#


چگونگی تشخیص برخی از بیماری های میکروبی و نحوه ی درمان آن ها

3 مارس 2018 بدون نظر 2317 بازدید

چگونگی تشخیص برخی از بیماری های میکروبی و نحوه ی درمان آن ها

آشنایی با انواع بیماری های میکروبی که ممکن است هر فردی به آن مبتلا شود

آبله

ویروسی بسیار شایع و مسری است. بدین سبب سريعا باعث بیماری افراد می شود و هیچکس نمی تواند از گزند این ویروس در مصونیت باشد. این بیماری و راه انتقال ویروس از دهان و نفس است. اگر فرد بیمار سرفه کند و یا نفسش به سوی فرد سالم باشد، بلافاصله انتقال ویروس ممکن می شود.

نشانه های بیماری

با پیشروی بیماری، ناراحتی به حالت زکام شدید رخ می نمایاند، چشم ها بشدت سرخ شده و آب از آنها می ریزد. با پیشرفت بیماری سرفه های خشک نیز ظاهر می شود. هر روز بر میزان حرارت بدن افزوده می گردد. به طور معمول از روز چهارم تب بدن به آخرین حد خود می رسد و از پشت گوش ها نشانه های اولیه آبله مشخص می گردد. این نشانه سرخی های کوچک و متمایل به رنگ صورتی است که به حالت لکه نماد می یابند و بتدریج از پشت گوش به سایر جهات بدن انتقال یافته و بیشتر می شوند. سه یا چهار روز پس از این حادثه، لکه های سرخ به کبودی و تیرگی روی نهاده و با پوست اندازی از بین میروند ولی جای گودی در محل های زخم پدید می آید. برای اینکه فرد مبتلا محل زخم ها و سرخ شده ها را نخارد، ناخن هایش را باید بگیرد. و سه روز پس از برطرف شدن لکه ها تب نیز کاهش می یابد. اگر چنین نشد باید به بروز سایر بیماریها مشکوک شد تا به پزشک رسانده شود. در بیماران مبتلا به آبله امکان و احتمال التهاب گوش میانی بیشتر است و از ۴تا ۵روز پس از شروع بیماری، غفلت به خصوص برای کودکان خیلی خطرآفرین است.

راه درمان:

در دوره بیماری، اشتهای فرد بسیار اندک است و گاهی اصلا رغبت و میل به غذا ندارد. از اینرو باید فرد از مایعاتی استفاده کند که واقعا دوست دارد. مواظبت از چشم ها نیز در مبتلایان به آبله مهم است. زیرا احتمال دارد لکه های زخمی حاصل از آبله به عدسی چشم ها نیز رسوخ یافته و کور سازد. لذا نگهداری کودکی که به این بیماری مبتلا شده است در خانه ای یا اتاقی نیمه روشن و یا استحمام کودک با آب ولرم پر از فایده است. برای اینکه کودک احساس سرما نکند باید اتاق گرم باشد.

پیشگیری و مصونیت:

برای پیشگیری و در امان ماندن از ابتلا به این بیماری باید فرد واکسینه شود.

آبله مرغان:

در حالتی تقریبا شبیه آبله است و با ویروس بر انسان عارض می شود. پس از ابتلای فرد به ویروس آبله مرغان دو تا سه هفته طول می کشد تا بیماری خودش را آشکار سازد.

علائم ابتلا به  بیماری آبله مرغان

در ابتدا لکه های بسیار کوچک، قرمز رنگ وخارش دار ظاهر می شود. این لکه ها به جوش های آبدار و یا تاولهای کوچکی تبدیل می شوند که می ترکند و سرانجام دلمه هایی باقی می گذارند. معمولا این لکه ها ابتدا روی بدن و سپس روی چهره، بازو ها و ساق ها ظاهر می شوند، ممکن است  لکه و هم تاول در یک زمان دیده شوند. اطراف محل های تاول سرخ بوده و خارش شدیدی دارد.

روش های مناسب برای درمان آبله مرغان

عفونت معمولا ظرف یک هفته از میان می رود. فرد مبتلا باید هر روز با آب گرم و صابون شسته شود و برای تسکین خارش، پارچه ای را که با آب گرم محتوی بی کربنات آغشته شده و خیس است روی زخم ها مالیده و بگذارید تا از روند و خارش زخمها و جوشها جلوگیری نماید. استراحت بسیار مهم است. اگر کودکی به این بیماری مبتلا شده ناخن کودک را بگیرید تا محل تاولها را زخمی نسازد. بهترین راه  پیشگیری و مصونیت از این بیماری اجتناب از افراد آلوده می باشد.

سرخجه

این بیماری نیز با ویروس بر انسان عارض می شود. پس از ابتلای فرد به ویروس سرخجه ۱۲تا ۲۱روز طول می کشد که بیماری محرز شود.

علائم ابتلا به این بیماری

لکه های سرخ رنگی بر روی پوست ایجاد می شود. ولی فرق این بیماری با پدید آمدن تورم غده های لنفاوی پس گردن و سر و حساس شدن آنها خودش را آشکار می نماید.  علیرغم اینکه سرخجه برای کودکان به اندازه سرخک خطرناک نیست ولی برای خانم ها بسیار خطرآفرین می باشد. ابتلا به چنین بیماری در دوران بارداری منجر به سقط جنین ناخواسته و یا معلول شدن کودک خواهد شد. در کودکان غیر طبیعی بودن های مادرزادی از قبیل چشم و نابینائی و یا لوچی و ناشنوایی و عوارض قلبی پدید می آورد. بدین جهت زنان باردار در سه ماهه اول بارداری باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه با افراد مبتلا به سرخجه در تماس نباشند.

راه درمان:

با چند روز استراحت این بیماری بر طرف می شود. همچنین برای مصونیت و پیشگیری از ابتلا به بیماری سرخجه باید به همراه واکسن های اوریون و سرخک به افراد در دوران کودکی واکسن سرخجه نیز زده شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *