#


دانستنی هایی در مورد حجامت

14 می 2018 بدون نظر 1701 بازدید

دانستنی هایی در مورد حجامت

آنچه که باید در مورد حجامت بدانید

به گزارش ازمن بپرس، دکتر سید مصطفی اعرج خدایی، متخصص طب سنتی ایرانی با توجه به سیاست‎ های وزارت بهداشت در مورد حجامت کردن، بیان کرد: نگرش وزارت بهداشت در مورد طب سنتی، حاکی بر آموزش علمی این حوزه در شکل رشته تخصصی طب سنتی، برای پزشکان و در دانشکده ‎های طب سنتی می باشد، در مورد انجام حجامت هم این سیاست صدق می ‎کند، به این ترتیب، پزشکان عمومی با برگزیدن رشته ‎ی طب سنتی به‌ عنوان رشته ‎ی تخصصی‌ شان، قادرند این رشته را به صورت علمی و به روشی  صحیح آموزش ببینند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأکید بر مرحله های سه‌ گانه درمان در طب سنتی در ادامه بیان کرد: این مرحله ها مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی ، تدابیر حفظ سلامتی با اصلاح سبک زندگی و در مرحله آخر اجرای یداوی نظیر حجامت و زالودرمانی را شامل می شود، به‌ بیان دیگر درمان افراد بیمار باید با تشخیص پزشک متخصص طب سنتی و طبق اولویت اصلاح سبک زندگی شامل تغذیه، خواب، ورزش و موارد دیگر باشد.

وی در ادامه افزود: مواردی نظیر حجامت که یک شیوه  تهاجمی می باشد و می ‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد هم می بایست طبق تشخیص فرد متخصص و زیر نظر او صورت گیرد، به این ترتیب توصیه می‎ شود تا اشخاص از مراجعه به مرکزهای غیرمجاز و افراد غیرمتخصص برای این کار، اجتناب کنند.

این متخصص طب سنتی ایران گفت: حجامت به دو نوع دسته بندی می شود خشک (بدون شرط) و تر(با شرط). در نوع خشک (بدون شرط) با استفاده از بادکش این کار را انجام می دهند و در نوع تر (باشرط) برای خون ‎گیری از تیغ به کار می برند، حجامت با دو هدف درمان و جلوگیری صورت پذیر است. پیشنهاد می شود حجامت با هدف جلوگیری، اوایل بهار و در بعضی از نواحی، اواخر زمستان و حجامت با هدف درمان با در نظر گرفتن بهترین وقت برای انجام آن به عنوان مثال روزهای شانزده و هفده ماه ‌های قمری صورت گیرد.

حجامت بر روی کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۰سال توصیه نمی‎ شود

اعرج خدایی با اشاره به این ‌که ۱۰شرط برای انجام حجامت مورد نیاز است، بیان کرد: متخصصان طب سنتی با در نظر گرفتن این شرایط ها به‌ عنوان یک راهنمای کلی اعمال تمام کارهای مربوط به دفع سموم و با قرار دادن این ۱۰شرط کنار یکدیگر، به این نتیجه می ‌رسند که حجامت کردن برای یک شخص ضروری است یا خیر، سن و مزاج یکی از این شروط می باشند، به صورتی که حجامت کردن بر روی کودکانی که زیر دو سال سن دارند و کسانی سن شان بالای ۶۰سال است و افرادی که کار سنگین می‌ کنند، توصیه نمی‎ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: این اقدام بر روی کسانی که خیلی چاق و یا خیلی لاغر هستند، افرادی که دارای ضعف عمومی می باشند و کسانی که مشکلات انعقادی دارند و از داروهای رقیق ‌کننده خون مثل «وارفارین» یا «آسپرین» مصرف می نمایند، هم توصیه نمی ‎شود و اعمال آن در این گونه موارد، به جای بهبودی احتمال دارد باعث بدتر شدن مشکل گردد، باید دقت کرد که حجامت در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم هم نباید صورت بگیرد.

وی با توجه به مشکلات احتمالی حجامت در مرکزهای غیرمجاز اظهار کرد: در صورتی که حجامت به شیوه بهداشتی صورت نگیرد، درگیری با برخی از بیماری ‎ها نظیر هپاتیت و بیماری ‌های پوستی دور از انتظار نمی باشد، به همین دلیل افراد برای انجام عمل حجامت به مرکزهای مورد تائید وزارت بهداشت مراجعه نمایند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *