#


بیماری ام اس و علائم آن

2 اکتبر 2018 بدون نظر 1561 بازدید

بیماری ام اس و علائم آن

آشنایی با بیماری ام اس و علائم آن

مولتیپل اسکلروز که نام دیگر آن ام اس است یک بیماری مزمن می باشد که سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهد، نشانه های آن از خفیف و متناوب تا شدید و دائمی بوده که می تواند خسته یا ناتوان کننده باشد، هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد، ولی تعداد زیادی از داروها و درمان های جایگزین برای این بیماری در دسترس می باشد. درمان بیماری ام اس به طور معمول نشانه های بیماری را مورد هدف قرار می دهد، چرا که دلیل آن شناخته شده نیست و نشانه هایMS بر اثر فروپاشی ارتباط میان مغز و اعصاب می باشد، به همین دلیل درمان کامل این بیماری در حال حاضر غیرممکن است و فقط تحقیقات و مطالعات صورت گرفته توانسته روش هایی برای کنترل و درمان نشانه های این بیماری نتیجه بخش باشد. در ادامه برخی از علائم و راه های موثر برای بهبود بیماری ام اس را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

بیماری ام اس اعصاب مرکزی اختصاص دارد(مغز و نخاع) و باعث به وجود آمدن لکه های سفید یا پلاک های بسیاری در مغز می شود. پلاک ها نشان دهنده سفت شدگی غلاف های سلول های (میلین ها) عصبی مغز هستند, که این سفت یا سخت شدگی از منتشر شدن جریان الکترو شیمیایی رشته های عصبی و اختلال در حرکات جلوگیری می کند و در نهایت فرمانی که از مغز داده می شود به سختی به اعضاء و ماهیچه ها می رسد و کار با دشواری صورت می گیرد. مغز به عنوان فرمانده کل بدن عمل می کند و در جایگاه بلندپایه ای قرار دارد. فرد می بایست این اندام مهم و حیاتی را به درستی بشناسد و از این اندام مهم بیشترین مراقبت را کند.

نشانه های مهم و اولیه بیماری ام اس کدام است؟

سرگیجه

این افراد بیمار به طور معمول در مستقیم حرکت کردن با مشکل روبه رو هستند. در حقیقت این عدم تعادل در کنترل حرکت ها به طور معمول با پیشرفت تخریب سلول های عصبی بر روی شخص تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری ام اس برای راه رفتن نیاز به عصا دارند.

کاهش حافظه از علائم بیماری ام اس

یکی دیگر از علائم نشان دهنده آغاز این بیماری کاهش و ضعف حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی است و از جمله اختلالات متداول در نتیجه ی پیشرفت این بیماری می باشد.

اختلالات جنسی از علائم بیماری ام اس

در افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند در مراحل شدید، اختلالات جنسی از جمله رایج ترین اختلالات به شمار می رود. این شرایط که در اکثر مواقع عارضه ای غیر قابل پیشگیری است، بسیاری  از وقت ها یکی از نشانه های ابتلا به بیماری ام اس به حساب می آید.

اختلال در کنترل ادرار و مدفوع یکی از علائم ام اس

یکی دیگر از نشانه هایی که ممکن است در بیماران مبتلا به ام اس مشاهده شود بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوعمی باشد. حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری در کنترل ادرار و مدفوع خود دچار مشکل می شوند. این بیماران به طور معمول از احساس دفع ادرار مکرر و ناگهانی در عذاب هستند. یکی از مشکلات آزاردهنده ای که در این افراد وجود دارد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است.

دوبینی و تاری دید از علائم ام اس

زمانی که فردی دچار بیماری ام اس می شود منجر به دوبینی یا همان اختلالات بینایی می گردد. ای اختلال به خاطر حمله ی بیماری ام اس به سیستم عصبی و تاثیر بر روی عصب بینایی ایجاد می شود و معمولا در بیماران مبتلا به بیماری ام اس مشاهده می شود.

گزگز و مورمور شدن انگشتان بی حسی از علائم بیماری ام اس

یکی از عوارض رایج در بیماران مبتلا به ام اس بی حسی و مورمور شدن مداوم است که به طور معمول در صورت و دست ها و پاها به وجود می آید. این مشکل به دلیل آسیب و تخریب سلول ها عصبی در مغز و نخاع بروز می کند. این عارضه بیشتر در پاها ایجاد می شود.

ضعف و گرفتگی عضلات از علائم بیماری ام اس است

اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی حمله ای نیز یکی دیگر از نشانه های آزاردهنده ی این بیماری به شمار می رود. این اسپاسم ها به طور معمول شدیدا دردناک می باشند و در قسمت های انتهایی بدن مانند دست ها و پاها به وجود می آید و پس از چند دقیقه رفع می گردند.

بی حالی و افسردگی از علائم بیماری ام اس

کسانی که به بیماری ام اس مبتلا می شوند، علاوه بر آسیب جسمی دچار آسیب های روحی نیز می شوند. تعداد زیادی از افراد مبتلا به بیماری ام اس، احساس افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو را یکی از مشکلات شایع خود عنوان می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *