#


800 هزار تومان کمک هزینه خدمات دندادن پزشکی برای بیماران خاص

13 آوریل 2018 بدون نظر 1161 بازدید

800 هزار تومان کمک هزینه خدمات دندادن پزشکی برای بیماران خاص

کمک هزینه خدمات دندانپزشکی دولتی برای بیماران تالاسمی و هموفیلی

دکتر راضیه حنطوش زاده، کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با توجه به طرح راه ‌اندازی و مجهز شدن مراکز ارائه خدمات دندانپزشکی برای بیماران خاص، بیان کرد: به غیر از این که بیماران خاص در این مرکزها و با تعرفه دولتی خدمات مورد نیاز را کسب می‌ کنند، به هر یک از بیماران تالاسمی و هموفیلی هم ۸۰۰ هزار تومان در این زمینه کمک می‌ کنیم.

به گزارش ازمن بپرس، کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با توجه به اهمیت مسئله ارائه خدمات دندانپزشکی در بیماران خاص، اظهار کرد: عرضه این خدمت در افزایش کیفیت زندگی بیماران خاص بسیار موثر می باشد؛ زیرا این خدمت جزو مواردی می باشد که بیمه ‌ها نیز آن را تقبل نمی ‌کنند. به همین ترتیب بر طرف کردن مشکلات دندانپزشکی همچنان برای بیماران خاص مشکل ‌ساز می باشد. این در صورتی است که این بیماران به کسب این خدمات نیاز خاصی دارند. به طور مثال در صورتی که در حوزه بیماران هموفیلی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و مشکلات دندانپزشکی برای این افراد بیمار به وجود بیاید، تنها احتیاج به یک خدمت دندانپزشکی و نرخ دندانپزشکی را ندارد، بلکه این مشکل استفاده فراوان از فرآورده‌ های انعقادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

دکتر حنطوش زاده در ادامه افزود: به همین دلیل فراگرفتن و اجرای تصمیمات و کارهای پیشگیرانه در این زمینه، می ‌تواند در صرفه‌ جویی در هزینه ‌ها و پیشگیری از استفاده بیش از حد از فاکتورهای انعقادی که خیلی گران هستند، تاثیرگذار باشد. به همین دلیل به منظور کمک به بیماران خاص در زمینه خدمات دندانپزشکی، به غیر از عرضه خدمات درمانی، به خدمات پیشگیرانه به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان آن ها احتیاج داریم. حتی باید بدانیم که در افراد بیماری از جمله هموفیلی ‌ها احتمال دارد رشد دندان ‌ها نیز با خونریزی همراه باشد. به همین دلیل در وزارت بهداشت برخی از خدمات را در قالب بسته ‌های جامع درمانی‌ برای این افراد بیمار توصیف کردیم، ولی جهت عرضه این خدمات به طور تخصصی حتما باید از اداره دندان وزارت خانه کمک بگیریم که مسلما قرار شده آن ها نیز کمک نمایند و مراکزی برای این خدمات در سال جاری راه ‌اندازی گردد.

کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به این که در افراد مبتلا به تالاسمی احتمال دارد این بیماران تا سن بلوغ مشکلی در دندان ‌شان وجود نداشته باشد، ولی پس از مدتی مشکلاتی برای آن ها به وجود بیاید که نیازمند خدمات ارتودنسی باشند، بیان کرد: باید توجه کرد که این نوع خدمت ممکن است تغییرات فک در یک فرد معمولی زیبایی به حساب بیاید، ولی در بیمار مبتلا به تالاسمی اقدامی درمانی به شمار می رود؛ چرا که در صورت انجام ندادن آن، پس از مدتی این افراد بیمار را با مشکلات تنفسی روبه رو می‌ کند.

حنطوش‌ زاده با اشاره به این که به همین ترتیب برای خدمات دندانپزشکی بیماران خاص بسته ‌هایی را برنامه ریزی کردیم و با همکاری اداره دندانپزشکی وزارت خانه آن را انجام خواهیم داد، افزود: برنامه عملیاتی‌ اداره کل دندانپزشکی در این حوزه مجهز کردن مراکز دندانپزشکی بوده است. به این ترتیب با اداره بیماران خاص همکاری کرده اند و استعلامی از همه ی دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور صورت گرفت تا دانشگاه ‌ها به ما گزارش دهند که آیا فضاهایی برای عرضه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص در دسترس دارند، به چه صورت می باشد و در کجا قرار دارند. علاوه بر این دانشگاه ‌ها بیان کردند که چه امکاناتی را دارند و دچار چه کمبودهایی در این زمینه می باشند و آیا نیروی تخصصی مورد نیازشان تکمیل می باشد و یا خیر. به همین دلیل همه ی این اطلاعات را کسب و به اداره دندانپزشکی عرضه داده ایم تا در ارائه برنامه عملیاتی ‌شان برای مجهز کردن دندانپزشکی‌ های سراسر کشور، نگاهی به مرکزهای مخصوص بیماران خاص داشته باشند.

وی با توجه به این که وضعیت ایده ‌آل این است که هر دانشگاهی یک مرکز دندانپزشکی برای عرضه خدمت به بیماران خاص داشته باشد، بیان کرد: البته هم اکنون تقریبا ۷۰ درصد دانشگاه ‌های علوم پزشکی در کشور دانشکده دندانپزشکی را دارا می باشند و دارای آمادگی عرضه خدمت به بیماران خاص می باشند. باید توجه کرد که با صرف داشتن یک یونیت و یک اتاق، تنها می ‌توان خدمات نخستین را در این زمینه عرضه کرد، ولی کارهای تخصصی دندانپزشکی که برای بیماران خاص گاهی باید تحت بیهوشی صورت گیرد، باید در مراکزی با امکانات کامل و دارای دانشکده دندانپزشکی عرضه شود.

کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت تاکید کرد: در هر صورت ما همه ی اطلاعات را به اداره دندانپزشکی انتقال دادیم و آرزومندیم طرح آن ها حاکی بر راه ‌اندازی و مجهز کردن مراکز دندانپزشکی بیماران خاص در سال جاری اعمال شود. در عین حال تخمین های مورد نیاز را در خصوص اندازه امکانات مورد نیاز انجام داده ‌ایم. به این ترتیب این برآوردها را در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار دادیم و بر اساس استعلام، این دانشگاه ‌ها ۹۰ یونیت دندانپزشکی برای عرضه خدمت به بیماران خاص از ما خواسته ‌اند و در امکانات جانبی نیز تقاضاهایی را داشته ‌اند.

وی علاوه بر این افزود: البته در هزینه عملکردی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت هم عددی بالغ بر ۸۰۰ هزار تومان به منظور کمک به هر بیمار هموفیلی و تالاسمی در زمینه دهان و دندان پیش ‌بینی شده است. یعنی افراد بیمار خدمت مورد نیازشان را به اندازه لازم و با تعرفه دولتی کسب می ‌کنند و به غیر از آن نیز ما به هر یک از آن ها ۸۰۰ هزار تومان در این زمینه کمک می‌ کنیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *