#


نکاتی که باید در سفرهای ایمن نوروزی رعایت کنید

23 مارس 2018 بدون نظر 1715 بازدید

نکاتی که باید در سفرهای ایمن نوروزی رعایت کنید

روش هایی برای جلوگیری از مسمومیت در سفر

تعطیلات عید نوروز باعث می شود که بازار سفرهای نوروزی آغاز شود، ولی هر سفری احتمال دارد با خطراتی نیز همراه باشد؛ از خطر مسمومیت ‌های گوارشی و اسهال مسافرین گرفته تا خطر زنبورگزیدگی، عقرب ‌گزیدگی و حتی مارگزیدگی. از سوی دیگر سفر به بعضی از کشورهای ویژه نیز نیازمند توجه مخصوصی می باشد؛ به عنوان مثال در مسافرت به کشور امارات متحده عربی باید این را بدانید که حتی همراه داشتن آرام بخش‌ های پر استفاده ای از جمله اگزازپام و دیازپام جرم به حساب می آید و یا در مسافرت به بعضی از کشورهای آفریقایی نیاز است واکسن‌ های مخصوصی را از قبل تزریق کنید.

برای این که در تعطیلات عید سفرهای کم ‌خطرتر و سالم ‌تری را داشته باشید، باید چند توصیه ای که به شما کمک می‌ کند را رعایت کنید.

بر اساس اعلام مرکز ملی اطلاع‌ رسانی دارو و سموم وزارت بهداشت، چند توصیه ‌ای که باید برای داشتن سفری ایمن رعایت کنیم به شرح زیر می باشد:

– در طول سفر نوروزی‌ تان حتما داروهای تان را همراه با خود ببرید، چه‌ بسیار تا هنگام پیدا کردن داروخانه در مکانی که سفر کرده اید، برای خرید دارو با مشکل روبه رو شوید.

– در صورتی که قصد سفر به کشور امارات متحده عربی (دبی، شارجه، ابوظبی) و یا عربستان را دارید، سعی کنید که که داروهای آرام بخش نظیر داروهای دیازپام، اگزازپام، لورازپام و…، داروهای مسکن کودئین ‌دار (از جمله استامینوفن کودئین، اکسپکتورانت کدیین) و ترکیبات روان گردان را به هیچ عنوان به همراه خود نبرید. طبق قوانین این کشور، متهمان به حمل این داروها با مجازات سنگینی روبه رو خواهند شد. چنانچه به استفاده از این داروها نیاز پیدا کردید، نسخه پزشک معالج تان را به همراه داشته باشید یا نسبت به جایگزینی داروها با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

-در صورتی که قصد سفر به بعضی از کشورهای آفریقایی یا آسیایی را دارید، اطمینان پیدا کنید آیا تزریق واکسن مخصوصی (نظیر مننژیت یا تب ‌زرد) قبل از سفر مورد نیاز می باشد یا خیر؟

-به منظور جلوگیری از گزش حشرات در فضا‌های گرم و مرطوب و استوایی باید پشه ‌بند، حشره‌ کش‌ های خانگی یا پماد و اسپری دفع کننده حشرات به همراه داشته باشید.

-به همراه داشتن جعبه کمک‌ های اولیه، به ویژه در خصوص خانواده ‌هایی که دارای فرزند خردسالی می باشند، علاوه بر این همراه داشتن پوشک، شیرخشک، درجه تب، داروهای فاقد نسخه نظیر شربت تب ‌بر، شربت سرماخوردگی، قطره یا شربت مولتی ‌ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه و گاز استریل و سایر داروهایی که کودک تان در حال استفاده از آنها می باشد، در طول سفر ضروری می باشد.

-طرز نگه داری داروها را از دکتر داروساز، زمان تحویل گرفتن دارو از داروخانه سوال کنید و هیچ‌ موقع داروهای تان را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) نگذارید. داروهای یخچالی را به همراه یخ و یا درون ظروف خنک‌ کننده قرار دهید.

در مورد افراد بیمار دیابتی که از انسولین استفاده می ‌کنند، توجه به موارد زیر در زمان سفر ضروری می باشد:

-مهیا کردن انسولین و داروهای مصرفی و سرنگ برای تمام مدت سفر

 

-به همراه داشتن دستگاه یا نوار کنترل قندخون، قند حبه ‌ای، نبات، بیسکوییت و آبمیوه جهت درمان کاهش احتمالی قندخون

-به همراه داشتن میان ‌وعده مناسب؛ از جمله میوه و یا ساندویچ کوچک

-در مور افراد بیمار مبتلا به فشارخون بالا، بهتر است دستگاه فشارسنج و داروهای مصرفی به همراه شخص بیمار باشد و از استفاده مواد غذایی که دارای نمک هستند نظیر آجیل، تنقلات و مواد غذایی چرب اجتناب شود.

-به همراه داشتن دستمال مرطوب و یا محلول ضدعفونی ‌کننده در طی سفر بسیار کمک کننده می باشد.

– در مسیر سفرتان به این نکته توجه کنید که مسمومیت با گیاهانی نظیر خرزهره، دیفن ‌باخیا، کرچک و بعضی از قارچ‌ های خودرو می ‌تواند خطر زیادی داشته باشد. مراقب کودکان تان باشید و چنانچه با این گیاهان دچار مسمومیت شدید فرد مصدوم را در اولین فرصت به نزدیک ‌ترین مرکز درمانی انتقال دهید.

 

-به منظور کاهش امکان ایجاد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن (که بی ‌رنگ، بی‌ بو و به شدت سمی می باشد) بایستی یک سیستم تهویه هوا در فضا باشد. علاوه بر اطمینان از استاندارد بودن لوازم گرمایشی (بخاری نفتی و گازی)، آبگرمکن و پکیج دیواری، به طور دائم از سلامت کارکرد آن ها اطمینان به دست آورید و دودکش این لوازم را به خصوص در صورتی که مکان جدیدی را برای گذران تعطیلات عید در نظر دارید، کنترل کنید.

-هیچ موقع درون اتومبیل با موتور روشن به مدت هر چند کوتاه نخوابید. این کار منجر به ایجاد مسمومیت کشنده با منوکسیدکربن می شود. علاوه بر این از روشن کردن گاز پیک‌ نیکی درون چادر یا اتومبیل یا در فضای بسته دیگری برای تامین گرما، جدا اجتناب کنید.

-در صورتی که در یک فضای بسته و دارای بخاری نفتی یا گازی حالت تهوع، سرگیجه و خواب‌ آلودگی پیدا کردید، هرچه زودتر سایر افراد را در جریان بگذارید و در صورتی که مشکوک به مسمومیت با منوکسیدکربن می باشید، محیط را ترک نمایید.

-هر فردی که با گاز منوکسیدکربن در تماس و یا نشانه های فوق را دارد، باید سریعا از طریق پزشک معاینه شود. نوزادان و کسانی که مسن هستند، زنان باردار و کسانی که به ناراحتی‌ های قلبی- عروقی مبتلا می باشند، در صورتی که با این گاز در تماس باشند حتی با نداشتن نشانه ای حتما باید از طریق پزشک معاینه شوند.

-غذاهای مسموم ‌کننده احتمال دارد بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجودی که بسیاری از مسمومیت ‌های غذایی به طور معمول در مدت ۲۴ ساعت از بین می روند، برخی از آن ها نظیر مسمومیت با غذای کنسروی می‌ توانند باعث از دست دادن جان شود.

-مسمومیت و مرگ بر اثر بوتولیسم، ناشی از غذا و کنسرو آلوده ایجاد می شود و بسیار کشنده می باشد. بیمار دچار شده به سرعت باید به مرکز درمانی مجهز، برای تزریق داروی ضدسم انتقال یابد. بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده می باشد که بر اثر استفاده از کشک غیرپاستوریزه، غذاهای کنسروی (که پیش از استفاده حرارت مناسب به آن ها نرسیده) یا سوسیس و کالباس آلوده ایجاد می کند. علائم و نشانه ‌های این مسمومیت با تاخیر (پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت) نمایان می ‌شود و تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، ناتوانی در حرکت، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، خشکی و درد گلو را شامل می شود. مهم ‌ترین کار درمانی در این مسمومیت تجویز فوری داروی ضدسم در مرکز درمانی می باشد. چنانچه این بیماری درمان نشود احتمال دارد فرد مسموم در اثر فلج تنفسی جانش را از دست بدهد.

-در صورتی که در سفر از غذای آماده کنسرو شده مصرف می‌ کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه می ‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم جلوگیری کرد.

-به هیچ عنوان غذاهای پخته‌ شده را بیش از دو ساعت (در صورتی که هوای اتاق گرم می باشد، بیش از یک ساعت) در دمای محیط قرار ندهید. برای گرم کردن مجدد غذاهای باقی مانده آن ها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما بدهید تا غذا بخار کند و علاوه بر این غذاهایی که بیش از ۳ روز باقی ‌مانده ‌اند را استفاده نکنید.

-همیشه پیش از آماده کردن یا خوردن غذا، دست‌ های تان را با آب و صابون شست و شو دهید. نوعی از اسهال میکروبی در طول سفر و به خاطر رعایت نکردن بهداشت قابل ‌انتقال می باشد. به یاد داشته باشید دست ‌های تان را پس از رفتن به سرویس‌ های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله ‌ها حتما شست و شو دهید.

-علائ و نشانه ‌های بعضی از مسمومیت‌ های غذایی با تاخیر نمایان می گردد. یعنی احتمال دارد ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از استفاده از غذای آلوده، نشانه ها در فرد مسموم ایجاد شود. علائم و نشانه ‌های این مسمومیت‌ ها عبارت اند از سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم.

-دستور طلایی جلوگیری از مسمومیت غذایی، طبخ غذا و خوردن آن در همان روز می باشد.

-رعایت ایمنی غذایی از بروز مسمومیت جلوگیری می کند. در زمان سفر از حمل گوشت خام و تخم ‌مرغ خام و محصولات لبنی با ماندگاری کوتاه احتناب کنید؛ زیرا به سرعت فاسد می‌ شوند.

-از خرید قوطی‌ های کنسروی که دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی هستند اجتناب کنید و اطمینان حاصل فرمایید که درپوش آن ها شکسته نشده باشد. در صورتی که محصولی ظاهر یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ‌ وجه آن را نخورید و کنسروها را پیش از استفاده به مدت ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن حرارت دهید و پس از آن استفاده کنید.

-در طول سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی، از یخدان های مناسب به کار ببرید. غذاهایی که دارای سس، تخم‌ مرغ و خامه می باشند، بسیار سریع فاسد می ‌شوند.

-در زمان بازی کودکان در فضای باز مراقب آن ها باشید تا بر اثر تماس با گل ‌ها و گیاهان سمی، دچار مسمومیت نشوند. تماس پوست با بعضی از این گیاهان (نظیر گزنه) یا به دهان بردن آن ها (نظیر دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت شدید می گردد.

-در طول سفر از خوردن گیاهان و قارچ ‌هایی که خودرو هستند خودداری کنید و گیاهان یا قارچ ‌ها را به خاطر استفاده آن ها از طریق جانوران، غیرسمی تلقی نکنید. چرا که شناسایی گیاهان و قارچ‌ های سمی از انواع بی‌ خطر بسیار مشکل می باشد.

-اگر کودک ‌تان ماده ‌ای غیرخوراکی را خورد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز اطلاع ‌رسانی داروها و سموم ۱۴۹۰ تماس حاصل فرمایید.

-در زمان تفریح در دشت و جنگل از دست کاری سنگ‌ ها و راهپیمایی بدون کفش به منظور پیشگیری از گزش مار سمی و عقرب اجتناب کنید.

-در زمان مارگزیدگی بیمار را آرام کنید و از حرکات بیش از اندازه او پیشگیری نمایید. قسمت گزیدگی مار را بایستی بی ‌حرکت و هم سطح یا کمی پایین ‌تر از سطح قلب نگه دارید.

-گزش عقرب می‌ تواند منجر به ایجاد درد شدید در قسمت گزش گردد، ولی با این که نشانه های تهدیدکننده حیات و حوادث باعث مرگ به ندرت گزارش می ‌شود، فرد مصدوم را به نزدیک‌ ترین مرکز درمانی برای تزریق ضد سم انتقال دهید.

-احتمال دارد شخص بر اثر نیش انواع زنبور نظیر زنبورعسل و زنبورسرخ دچار زنبورگزیدگی گردد. از دست کاری کندوی زنبورهای به خصوص وحشی اجتناب کنید. حمله و گزش دسته ‌جمعی زنبورها ممکن است که کشنده باشد.

-نیش زنبورعسل ماده به کیسه دارای زهر وصل می باشد بنابر این از گزش در زخم باقی می ‌ماند، به همین دلیل برداشتن فوری نیش از روی زخم، برای پیشگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضرورت دارد. در صورتی که فرد زنبورگزیده دچار مشکل تنفسی باشد یا در محل گزش تورم شدید و فوری ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کند. کارهای اولیه در گزش‌ های معمولی زنبور شامل موارد زیر می باشد:

جای زنبور گزیدگی را با آب و صابون شست و شو دهید، روی قسمت زنبورگزیدگی کمپرس سرد یا کیسه دارای یخ بگذارید و به طور پیوسته هر پانزده دقیقه یک مرتبه کیسه یخ را از روی پوست بردارید، از گذاشتن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید و از گرم کردن موضع پرهیز نمایید.

-زمانی که دچار مارگزیدگی شدید یک نوار محکم و پهن، درست چند انگشت بالاتر از جای گزیدگی مار به خصوص در صورتی که جای گزیدگی در دست‌ ها یا پاها باشد را ببندید. هر ده تا پانزده دقیقه، به مدت یک دقیقه نوار را باز کنید و مجددا ببندید. این کار باید تا هنگام آماده شدن پادزهر در بیمارستان ادامه پیدا کند.

-هر چه زود ‌تر شخص مارگزیده را به اورژانس بیمارستان انتقال دهید و زمان را با سعی جهت کشتن یا گرفتن مار از دست ندهید.

-از سرد کردن قسمت مارگزیده با آب سرد یا یخ اجتناب کنید و در صورتی که در طول پنج تا هفت سال گذشته مصدوم مارگزیده، واکسن کزاز تزریق نکرده به پزشک گزارش دهید.

-تورم بر اثر گزش عقرب، به طور معمول محدود به قسمت گزش می باشد و احساس بی ‌حسی و سوزش در قسمت گزش برای چهار تا شش ساعت ایجاد می شود و به طور معمول بعد از ۲۴ ساعت تسکین می یابد.

-در نواحی ای که دارای حشرات بسیاری می باشد، بهتر است روی پوست بدن به خصوص بدن کودک از کرم ‌های دفع کننده حشرات به کار ببرید، ولی باید توجه داشت مصرف همیشه از این مواد منجر به حساسیت بیشتر می گردد.

-به منظور جلوگیری از گزش حشرات در فضا‌های باز، پیراهن آستین ‌بلند و شلوار بلند به کودکان بپوشانید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *