#


استرس با پوست چه می کند؟

5 اکتبر 2018 بدون نظر 2281 بازدید

استرس با پوست چه می کند؟

بلایی که استرس بر روی پوست می آورد

اضطراب به سلامتی روحی و جسمی صدمه وارد می کند و یکی از اثرات مخرب آن بر روی پوست است. به جرأت می‌ توان گفت که ارتباط میان اضطراب و پوست با هم به اندازه ای بد است که باید آن ها را دشمنان همیشگی قلمداد کرد. زمانی که اظطراب دارید، مشکلات پوستی شما بیشتر می ‌شود.

جوش

اگر بدن شما استعداد جوش زدن دارد، اضطراب باعث تشدید آن می شود. به هیچ عنوان جوش‌ های خود را نترکانید زیرا این کار می ‌تواند باعث عفونت و ایجاد اسکار (فرورفتگی باقی مانده از جوش) شود. عملکرد کورتیزول یا همان هورمون اضطراب مثل هورمون آندروژن است و موجب به وجود آمدن جوش می ‌شود.

راه حل درمان: به صورت مرتب ورزش کنید، شب‌ ها حداقل ۷ تا ۸ ساعت استراحت کنید و قبل از خواب، برنامه منظم و درستی برای تمیز کردن پوست خود داشته باشید. به غیر از این ها، انجام حرکات یوگا یا مدیتیشن می‌ تواند باعث کاهش اضطراب شما شود.

پیری پوست

بر اساس گفته پژوهشگران می ‌توان سرعت پیری پوست را کاهش داد. اضطراب به عنوان یکی از دلیل های مهم تسریع چین و چروک‌ ها است. بر اساس نتایج بررسی ها، تولید هورمون ‌های اپی نفرین، نوراپی نفرین و کورتیزول در بدن در هنگام بروز اضطراب، صدمه به دی ان ای را افزایش و روند بهبود آن را به هم می ریزد.

روش درمان: استفاده از محصولات بهداشتی خوب می‌ تواند تأثیرگذار باشد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک نوع از بیماری خودایمنی می باشد که اضطراب باعث تشدید آن می شود. سیستم ایمنی بدن در این بیماری فرکانس های نادرستی می ‌فرستد و این فرکانس ها موجب می ‌شود سرعت رشد سلول ‌های پوستی به مراتب بالاتر از سرعت ریزش آن ها شود. در نهایت پوست قرمز رنگ، خارش ‌دار و پوسته ‌پوسته می ‌شود.

روش درمان: یافتن شیوه های مقابله با اضطراب جهت کمک به کنترل پسوریازیس خیلی مهم است. مدیتیشن فقط به عنوان یکی از روش هایی است که می ‌تواند به کنترل اضطراب کمک خوبی نماید. پژوهش ها نشان می‌ دهد مدیتیشن و آگاهی ذهن در پایین آوردن اضطراب نقش بسزایی دارد و مراحل بهبود عوارض پوستی بیماری پسوریازیس را سرعت می بخشد.

اگزما

از علائم اگزما می توان به ضایعات پوستی و خارش پوست اشاره نمود. اگزما یا درماتیت آتوپیک با بیماری پسوریازیس تفاوت دارد. در واقع اگزما به خاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی درونی بدن به وجود می ‌آید.

اضطراب اثر زیادی بر روی اگزما دارد. زمانی که اضطراب دارید، غدد آدرنال، به تولید هورمون کورتیزول در بدن می پردازد. اگر میزان کورتیزول به صورت مستمر بالا برود، این هورمون بر روی تمامی اندام ‌های بدن به سرعت اثر می ‌گذارد. بر همین اساس پوست حساس و متورم می ‌شود و حتی امکان دارد تاول بزند یا پوسته پوسته شود.

شوره صورت

استرس به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده شوره صورت یا درماتیت سبوره‌ ای محسوب می شود. هر چند دلیل به وجود آمدن شوره صورت تاکنون به صورت کامل مشخص نشده است ولی امکان دارد نوعی واکنش التهابی به مالاسزیا باشد. مالاسزیا یک نوع از قارچ است که به صورت طبیعی بر روی سطح پوست وجود دارد. هر چند که مالاسزیا روی پوست بیشتر انسان ها وجود دارد ولی فقط در یک دوم تا سه چهارم انسان ها باعث به وجود آمدن شوره می شود.

هر چند پرخوری به عنوان مشکل پوستی به حساب می آید ولی هنگامی که استرس دارید امکان دارد به خوردن غذاهای ناسالم رو بیاورید. خوردن مستمر تنقلات ناسالم می ‌تواند منجر به وخیم تر شدن پوست شود. بر اساس بررسی های صورت گرفته استرس موجب می شود کیفیت رژیم غذایی افراد پایین آمده و مصرف مواد قندی بالا رود. این گونه مواد غذایی خود در به وجود آمدن جوش و دیگر مشکلات پوستی نقش دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *