#


آشنایی با بیماری های سرخک، سرخچه و روزیولا

17 ژوئن 2018 بدون نظر 2207 بازدید

آشنایی با بیماری های سرخک، سرخچه و روزیولا

شناخت بیماری های سرخک و سرخچه و روزیولا و راه های درمانی آن

سرخك

سرخك تا سه الی چهار روز ۳ بدون بثورات می باشد. ابتدا شبیه حالت سرماخوردگی است که بتدریج بدتر میشود. چشمها قرمز و آبریزی دارد. اگر پلك تحتانی را کمی پائین بکشید ، بشدت قرمز است. طفل سرفه سخت و خشکی میزند که بتدریج بیشتر می شود. تب معمولا هر روز بالاتر می رود. در روز چهارم ، موقعی که تب بحد اعلى است ، دانه ها بصورت جوشهای صورتی رنگ نامعینی در پشت گوشها بیرون میزند. این دانه ها بتدریج در صورت و تنه منتشر شده ، بزرگتر و تیره تر میگردد. روز قبل از پیدایش دانه ها، لکه های کو بليك در سطح داخلی گونه ها نزديك دندانهای آسیا بیرون میزند . اينها لکه های بسیار ریز و آبی رنگی است که هاله قرمز رنگی دور آنها را گرفته است و اگر تجربه نداشته باشید دیدن آنها نسبة مشكل است .

در مدت یکی دو روزی که معمولا دانه ها بیرون میزند و دائما زیادتر شده تا سر اس بدن را فرا میگیرد، تب بالا بوده و علیرغم تجویز شربت سرفه) سرفه مکرر و شدید است و طفل واقعة ناخوش میباشد . پس از آن همه چیز بسرعت رو بهبود میرود.

اگر از ابتدای بیرون زدن بثورات ، تب بیشتر از دو روز بالا بماند ، یا ابتدا تب پائین بیاید و با چند روزی طبیعی باشد و مجددا بالا برود ، باید بعوارض ثانوی سرخك مظنون شد. فراوانترین عوارض ثانوی سر خك عبارت از عفونت گوش ، برونشیت و سینه پهلو (ذات الریه) است . در جریان سرخك ، اعم از اینکه باین کسالت مظنون بشوید با نشوید ، بعلت وجود تب و سرفه لااقل یکبار طبيبه را برای عبادت طفل دعوت کنید. اگر تب طفل دو روز بعد از شروع بثورات باز هم بالا بماند یا قطع شود و مجددا بالا برود، باید فورا طبیب را بر بالین مر یض بیاورید و یا طفل را به بیمارستان ببرید. موارض ثانوی سرخك ممکن است خیلی خطرناك باشد، ولی بر خلاف خود سر خك ، می توان آنها را با داروهای جدید درمان نمود.

در طی مدتی که طفل در جریان این کسالت تب دارد، اشتهای خود را به غذا کاملا از دست میدهد تنها چیزی که معمولا می تواند میل کند ، مایعات است که باید بمقدار زیاد و مکرر باو داده شود. دهان طفل باید سه مرتبه در روز با ملایمت تمیز گردد، سابقة رسم بر این بود که برای حفاظت چشم های طفل اطاقرا خیلی تاريك نگاه می داشتند. ولی امروزه متوجه شده اند که اینکار تا اندازهای خطرناك است. اگر نور و روشنائی، طفل را ناراحت میسازد ، کافی است که مختصری اطاقرا تاريك بنمائید . برای جلوگیری از لرزیدن و چایمان طفل ، باید اطاق را به حد کافی گرم نگاهداشت . معمولا دو روز بعد از قطع تب می توان اجازه داد که طفل از تختخواب خارج شود . يك هفته بعد از شروع بثورات ، بشرط آنکه سرفه و سایر علائم سرخك كاملا برطرف شده باشد، بازی کردن طفل باسایر کودکان و بیرون رفتن او از اطاق اشکالی ندارد.

اولین علامت سرخك معمولا. نه الى شانزده روز بعد از تماس با طفل سرخکی ظاهر میشود (دوره کمون). سرخك از همان موقعی که علائمی مشابه علائم سرماخورد کی(مانند آبریزی از بینی و چشم ، سرفه ، تب و غیره) دارد قابل سرایت بدیگران میباشد. کسی که مبتلا بسرماخوردگی با گلودرد باشد نباید بهیچوجه بطفل سرخکي نزديك بشود، زیرا میکروبهای سرماخوردگی و گلودرد باعث ایجاد عوارض ثانوی در سرخك میشود.

گرفتن مجدد سرخك در طول زندگی بسیار نادر و غیر عادی است. باران با تزریق واکسن در يك سالگي، از مبتلا شدن طفل به سرخك ميتوان جلوگیری کرد. اگر بموقع گاماگلوبولین تجویز شود می توان از ابتلاء طفل بسرخ جلوگیری کرد و یا آنرا بحالت خفیف تری تبدیل نمود . جلوگیری از سر خك قبل از سنين سه یا چهار سالگی بصلاح طفل است، زیرا در این دوره است که عوارض ثانوی سر خك فراوانتر و شدیدتر میباشد . همچنین جلو گیری آن در طفل بزرگتری که ضعیف و ناخوش باشد، عملی کاملا عاقلانه است . قبل از اینکه وقت تزریق گاماگلوبولين منقضی گردد فورا باطبیب خود در مورد آن وارد مذاکره شوید . مصونیت حاصله از گاماگلوبولین فقط چندهفته طول می کشد.

سرخجه

بثورات سرخجه فوق العاده شبیه بثورات سرخك میباشد، ولی این دو کسالت دو مرض کاملا جداگانه ای است. در سرخجه علائم سرماخوردگی (از قبیل آبریزی از بینی و سرفه) در کار نیست. گلو ممکن است مختصری درد بگیرد. تب معمولا کم است (پائین تر از ۳۹ درجه) طفل اساسا احساس کسالت یا ناخوشی نمیکند. بثورات عبارتست از دانه های مسطح وصورتی رنگی که در همان روز اول معمولا تمام بدن را میپوشاند. احتمالا در روز تمام بثورات کم رنگتر شده بیکدیگر ملحق میشود، بطوریکه تمام بدن بجای آنکه دانه دانه باشد یکپارچه قرمز میشود . مهمترین علامت مشخصه سرخجه عبارت از درد و تورم غدد لنفاوی پشت سر، پشت گوش و طرفین گردن (در طرف عقب) میباشد. این غدد لنفاوی ممکن است قبل از بروز بثورات متورم شود و تورم آنها تا بعد از بهبودی کسالت ادامه یابد.

سرخچه معمولا از دوازده الی بیست و یکروز بعد از تماس با کسیکه سرخجه دارد ظاهر میشود (دوره کمون) . مادامیکه طفل تب دارد و بثورات نمایان است، طفل را باید بستری کرد . طبيب باید حتما تشخیص این کسالت را بدهد نه شما، زیرا سرخجه خیلی بسهولت با سرخك ومخملك اشتباه میشود.

اگرزنی در طی سه ماهه اول حاملگیش گرفتار سرخجه گردد بسیار بد و خطرناك است زیرا احتمال زیاد دارد که جنين بعلت این مرض دچار نقائص عضوی گردد . اگرزن در ظرف این مدت در معرض تماس با سرخجه قرار گرفت ، باید فورا با طبیب خود درباره تزریق گاماگلوبولین صلاح اندیشی نماید . بسیاری از اطباء معتقدند که دخترها را بایدعمدا در معرض ابتلاء این مرض قرارداد تا قبل از ازدواج بأن مبتلا شوند . .

روزيولا

اسم صحیح این مرض اگزانتم سابیتوم میباشد، ولی گفتن روزيولا (که مخفف روزيولا اینفانتوم ۳ است) راحت تر می باشد. روزيولا مرضی است مسری ولی چندان مشهور نمیباشد . معمولا طفل بين يك الی سه سالگی بآن مبتلا میگردد و خیلی بندرت بعد از آن دیده میشود. طفل معمولا تا سه الی چهار روز دچار تب شدید و دائمی میگردد بدون اینکه علائم سرماخوردگی در او دیده شود و معمولا خیلی کسل و مسریض بنفلی نمیرسد، (گاهی در همان روز اول شروع تب ، بعلت تب شدید ، طفل تشنج میکند.) تا ناگهان قطع میشود و بحد طبیعی میرسد و بثورات صورتی رنگی که تاحدی شبیه بثورات سرخگی است در سراسر بدن بیرون میزند . در این موقع حال طفل خیلی خوب است ولی قدری گریه و بهانه گیری میکند . بثورات در ظرف یکی دو روز از بین میرود و عوارض ثانوی هم در کار نیست.

بیماریهای عفونی دیگری که با بثورات همراه است

در سالهای اخيي ثابت شده است که بعضی از بیماریهای ویروسی دیگر (مانند آدنوویروس، اکو، کوکساکی) غالبا با بثوراتی شبیه بثورات سرخك همراه است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *