#


سلامتی عروس ها تا قبل از روز عروسی

سلامتی عروس ها
27 اکتبر 2018 بدون نظر 1797 بازدید

سلامتی عروس ها تا قبل از روز عروسی

سلامتی عروس ها و کارهایی که باید قبل روز عروسی انجام دهند

سلامتی عروس ها تا قبل از روز عروسی بسیار مهم می باشد. روز عروسی یکی از ‌بهترین و ماندگارترین روزهای زندگی است. به همین ترتیب خیلی از دخترانی که عروس‌ می شوند برای برگزاری هر چه زیباتر آن از مدت ها قبل دچار استرس و اضطراب بسیاری می ‌شوند.

هر چند برنامه ‌ریزی برای روز عروسی خیلی اهمیت بالایی دارد، در صورتی که شما در روز عروسی خود سلامت جسمی و روحی مناسب را نداشته باشید، مطمئناً از این مراسم خاطره انگیز خاطره ‌ای پر استرس را برای خود به یادگار خواهید گذاشت؛ از مشکلات گوارشی بگیرید تا هم خوردگی عادت ماهانه، جوش و آکنه، ورم دست و پا و آلرژی های پوستی و آرایشی؛ روز عروسی می‌ تواند با مشکلات جسمی زیادی همراه باشد.

با برخوردار بودن از آمادگی لازم و انجام معاینات پزشکی لازم می ‌توانید این روز را با خیال راحت و بدنی سالم برگزار کنید. اکنون پیش از این که «بله!» را بگویید، موارد زیر را به خاطر بسپارید و سلامتی عروس ها را مورد توجه قرار دهید.

۱.چنانچه قصد دارید از لنز استفاده کنید

یکی از مشکلات رایج عروس‌ خانم ‌ها، استفاده نامناسب از لنزهای رنگی غیر بهداشتی و ابتلا به قرمزی و عفونت ‌های چشمی در روز عروسی می باشد.

بیشتر اوقات عروس‌ خانم ‌ها لنزهای رنگی را از آرایشگاه‌ ها می گیرند. حتی شماری از همین عروس‌ ها سابقه استفاده از لنز را هم به هیچ عنوان نداشته اند و برای نخستین بار در روز عروسی خود در آرایشگاه به آن ها پیشنهاد داده می شود تا استفاده کنند!

لنزهایی که در آرایشگاه‌ ها موجود می باشد امکان دارد تمیز نباشند و یا حتی پیش از این افراد دیگری آن ها را استفاده کرده‌ باشند. تعدادی از آرایشگاه‌ ها هم هستند که لنز را به عروس ها اجاره می‌ دهند و فردای روز مراسم آن را مجدداً دریافت می کنند!

این را باید بدانید که لنز یک وسیله شخصی به حساب می آید و تنها یک نفر باید از آن استفاده نماید. لنزها باید در شرایط استریل روی چشم قرار داده شوند، در غیر این صورت امکان بروز عفونت ‌های انگلی چشم وجود خواهد داشت.

نشانه های این عفونت‌ ها حتی امکان دارد ۳ تا ۴ روز بعد از استفاده ظاهر شوند. به همین ترتیب لنز باید حتما به دستور پزشک تجویز شود.

همین طور نحوه استفاده، گذاشتن، برداشتن و استریل کردن مجدد آن باید به شخص یاد داده شود. پس از تمام شدن مراسم و پیش از رفتن به رختخواب هم باید حتما آن را از چشم خارج نمود تا سلامتی عروس ها به خطر نیافتد.

۲.چنانچه قصد دارید کفش پاشنه ‌بلند بپوشید

عروس‌ خانم‌ ها اغلب در مراسم عروسی شان از کفش‌ های با پاشنه ‌بلند و نوک‌ تیز استفاده می ‌کنند. به این ترتیب خیلی از آن ها بعد از مراسم دچار تورم و خستگی پا خواهند شد.

برای اینکه از این شرایط جلوگیری نمایید به شما پیشنهاد می ‌شود هر بیست تا سی دقیقه یک بار برای حداقل ده دقیقه روی صندلی بنشینند تا پاهای تان استراحت کنند.

روش دیگر هم وجود دارد و این است که در صورت امکان یک توپ یا چیزی مشابه آن را زیر کف پا قرار دهید و پا را با آن ماساژ دهید. قرار دادن پاها در آب یخ و همین طور بالا نگه داشتن پا هم می ‌تواند ورم و خستگی را کم کند.

۳.در صورتی که دچار مشکلات گوارشی هستید

استرس و اضطراب روز عروسی می ‌تواند در تعدادی از افراد منجر به بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و یبوست شود. به این ترتیب عروس ‌خانم ‌ها باید توجه داشته باشند که از نظر گوارشی چه عادت‌ هایی دارند.

به طور مثال چنانچه به دفعات دچار یبوست می ‌شوند، می ‌توانند به صورت موقت از ده روز پیش از عروسی با توجه به نیازی که احساس می کنند روزی یک تا دو مرتبه ملین استفاده کنند. اگر هم در خیلی از مواقع دچار اسهال می شوند، باید حتما از قبل تحت درمان قرار بگیرند ولی به صورت موقت می ‌توانند روزی یک تا دو عدد از داروهای آرام بخش گوارشی مانند «کلیدینیوم سی» مصرف کنند.

بنابراین بهتر است مقدار دوز مصرفی و مدت زمان استفاده از دارو را پزشک تجویز کند به این دلیل که این مقدار با توجه به شدت اسهال و یبوست می ‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد.

بهتر است عروس ‌خانم ‌ها از چند روز پیش از مراسم عروسی از مصرف مواد نفخ آورنده مانند سیر، سیب زمینی، بادمجان، پیاز، حبوبات و نوشیدنی ‌های گازدار جداً خودداری نمایند.

در صورتی هم که سابقه عدم تحمل شیر و لبنیات دارند، باید در این روزها مصرف شیر، دوغ و ماست پر چرب را پایین بیاورند تا دچار نفخ نشوند و همچنین به سلامتی عروس ها توجه لازم را داشته باشند.

کسانی که به علت ریفلاکس و برگشت اسید معده دچار بوی بد دهان می شوند هم می‌ توانند از دو هفته پیش از عروسی تا ده روز پس از آن روزی دو عدد «امپرازول» یا داروهای هم‌ خانواده آن را استفاده کنند؛ یکی نیم ساعت پیش از خوردن صبحانه و دیگری نیم ساعت پیش از صرف شام.

پس از آن هم برای برطرف کردن مشکل می بایست حتما به پزشک مراجعه نمایند. برای پایین آوردن استرس و اضطراب هم می ‌توان در این روزها تحت نظر پزشک از داروهای ضد اضطراب استفاده نمود.

۴.چنانچه دوست دارید کمتر دچار جوش و تعریق شوید

جوش و آکنه یکی از مشکلات رایج در روز عروسی است. برای جلوگیری از زدن جوش در این روز خاص می ‌توان با متخصصان پوست مشورت کرد.

با توجه به این بهتر است از دو هفته پیش از مراسم عروسی، پوست خود را دست کاری نکنید. پاک‌ سازی پوست یکی از روش های درمان جوش صورت است. پاک ‌سازی در اصل همان خالی کردن جوش‌ های ریز زیر پوستی است که به سلامتی عروس ها کمک شایانی می کند.

این عمل باید تنها توسط پزشک انجام گردد. در صورتی که عمل پاک ‌سازی با شیوه ها و ابزار غیر بهداشتی انجام شود امکان دارد جای جوش‌ باقی بماند و در نهایت منجر به بروز لک بر روی صورت می شود.

متاسفانه این مشکلات در بین عروس‌ خانم ‌ها خیلی رایج است، به این دلیل که خیلی از آن ها در خصوص این کارها به آرایشگرها اعتماد می‌ کنند، در حالتی که برای انجام مراقبت های پوستی می بایست حتما با متخصص این کار مشورت کنند، مخصوصاً اگر شخص زمینه ورم، جوش و بیماری‌ های پوستی را از قبل داشته باشد.

در خصوص عرق کردن زیاد هم عروس‌ خانم ‌ها این امکان را دارند از دو هفته پیش از مراسم در نواحی مورد نظر تزریق بوتاکس را انجام دهند.

۵.اگر دل تان نمی خواهد در روز عروسی و ماه عسل عادت ماهانه شوید

عروس‌ خانم ‌ها برای به عقب انداختن عادت ماهانه در روز عروسی و در کنار آن ماه عسل، می‌ توانند از دو ماه پیش از عروسی به متخصص زنان مراجعه نموده و دستورات لازم را در این خصوص دریافت کنند.

در این مورد معمولاً توصیه می ‌شود از روز دوم آخرین عادت ماهانه که به عروسی مانده مصرف قرص ضد بارداری را شروع کنند.

به طور مثال چنانچه پانزده روز پیش از عروسی عادت ماهانه می ‌شوند باید از دومین روز این دوره، استفاده از قرص را شروع نموده و با تمام شدن یک بسته ۲۱ عددی بلافاصله مصرف بسته دیگر را شروع کنند؛ یعنی دو بسته از این قرص (۴۲ عدد) را باید پشت سر هم استفاده نمایند. در این بین برای ۲-۵/۱ ماه عادت ماهانه نخواهند شد.

۶.اگر سابقه تبخال دارید

ویروس تبخال (هرپس سیمپلکس) اگر به بدن ورود پیدا کند برای همیشه در آن باقی خواهد ماند و هر دفعه که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود این ویروس فعال می ‌شود. در این وضعیت است که روی لب ‌ها یک تاول بزرگ و زشت ایجاد می شود.

با وجود این که روزهای پیش از عروسی خیلی پراسترس می باشند، احتمال به وجود آمدن تبخال در افرادی که سابقه آن را دارند بالا می رود ولی اصلاً جای نگرانی نیست چون می‌ توانید با خیال راحت از یک هفته تا ده روز پیش از عروسی، با دستور پزشک از داروی ضد ویروس تبخال استفاده کنید و سلامتی عروس ها را تضمین کنید.

در صورتی که سابقه تبخال را از قبل ندارید و دقیقاً در روزهای پیش از عروسی سوزش را در قسمتی از لب خود احساس کردید، باز هم این امکان را دارید که با دستور پزشک از دوزهای بالاتر این دارو مصرف کنید و از به وجود آمدن تبخال پیشگیری کنید. در صورت به وجود آمدن تبخال در روز عروسی می ‌توانید از کورتیزون هم استفاده کنید و شدت التهاب تبخال را کاهش دهید.

۷.اگر دچار سردرد می ‌شوید

برنامه ‌ریزی کردن برای مراسم عروسی و روزهای پیش از آن با استرس و اضطراب زیادی همراه است. این استرس ها قادرند سردرد را در کسانی که سابقه میگرن را دارند تشدید کند. حتی کسانی که سابقه میگرن هم ندارند، امکان دارد در این روزها آن را تجربه نمایند.

هر چند استرس خود به صورت مستقیم موجب سردرد نخواهد شد، بلکه با به وجود آوردن انقباض در ماهیچه‌ های سر و گردن، باعث ایجاد سردرد می‌ شوند. این سردردها علائم افکار به هم ریخته و درگیر هستند.

به این ترتیب برای جلوگیری و برطرف نمودن آن ها بهتر است تفکرات خود را بررسی نمایید و کنترل بهتری بر روی آن ها داشته باشید. به توقعات دوستان و بستگان از مراسم عروسی خود توجه نکنید، بهتر است به این موضوع تمرکز داشته باشید که چه چیزهایی شما را خوشحال و راضی نگه خواهد داشت.

بنابر این می ‌توانید استرس پیش از عروسی را کاهش دهید. ماساژ سر و گردن یا ماساژ کلی بدن و ورزش سر وقت هم می ‌تواند به کم کردن سردرد در روزهای پیش از عروسی کمک کند و به سلامتی عروس ها کمک شایانی کند.

۸.اگر فردی پراسترس هستید

استرس همیشه با سلامت کلی بدن در ارتباط است. وقتی که در موقعیت استرس آور قرار می‌ گیرید، سطح ترشح هورمون کورتیزول بالا می رود. این هورمون قادر است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و قدرت مقابله با عوامل بیماری ‌زا را پایین می آورد.

به همین خاطر پیشنهاد می ‌شود برای کم کردن استرس خود حتما از کارهای پایین آورنده استرس مانند یوگا، طب سوزنی یا ماساژ کمک بگیرید. استرس با به وجود آوردن اختلال در خواب، سردرد، کاهش تمرکز، بد اخلاقی، مشکلات گوارشی و… می ‌تواند زندگی زناشویی بعد از عروسی شما را هم تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که کنترل استرس را از دست داده‌اید حتما می بایست پیش از مراسم عروسی با یک روان ‌شناس مشورت کنید.

۹.اگر قصد دارید از محصولات آرایشی جدید استفاده کنید

چنانچه قصد دارید برای روز عروسی خود از محصولات آرایشی- بهداشتی جدیدی استفاده نمایید حتما از چند ماه قبل از مراسم عروسی آن ها را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. با این کار احتمال به وجود آمدن حساسیت ‌های پوستی، قرمزی، خارش، حساسیت‌ های تنفسی، عطسه و… را در روز مراسم کاهش خواهید داد.

حتماً به این موضوع دقت داشته باشید که حساسیت به این گونه لوازم امکان دارد با یک بار استفاده یا پس از چند بار مصرف به وجود بیاید و باعث شود سلامتی عروس ها را به خطر بیاندازد.

۱۰.اگر از سیگار یا قلیان استفاده می‌ کنید

در صورتی که دخانیات استفاده می ‌کنید، آن را حتماً ترک کنید یا دست کم مقدار مصرف خود را از چند ماه پیش از عروسی کاهش دهید.

مصرف دخانیات نه ‌تنها سلامت کلیه اعضای بدن و سلامتی عروس ها را به خطر می اندازد  و حتی بر روی زیبایی چهره شما در روز عروسی هم تاثیر خواهد گذاشت. پس از همین الان اراده خود را به کار بگیرید تا زندگی مشترک را بدون دخانیات شروع کنید.

نکته جالب توجه اینجاست که بیست دقیقه پس از مصرف آخرین سیگار، بدن شروع به بازسازی قسمت های آسیب ‌دیده بر اثر سموم دخانیات می‌ کند و این کار را برای مدت های طولانی ادامه می ‌دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *