#


بهبود کیفیت زندگی سالمندان با چند راهکار

بهبود کیفیت زندگی سالمندان
20 نوامبر 2018 بدون نظر 2529 بازدید

بهبود کیفیت زندگی سالمندان با چند راهکار

چگونه سالمند سالم تری داشته باشیم؟

بهبود کیفیت زندگی سالمندان از مسائل بسیار مهم می باشد. همه‌ی ما می‌دانیم که کیفیت زندگی بسیار مهم‌تر از کمیت آن است. با افزایش سن، تغییرات زیادی در جنبه‌های مختلفی از زندگی فرد رخ می‌دهد. به دلیل همین تغییرات، بیشتر افراد در دوره‌ی سالمندی با این حقیقت مواجه می‌شوند که روزهای زندگی‌شان دیگر مثل سابق نیست و بنابراین به‌سختی با آن کنار می‌آیند.

با ادامه‌ی این روند، سلامتی سالمند از جنبه‌های مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهیم سالمند سالم‌تری داشته باشیم، باید به فکر نیازهای احساسی و سلامت روانی‌اش هم باشیم.

در این مطلب، به ۵ مورد از راهکارهایی که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی سالمند کمک کند اشاره شده است. با این راهکارها می‌توانید به سالمندان دیدِ مثبتی از زندگی بدهید. این دیدِ مثبت به نوبه‌ی خود سبب کاهش مشکلات شناختی، استرس و برخی از مشکلات پزشکی آنها می‌شود.

۱. نشانه‌های افسردگی را بشناسید و به‌موقع درمانش کنید

احتمال ابتلا به افسردگی در بسیاری از سالمندان بالای ۶۵ سال بسیار زیاد است. از مهم‌ترین علل آن می‌توان به از دست دادن همسر، بازنشستگی، ناتوانی و خانه‌نشینی اشاره کرد.

از پزشک درباره‌ی علائم و نشانه‌های افسردگی سؤال کنید. اگر متوجه شدید این علائم در سالمند وجود دارد، حتما به‌دنبال درمان آن باشید. پزشک بنا به تشخیص خود ممکن است دارو تجویز کند یا از روش‌های درمانی دیگری استفاده کند.

۲. به سالمندان یادآوری کنید که وجود آنها مفید و ضروری است

سالمندان دوست دارند بدانند که وجودشان برای دیگران مهم و ضروری است. این موضوع را باید هم به صورت کلامی و هم به صورت عملی به آنها یادآوری کنید. فعالیت‌هایی را پیدا کنید که سالمندان با انجام آنها احساس کنند مفید هستند. آنها همواره از اینکه سربار دیگران باشند واهمه دارند. با مشارکت دادن‌شان در انجام کارهای خانه این حس را به آنها بدهید که عضو مهمی از خانواده هستند.

از سالمندان بخواهید در برخی از کارهای خانه که توانایی انجامش را دارند کمک کنند. به‌عنوان مثال:

  • لباس‌ها و حوله‌ها را تا کنند یا لباس‌های شسته‌شده را در کمد یا قفسه‌ها بگذارند؛
  • فهرست خرید خواربار یا لوازم ضروری منزل را تهیه کنند؛
  • خلاصه‌ی اخبار روز را برایتان تعریف کنند؛
  • یا به شما در تهیه‌ی غذا کمک کنند.

۳. بهبود کیفیت زندگی سالمندان با فعالیت‌های جسمانی

یکی از بهترین روش‌های شاد نگهداشتن سالمندان این است که آنها را به فعالیت جسمانی تشویق کنید. شاید به تنهایی حاضر نباشند این کار را انجام بدهند، بنابراین بهتر است با آنها همراهی کنید.

صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، موسیقی روشن کنید و همه‌ی اعضای خانواده با هم نرمش کنید یا برقصید. اگر هوا خوب است به حیاط بروید و دور حیاط بدوید. این کار سلامتی و شادی سالمندان را تضمین می‌کند.

گاهی پزشک برای سالمندانی که دردهای استخوانی یا مشکلات عضلانی دارند فیزیوتراپی تجویز می‌کند. فیزیوتراپی به هیچ وجه مانعی برای فعالیت جسمانی نیست. البته اگر نگران هستید که به سالمند آسیبی برسد، با پزشک او صحبت کنید تا برایش برنامه‌ی تمرین جسمانی مناسبی تجویز کند.

۴. تقویت سلامت روانی بسیار مهم است

همه‌ی افراد در زندگی به انگیزه نیاز دارند. سالمندان شاید از هر کسی بیشتر نیاز داشته باشند که از نظر روحی و روانی تقویت شوند. گاهی مسافرت‌های کوچکی ترتیب دهید و با اعضای خانواده به مسافرت بروید. اگر سالمندان خانه‌ی شما زوج هستند، ترتیبی بدهید که به یک مسافرت دو نفره بروند. برخی گروه‌های اجتماعی مخصوص سالمندان هستند که گاهی هم تورهای تفریحی به جاهای نزدیک برگزار می‌کنند. سالمندان را به این گروه‌ها معرفی کنید.

شرکت در جشن تولدها، مراسم عروسی، کریسمس و مهمانی‌های خانوادگی برای تقویت روحیه‌ی سالمندان عالی هستند. هرگز آنها را از شرکت در چنین مراسمی منع نکنید.

۵. به سالمندان اجازه دهید کاری که دوست دارند را انجام بدهند

بسیاری از مردم در جوانی به دلیل مشغله زیاد از کارهای موردعلاقه‌شان دست می‌کشند. دوران سالمندی بهترین زمان برای کارهایی است که فرد هیچ‌وقت نتوانسته است انجامشان بدهد. سالمندان را تشویق کنید به کارهایی که دوست دارند بپردازند و شرایط را برایشان فراهم کنید. به‌عنوان مثال:

  • باغبانی و سرگرم‌شدن با گل‌وگیاه؛
  • امتحان کردن مهارت‌ها و سرگرمی‌های خلاقانه و هنری مانند نقاشی کردن، ساختن عروسک یا هنرهای دستی؛
  • نوشتن زندگی‌نامه و خاطرات‌شان (در صورت امکان)؛
  • یاد گرفتن برخی بازی‌های ویدیویی شاد و مفرح که به تقویت توانایی ذهنی آنها کمک می‌کند.

بسیاری از افرادی که مسئولیت مراقبت از سالمندان را به‌عهده می‌گیرند، فقط به رفع نیازهای ضروری آنها اکتفا می‌کنند و اگر از آنها بپرسید می‌گویند برای آنها سنگ‌تمام گذاشته‌ایم. در حالی‌که نیازهای سالمندان فقط به غذا، سرپناه، دارو و درمان محدود نمی‌شود. به فکر برآوردن نیازهای عاطفی و احساسی سالمندان باشید؛ آنها به عشق و توجه شما هم نیاز دارند. سالمند شاد، عمر طولانی‌تری را نسبت به همتایان خود تجربه می‌کند. بیایید با بهبود کیفیت زندگی سالمندان، امید به زندگی را در آنها افزایش دهیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *