج به یک عادت اشتباه برای شما تبدیل شده، در قدم اول تلاش کنید فکر خود را به چیزهای دیگر مشغول نموده و در زمان شکستن قولنج به عوارض آزار دهنده پس از آن فکر کنید.

در قدم دوم برای برطرف نمودن گرفتگی عضلات خود به انجام سراغ ورزش‌ های کششی بروید و با یک برنامه ‌ریزی دقیق عضلات خود را تقویت نموده و اندازه انعطاف ‌پذیری آن را زیاد کنید.

از سوی دیگر احتمال دارد بعد از ورزش های کششی باز هم احساس شکستن قولنج داشته باشید که علت آن به خاطر این می باشد که حرکات ورزشی خود را به صورت صحیح انجام نداده ‌اید.

فعالیت ‌های ورزشی، بهترین روش برای ترک عادت شکستن قولنج به حساب می آید؛ به این دلیل که بیشتر گرفتگی ‌های عضلانی با انجام حرکت های کششی برطرف می شوند و به مصرف داروهای خاص احتیاجی نمی باشد. برای انجام فعالیت‌ های ورزشی به موارد زیر دقت کنید:

پیش از شروع ورزش‌ های سنگین، اول با انجام حرکات سبک تر بدن خود را گرم کنید.

پیش از اتمام ورزش، با انجام حرکات کششی بدن خود را سرد کنید.

با خوردن آب به مقدار نیاز از خشک شدن بدن خود جلوگیری کنید.

برای برطرف کردن اختلال الکترولیتی بدن، مایعات مقوی بخورید.

بر پایه نوع فعالیت ورزشی، به مقدار لازم کالری مصرف کنید.

در صورتی که حتی به اسپاسم و گرفتگی عضلات هم دچار نشده اید، حرکات کششی را به خوبی بیاموزید تا هنگامی که دچار چنین مشکلاتی شدید، در مدت کوتاهی خود را درمان کنید. این احتمال وجود دارد وقتی که حرکات ورزشی سنگین را انجام می دهید با گرفتگی عضلات رو به رو شوید که این مشکل به خاطر کمبود آب و املاح بدن به وجود می آید و بهترین روش مبارزه با آن مصرف زیاد مایعات می باشد.

از سوی دیگر گاهاً از ماساژ هم برای برطرف نمودن گرفتگی عضلات استفاده می شود. چنانچه همیشه با مشکل اسپاسم عضلات مواجه هستید و با بررسی ‌های لازم علل خطرناکی برای آن پیدا نکردید، بهتر می باشد که از یک متخصص فیزیوتراپی راهنمایی بگیرید.

آخرین روش برای رفع گرفتگی عضلات استفاده از داروهای ضد التهاب و شل‌ کننده ‌‌های موضعی عضلانی می باشد که برای جلوگیری از عوارض مختلف باید با دستور پزشک از این داروها استفاده نمایید.

همین طور می ‌توانید از پمادهای موضعی سالسیلات و پیروکسیکام استفاده نمایید. در کل برای برطرف شدن گرفتگی عضلات خود از شکستن قولنج جداً خودداری نمایید و با استفاده از یک برنامه ورزشی دقیق و مستمر، گرفتگی عضلات خود را کاهش دهید.

آیا قولنج آدم را می ‌کشد؟

در زمان گذشته به هر دردی که در نواحی مختلف بدن به وجود می آمد، قولنج می ‌گفتند و در همین خصوص، ابوعلی سینا و ‌زکریای رازی کتبی مربوط به مفاصل و قولنج نوشته ‌اند. سابقه کلمه قولنج به کلمه یونانی قولون (Colon) بر می ‌گردد که برای دردهای پیچشی و آزار دهنده شکم و نواحی پیرامونش به کار گرفته می شد.

در زمان گذشته در کنار هر درد از اعضای بدن کلمه قولنج به کار گرفته می ‌شد، به طور مثال از دردهایی مانند قولنج کلیه، قولنج کبد، قولنج روده، قولنج نوزادی برای هر دردی که دلیل آن را نمی توانستند تشخیص دهند، استفاده می ‌کردند.

قولنج نوزادان یا انقباض عضلات صاف به واسطه پاسخ نارس مغز نوزاد به فعالیت های گوارشی به وجود می‌ آید و دستور نادرست مغز دردهای بسیاری را در قسمت شکم نوزاد به وجود می آورد که علت آن هم انقباض زیاد عضلات شکم می باشد و باعث گریه زیاد نوزاد خواهد شد.

یکی دیگر از قولنج‌ های قدیمی به اسم قولنج روده شناخته می شود که در این بیماری عضلات روده برخی مواقع با گرفتگی رو به رو می شود و درد زیادی را ایجاد می کند. در دنیای کنونی خیلی از بیماری ‌های قولنجی قدیم با نام ‌های دیگری عنوان می ‌شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *