#


منع مصرف داروی مسکن برای افراد بالای 65 سال

24 ژانویه 2018 بدون نظر 1641 بازدید

منع مصرف داروی مسکن برای افراد بالای 65 سال

منع مصرف داروی مسکن برای افراد بالای ۶۵ سال

جمشید سلام زاده، رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران بیان کرد: کسانی که سن شان بالای ۶۵ سال است نباید از داروهای مسکن استفاده کنند زیرا این افراد استعداد عوارضی همچون خونریزی گوارشی بر اثر استفاده از مسکن دارند.

به گزارش ازمن بپرس، رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران در ادامه افزود: بعضی از داروهای مسکن و ضد درد به صورت بی رویه استفاده می شوند که البته استفاده از این داروها با مشورت پزشک، بدون نسخه مشکلی ندارد ولی نباید آن ها را به طور خود سرانه استفاده کنید.

سلام زاده خاطرنشان کرد: برخی مواقع مردم داروهایی که در منزل شان دارند را به طور خودسرانه یا به توصیه سایر افراد استفاده می کنند در حالی که چه بسا برخی از داروها مانند مسکن ضد درد و ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) از جمله ژلوفن، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن ها که فکر می کنیم داروهای ساده ای می باشند و تمام آن ها را استفاده می کنیم که در بدن مان به خاطر شرایط فیزیولوژیکی خاص بدن ما، عوارض ناخواسته ای را به جا می گذارد.

رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران در ادامه افزود: این چنین داروهایی می توانند باعث شدیدتر شدن زخم های گوارشی شوند. به خصوص افراد سن بالا که بسیاری از آن ها دارو استفاده می کنند با استفاده از مسکن باعث می شود که دچار تداخل دارویی و پیچیدگی های دیگری شوند.

این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علاوه بر این کسانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند و از وارفاین استفاده می کنند اگر از داروهای مسکن مصرف کنند باعث می شود که کنترل انعقاد خون آن ها از دست خارج شود و دچار خونریزی شوند.

سلام زاده در ادامه افزود: کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند با مصر داروهای مسکن باعث شدیدتر شدن نارسایی قلبی در آن ها می شود، به همین دلیل تمام مردم زمان استفاده از داروهای مسکن حتما باید با پزشک و یا داروساز صحبت کنند.

آنتی هیستامین فشار خود را شدیدتر می کند

این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: تعدادی از مردم هستند که در زمان هایی که دچار سرماخوردگی و یا حساسیت های فصلی می شوند از داروی آنتی هیستامین دکونژستانت استفاده می کنند که این داروها به خاطر وجود ترکیبات خاصی باعث تحریک قلب می شوند.

رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران خاطر نشان کرد: استفاده از آنتی هیستامین باعث می شود که فشار خون بالا شدیدتر و یا بروز کند.

سلام زاده در پایان افزود: مردم زمان استفاده از داروهای ضد احتقان و ضد آبریزش بینی نظیر آنتی هیستامین باید مواظب عوارض خواب آلودگی آن ها باشند تا در برخی زمان ها مخصوصا در هنگام رانندگی دچار حوادث نشوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *