#


9درصد افزایش بودجه برای وزارت بهداشت در سال97

12 مارس 2018 بدون نظر 729 بازدید

9درصد افزایش بودجه برای وزارت بهداشت در سال97

بودجه وزارت بهداشت در سال۹۷، ۹درصد افزایش خواهد داشت

دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: بودجه دولت در قسمت عمومی ۱۱درصد افزایش داشته است و وزارت بهداشت هم در سال۹۷ با افزایش ۹درصدی همراه بوده است.

به گزارش ازمن بپرس، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت گفته است: مقدار کالری دریافتی ایرانیان در طول شبانه روز سه هزار و پنجاه می باشد. میانگین کالری مصرفی برای زنان دو هزار کالری و برای مردان دو هزار و ۳۰۰کالری می باشد. به طور میانگین هر ایرانی چهل درصد نسبت به سرانه جهانی بیشتر کالری دریافت می کند.

دکتر حریرچی در ادامه افزود: علاوه بر این استفاده از قند و شکر در ایرانیان ۳۸درصد بیشتر از اندازه توصیه شده و استفاده از نان و نشاسته هم پنج درصد بالاتر از میزان تأکید شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: از سال ۷۴با تصویب بیمه همگانی و اجرای بهتر اداره بیمارستان ها، همواره قسمتی از بیمارستان ها با دیرکرد در پرداخت مواجه بوده اند. میانگین تأخیر بیمه ها در بیست سال گذشته تقریباً ۸.۵ ماه بوده است. تأخیر در پرداختی ها ایرادات زیادی را در این وزارتخانه به وجود آورده است.

مصرف دارو و مراجعه به دکتر متخصص به نسبت کشورهای مشابه بالاتر می باشد

حریرچی تصریح کرد: هر ایرانی در یک سال دو بار به پزشک عمومی و ۱.۸ بار به پزشک متخصص مراجعه می کند. همچنین از هر هزار ایرانی ۱۱۸ نفر بستری می شوند. ۱.۲ از درآمد ناخالص ملی صرف مصرف دارو می شود. تعداد دفعات مراجعه به پزشک عمومی در کشور ما مثل کشورهای مشابه است. ولی مصرف دارو و مراجعه به پزشک متخصص نسبت به کشورهای مشابه بالاتر می باشد اما تعداد بستری در کشور ما پایین تر از کشورهای مشابه است.

میزان هزینه ها در سال های طرح تحول خیلی پایین تر از کشورهای مشابه بوده است

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: میزان هزینه ها در سال های طرح تحول خیلی پایین تر از کشورهای مشابه بوده است و پس از اجرای طرح تحول سلامت علی رغم بهبود ۵۱ درصدی در حوزه سلامت، باز هم مقدار هزینه ها پایین تر از میزان مشابه است. مسیر آینده نظام سلامت ایران پایین آوردن هزینه ها و کم کردن پرداختی ها از جیب شهروندان است. کارشناسان می دانند که به چه هدفی باید رسید اما پرسش اصلی، زمان دسترسی به این اهداف می باشد.

وی افزود: بودجه دولت در بخش عمومی با یازده درصد رشد در سال ۹۷همراه بوده است. بودجه وزارت بهداشت در سال جاری درصد رشد داشته است. اگرچه ما با عدم افزایش بودجه پزشک خانواده رو به رو هستیم ولی توقع داریم با پرداختی های سر وقت بتوانیم کار را جلو ببریم.

حریرچی در رابطه با چهارشنبه آخر سال و تجویز برخی داروها گفت: به عنوان یک ایرانی از همه شهروندان تقاضا دارم که این سنت دیرینه را به بهترین صورت برگزار نمایند. تجویز هر چیزی به نام دارو توسط افراد غیر پزشک در هر مکانی از جمله مکان های ورزشی خلاف است و بیشتر مواد مکملی که بیرون از حیطه قانونی است، قاچاق می باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: مهم ترین اقدام وزارت بهداشت در مدت طولانی این بوده است که کشور در تمامی خدمات بهداشتی، درمانی و بیشتر مواد دارویی مستقل شود. درسی سال گذشته، پزشک و پرستار به کشورمان وارد می کردیم ولی امروزه تبدیل به کشوری شده ایم که هم پزشک به کشورهای دیگر می فرستیم وهم توریست درمانی داریم.

در بخش دولتی درصد پزشکان تمام وقت از پانزده درصد به بالاتر از پنجاه درصد رسیده است

وی تصریح کرد: درصد پزشکان تمام وقت در بخش دولتی از پانزده درصد پیش از طرح تحول سلامت به بالاتر از پنجاه درصد رسیده است. یکی از فعالیت هایی که در سال ۹۷ انجام خواهیم داد تکریم بیمار خواهد بود. برخی مسائل به نظر ساده می آید ولی ما هتلینگ بیمارستان ها را افزایش دادیم.

حریرچی در رابطه باحقوق بیماران تأکید کرد: در گذشته در سالن های بیمارستان تابلویی را مشاهده می کردیم که نشان می داد در صورت توهین به پزشک چه مقدار جریمه یا زندانی خواهیم شد این روزها بیشتر شاهد این می باشیم که حقوق بیماران را متذکر می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت دررابطه با بالا رفتن تعرفه های پزشکی و جلسه های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: این جلسه در خصوص شیوه اجرای کتاب تعرفه جدید بود. طبق مصوبه جلسه سی ام آبان شورای عالی بیمه تصویب شد که اعضای شورای عالی بیمه سلامت کشور به اتفاق آراء، سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از دبیرخانه شورای عالی بیمه و با موافقت تمام ذی نفعان یعنی انجمن های پزشکی گوناگون، ویرایش بعدی کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت را بدون درست کردن بار مالی جدید برای نهادهای بیمه گر، دولت و مردم تدوین و برای بررسی به دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ارسال نماید و ما منتظریم که کار پایانی توسط سازمان نظام پزشکی با شرایطی که عنوان شد، انجام شود.

وی در رابطه با وضعیت خودروسازی و کیفیت پائین خودروها بیان داشت: سومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات می باشد و مهم ترین عامل سال های از دست رفته عمر و سال های سپری شده با بیماری برای جوانان نیز حوادث ترافیکی است. با توجه به این شرایط، این موضوع برای ما خیلی با اهمیت است چون بخش قابل توجهی از بودجه سلامت و اشغال تخت های بیمارستان به این موضوع اختصاص پیدا می کند.

پروژه های بزرگ می بایست پیوست سلامت داشته باشد

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: خودروسازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با سوانح و هم از لحاظ آلودگی زیست محیطی که ایجاد می شود و از لحاظ کیفیت و رضایت در نظام سلامت اثر می گذارد ولی کاری که وزارت بهداشت می تواند انجام دهد این است که، اطلاع رسانی و تقاضای و داشتن پیوست سلامت جهت پروژه های بزرگ می باشد چون وزارت بهداشت نمی تواند برای خودروها مجوز صادر نماید و صرفاً می تواند در این قسمت آگاهی بخشی کند.

حریرچی در مورد حضور پزشکان متخصص در بیمارستان ها در تعطیلات نوروز بیان کرد: اصلی ترین مشکل ما در روزهای تعطیلات نوروز رسیدگی به افراد بیمار اورژانسی نمی باشد. تعداد زیادی از ظرفیت های ما به اورژانس تعلق پیدا خواهد کرد و حتی نیروهای اضافی به اورژانس اضافه می شوند. اصلی ترین مشکل که مردم با آن روبه رو می باشند، مشکل بیماری های سرپایی می باشد. اشخاص در وضعیت عادی به مطب یا بیمارستان خصوصی رجوع می کنند ولی در ایام تعطیلات نوروزی این مراکز خصوصی تعطیل می باشند و مردم نزد اورژانس بیمارستان دولتی می روند.

قسمتی از انتقادات، سیاسی شده است

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اعتقادات درباره طرح تحول سلامت، گفته است: هر کار بزرگی مخالفینی را به همراه دارد ولی به تازگی هر فردی که قصد دارد در خصوص مسئله خاصی به وزارت بهداشت حمله کند نامی از طرح تحول سلامت می آورد. قسمتی از انتقادات، سیاسی شده است زمانی که در رسانه ها فردی می خواهد به دولت هجوم بیاورد به طرح تحول سلامت که بزرگ ترین پیشرفت دولت می باشد هم اشاره می کند.

وی در پایان و در مورد طب اسلامی یادآور شد: بعضی از اشخاص با ادعای طب سنتی و اسلامی به صورت رایگان ویزیت می کنند و نسخه های عجیبی که میان ۲۰۰تا ۳۰۰هزار تومان می باشند، تجویز می کنند. طب سنتی ما جلوگیری می باشد و فردی نمی تواند ادعای طب سنتی داشته باشد و بسته به طب مدرن برای افراد بیمار کمتر وقت صرف کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *