#


آشنایی با عللی که شما را از ابتلا به سینوزیت آگاه می کند

16 ژانویه 2018 بدون نظر 1601 بازدید

آشنایی با عللی که شما را از ابتلا به سینوزیت آگاه می کند

آشنایی با عللی که شما را از ابتلا به سینوزیت آگاه می کند

با شروع فصل زمستان اشخاصی هستند که دچار دردسر هایی خواهند شد، و به خاطر وجود همین دردسر هاست که دل خوشی از فصل سرما ندارند.

به گزارش از من بپرس به نقل از چار دیواری، در افرادی که به سینوزیت مبتلا می باشند، علائمی از قبیل سر گیجه، سر درد، احساس سنگینی و غیره با شروع فصل زمستان و با سرد شدن هوا شدت می یابد و بعضی اوقات به قدری این نشانه ها شدید می شوند که انجام فعالیت های روزانه برای فرد با مشکل رو به رو خواهد شد.

درباره ی سینوزیت بیشتر بدانید

در حقیقت سینوس ها حفره های خالی هستند که از هوا پر شده اند و درون جمجمه و صورت تمام افراد این سینوس ها وجود دارند. به همین خاطر زمانی که یکی از این سینوس ها به عفونت و یا التهابی مبتلا شوند در اصطلاح سینوس ایجاد خواهد شد.

احتمال دارد که بعضی از اشخاص گمان کنند که ابتلا به سرماخوردگی ممکن است منجر به ابتلا به سینوزیت هم بشود، در صورتی که همیشه سرماخوردگی منجر به سینوزیت نخواهد شد و فقط بعضی از سرماخوردگی ها هستند که می توانند سبب ابتلا به سینوزیت هم شوند. علل زیادی وجود دارند که سبب می شوند فردی به سینوزیت مبتلا شود اما بعضی از عوامل هستند که برای ایجاد سینوزیت نقش موثر تری دارند.

به عنوان مثال اشخاصی که بدنشان مقاومت پایین تری نسبت به سایر افراد دارد و یا اشخاصی که از دارو های شیمی درمانی برای سرطان استفاده می کنند احتمال ابتلا به سینوزیت این افراد بیشتر است. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، ایجاد انحراف در ناحیه ی تیغه ی میانی بینی، پولیپ بینی، ابتلا به حساسیت، آلرژی و غیره از جمله عوامل دیگری هستند که موجب ابتلا به سینوزیت می شوند. آن گروه از اشخاصی که در شغل خود با محلول های شیمیایی سر و کار دارند و یا این که در معدن ها یا برخی از کارخانه هایی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند مشغول به کار هستند نیز می توانند به سینوزیت مبتلا شوند.

سینوزیت یک بیماری فصلی نمی باشد

به احتمال زیاد اکثر افراد گمان می کنند که سینوزیت به صورت فصلی ایجاد خواهد شد، در صورتی که این باور یک باور نادرست به حساب می آید و ابتلا به سینوزیت به هیچ عنوان به فصل خاصی مرتبط نمی باشد، اما در کل، در فصل های سرد سال که ویروس ها فعالیت بیشتری داشته و نیز در این فصول مقاومت بدن افراد نیز پایین تر از سایر فصل ها می باشد درصد ابتلا به سینوزیت حاد و مزمن و شدت یافتن نشانه های سینوزیت مزمن وجود خواهد داشت.

آیا ابتلا به سینوزیت خطرناک است؟

شخصی که به سینوزیت مبتلا می شود ممکن است کیفیت زندگی پایین تری نسبت به سایر افراد داشته باشد و نیز نشانه های آن برای شخص مبتلا بسیار آزار دهنده است، به همین خاطر بهتر است برای سینوزیت درمان صورت گیرد اما در موارد بسیار نادر، به علت نزدیک بودن سینوس ها به اطراف چشم، ممکن است سبب التهاب چشم شده و یا ابتلا به بیماری مننژیت شود.

زمانی که هوا آلوده می شود

آلودگی هوا از جمله عوامل مهمی به شمار می آید که می تواند سبب ایجاد سینوزیت در افراد شود. به هنگام تنفس، هوا با فشار بسیار زیادی وارد دستگاه تنفسی شده و زمانی که هوا آلوده باشد، حجم بسیار زیادی از آلاینده های موجود در هوا به دستگاه تنفسی وارد می شوند که همین امر می تواند سبب بروز مشکلات زیادی در افراد شده و یا این که بیماری هایی را در دستگاه تنفسی به وجود آورد و حتی ممکن است موجب ایجاد سینوزیت حاد و مزمن شود.

علاوه بر این مواردی که گفته شد، آن گروه از اشخاصی که به مقدار کافی آب و یا مایعات دیگر استفاده نمی کنند، موجب افزایش غلظت بزاق دهان این افراد شده و نیز غلظت ترشحات مربوط به سینوس ها می شود و همین مسئله موجب ابتلا به سینوزیت در افراد خواهد شد.

هوای خانه تان را لطیف کنید

زمانی که شما در خانه تان بخور آب می گذارید از اینطریق می توانید به بهبود سیستم تنفسی کمک کنید، اما بر خلاف این موضوع وجود هر نوع دود می تواند برای سیستم تنفسی ضرر داشته باشد و موجب ایجاد اختلال در عملکرد آن شود. بعضی از زنان برای بهبود هوای خانه شان و نیز برای این که میکروب های موجود در هوای منزل را از بین ببرند، از دود اسپند و عنبرالنساء که در عطاری ها خیلی تبلیغ می شوند استفاده می کنند ولی بهتر است بدانید که انجام این کار ها بسیار اشتباه است و می تواند باعث ابتلا به مشکلات و ناراحتی های تنفسی شود.

آیا بین حاد و مزمن تفاوتی وجود دارد؟

سینوزیت حاد اغلب به دلیل ابتلا به سرماخوردگی و یا بیماری های ویروسی دیگری به وجود می آید. این نوع از سینوزیت دارای نشانه هایی از قبیل احساس درد در قسمت جولی سینوس، پیشانی و قسمت پشت سر و نیز احساس درد در نواحی گونه ها و چشم ها می باشد. اشخاصی که به این نوع سینوزیت دچار می شوند معمولا به گرفتگی بینی و نیز ایجاد ترشحاتی در حلق و بینی دچار خواهند شد.

همچنین بعضی اوقات ممکن است سینوزیت حاد با ابتلا به تب نیز همراه باشد و یا احتمال دارد که اگر علائم سینوزیت خیلی شدید باشد فرد به تهوع و استفراغ نیز مبتلا شود. از علائم دیگری که ممکن است در ابتلا به سینوزیت حاد مشاهده شود می توان به کسالت شدید، بی حالی و احساس خستگی پس از بیدار شدن از خواب، اشاره کرد. هنگامی که فرد به سینوزیت حاد مبتلا شود و به خوبی آن را درمان نکند، و یا این که عوامل ایجاد کننده ی آن به خوبی از بدن خارج نشده باشد( مانند پولیپ، انحراف در بینی و غیره) این نوع سینوزیت به سینوزیت مزمن تبدیل خواهد شد. در چنین وضعیتی ممکن است شخص برای مدتی گمان کند که کاملا خوب شده است اما دوباره نشانه های آن بروز خواهد کرد. اشخاصی که به سینوزیت مزمن مبتلا می شوند، دچار مشکلاتی از قبیل احساس سنگینی در ناحیه ی سر، احساس کسالت، و ترشحات پشت حلق خواهند شد.

استفاده از سرم می تواند کمک کننده باشد

در شهر های بزرگ به دلیل آلوده بودن هوا، موجب می شود که افرادی که در شهر های بزرگ زندگی می کنند نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض ابتلا به سینوزیت هستند، به همین خاطر بهتر است از سرم های مخصوص شست و شوی بینی که می توانند از داروخانه تهیه کنند برای شست و شوی بینی خود استفاده کنند که انجام این کار می تواند بسیار مفید باشد.

بعضی از اشخاص به جای این که از سرم های مخصوص استفاده کنند، سرم های خانگی تهیه کرده و از آن برای شست و شوی بینی خود استفاده می کنند در صورتی که انجام این کار بسیار اشتباه است زیرا مخاط بینی به دلیل حساس بودن آن باید از میزان نمکی که در سرم وجود داردباید در حد استاندارد باشد و سرم هایی که در خانه تهیه می شوند ممکن است برای مخاط بینی مشکلاتی را به وجد بیاورند.

به هیچ وجه خودسرانه دست به درمان نزنید

احتمال دارد که سینوزیت حاد، بدون احتیاج به درمان خاصی و به صورت خود به خود خوب شود، اما بهتر است اشخاصی که به سینوزیت حاد و یا مزمن مبتلا می شوند، برای ارزیابی و نیز درمان به یک پزشک متخصص گوش وحلق و بینی مراجعه کنند. برای تشخیص این بیماری معمولا پزشک از بیمار یک شرح حال خوب گرفته و نیز او را مورد معاینه قرار می دهد و برای تشخیص قطعی باید حتما از فرد سی تی اسکن گرفته شود.

پس از این که بیماری تشخیص داده شد، درمان برای فرد آغاز می شود که اغلب پزشک برای درمان فرد مبتلا به سینوزیت برای او دارو تجویز خواهد کرد و بیمار نیز موظف است برای بهبودی سر موقع از دارو ها استفاده کند. زمان معمول برای درمان سینوزیت حاد تقریبا دو هفته می باشد و برای اینکه از درمان کامل مطمئن شوید مجددا پزشک شما را برای انجام سی تی اسکن می فرستد.

زمان تقریبی برای سینوزیت مزمن نیز حدود یک ماه می باشد که چنانچه عواملی که موجب ایجاد سینوزیت شده اند به طور کامل برطرف نشده باشند، پس از گذشت مدتی مجددا باز می گردند. بعضی از افراد مبتلا به سینوزیت بهمحض بروز نشانه های مربوط به سینوزیت به طور خودسرانه شروع به مصرف آنتی بیوتیک می کنند که با انجام این می توانند باعث شوند که میکروب ها مقاوم شده و دارو هیچ تاثیری نداشته باشد و هیچ درمانی صورت نگیرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *