#


سرطان پروستات

3 سپتامبر 2018 بدون نظر 1517 بازدید

سرطان پروستات

با سرطان پروستات آشنا شوید

با افزایش امید به زندگی نزد مردان در تمام نقاط دنیا میزان شیوع سرطان پروستات نیز رو به افزایش است. اختلاف بین میزان بروز این بیماری در نقاط مختلف دنیا بسیار زیاد بوده و از ۸ درصد برای هر ۱۰۰ هزار نفر در یک مطالعه غربالگری در مرکز چین تا ۱۰۰ مورد برای هر ۱۰۰ هزار نفر در نواحی شهری ایالات متحده آمریکا، متغیر است.

بخش بسیار کوچکی از سرطان پروستات کشف و تشخیص داده می شود و به این دلیل می توان سرطان پروستات را، در بین سایر سرطانها، به قله کوه يخ تشبیه کرد.

مطالعات انجام شده در ایالات متحده آمریکا نشان داده که اتوپسی ۷۰ درصد مردان فوت شده در سن ۸۰ تا ۸۹ سال نشانه ای از ابتلای به سرطان کشف نشده پروستات داشته است. بیشترین موارد سرطان پروستات در اواخر عمر شروع به رشد کرده و پیشرفت آن نیز بسیار کند و آرام است به طوری که تعداد بسیار کمتری از مبتلایان به دلیل سرطان پروستات می میرند و آنها قبل از آن که با این نوع سرطان فوت کنند به دلیل بیماری های دیگر و غیر مرتبط با سرطان پروستات خواهند مرد. سرعت رشد سلولهای سرطانی نزد تعداد کمی از مردانی که در سن ۵۰ سالگی و یا جوان تر نشانه های ابتلای به سرطان پروستات را بروز می دهند، زیاد بوده و اجرای برنامه غربالگری و درمان این بخش از جمعیت از نظر هزینه – فایده، مزیت بیشتری بر اجرای این نوع برنامه برای گروه های سنی ۷۰ یا ۷۵ ساله دارد.

علیرغم میزان زیاد ابتلای به سرطان پروستات، عوامل خطر و دلایل ابتلای به این بیماری به خوبی روش نشده است. با توجه به افزایش شدید خطر ابتلا در رابطه با تعداد منسوبین نزدیک خانواده فردی که مبتلا به این نوع سرطان شده، نقش یک عامل ژنتیکی در ایجاد این بیماری مطرح می گردد. بزرگ شدگی غده پروستات که با افزایش سن ایجاد می شود به عنوان یک عامل مستقل در ایجاد این بیماری مورد بحث است. نتیجه چند مطالعه نشان داده که احتمال دارد مقدار هورمون های اندروژن و تستوسترون، و یا میزان تعادل آنها با سایر هورمونها، در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. بعضی از شواهد موجود نشان میدهد که رژیم غذایی گوشتی و پرچرب ممکن است به افزایش خطر ابتلای به این بیماری کمک کند در حالی که مصرف سبزی و میوه خطر آن را کاهش می دهد. حرکات ورزشی منظم نیز ممکن است اثر پیشگیری کننده داشته باشد. در هر صورت، دلایل محكم و کافی برای پیشگیری اولیه از ایجاد سرطان پروستات وجود ندارد.

– پیشگیری ثانویه:

غده پروستات مردان ۵۰ ساله به بالا که برای معاینات سالیانه مراجعه می کنند از طریق المس با انگشت توسط پزشک آزمایش می شود. این روش آزمایش بزرگ شدگی خوش خیم غده پروستات را مشخص کرده و در ضمن در صورتی که ضایعهای سطحی بسر روی غده پروستات ایجاد شده باشد نیز تشخیص داده می شود. بسیاری از مردان مسن از عوارضی شکایت دارند که نشانه ای است از بزرگ شدگی غده پروستات. این نشانه ها عبارتند از به سختی ادرار کردن؛ اشکال در کنترل ادرار؛ افزایش تعداد دفعات دفع ادرار، به خصوص هنگام شب؛ کاهش فشار دفع ادرار. اشکال پیشرفته ضایعه سرطانی پروستات نشانه های بالینی دیگری نیز دارد. وجود تمام این نشانه ها بررسی های بیشتری را برای تعیین وجود سرطان غده پروستات ایجاب می کند.

مرکز پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده آمریکا انجام آزمایش غربالگری را برای مردانی که نشانه ای از شروع بزرگ شدن غده پروستات ندارند، توصیه نمی کند. آزمایش تعیین آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای تشخیص سرطان پروستات بسیار حساس است، ولی چون این آزمایش با افزایش سن و بزرگ شدن غده پروستات هم مثبت می شود، نتایج مثبت کاذب فراوانی دارد نتیجه مثبت این آزمایش را تنها با انجام آزمایشات دقیق تر و پرهزینه تر می توان تایید کرد. علاوه بر این، درمان های جاری سرطان پروستات مشکل و دردناک بوده و در اغلب مواقع نیز با موفقیت توأم نیست.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *