#


واریکوسل؛ یکی از عوامل اصلی ناباروری در مردان

15 ژانویه 2018 بدون نظر 3019 بازدید

واریکوسل؛ یکی از عوامل اصلی ناباروری در مردان

واریکوسل؛ یکی از عوامل اصلی ناباروری در مردان

البته یکی از دلایل عمده و رایج ناباروری در مردان ابتلا به واریکوسل می باشد به این دلیل که موجب آسیب رساندن به تولید و نیز کیفیت اسپرم ها خواهد شد، ولی بهتر است بدانید که تمام مردانی که به واریکوسل مبتلا می شوند هم دچار مشکل ناباروری نخواهند شد. با ما همراه شوید تا با علت اصلی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با انواع مختلف واریکوسل

باید گفت که بیماری واریکوسل بر اساس شدتی که دارد درجه بندی خواهد شد. نوع خفیف آن درجه ی یک، نوه متوسط آن درجه ی دو، و نوع شدید آن درجه ی سه نامیده می شود. در نوع درجه ی سه همه ی کیسه ی بیضه همان سمت پر از عروق گشاد می شود؛ درست همانند این که کیسه بیضه پر از کرم خاکی شده باشد.

دلیل ابتلای بعضی از مردان به واریکوسل

وظیفه ی سیاه رگها این است که خون را از عضو بیرون آورده و به سمت قلب هدایت می کنند و برای این که خونی که به سمت بالا می رود مجددا به سمت عقب برنگردد، درون سیاهرگ ها دریچه هایی وجود دارند که از بازگشتن خون به عقب جلوگیری می کنند. حالا چنانچه این دریچه های دچار آسیب دیدگی شوند، خون می تواند به آسانی به سمت عقب برگردد و باعث گشاد شدن سیاهرگ ها می شود. این را بدانید که سیاهرگ بیضه ی سمت چپ به سیاهرگ کلیه ی سمت چپ خواهد ریخت. چنانچه یک مرد بالای سن چهل سال به طور ناگهانی به واریکوسل بیضه ی چپ مبتلا شود، ممکن است یکی از دلایل آن این باشد که سرطان کلیه موجب بسته شدن سیاهرگ کلیه و پس زدن خون در سیاهرگ همان سمت شده باشد.

آیا واریکوسل دارای نشانه های مشخصی است؟

بیشتر اوقات بیماران متوجه ابتلا به واریکوسل نشده و بیماری در پی ارزیابی علت ناباروری تشخیص داده می‌شود. حتی گاهی ممکن است بیمار از دوستان و افراد فامیل می‌شنود فلانی برای درمان ناباروری عمل جراحی واریکوسل انجام داده است و کنجکاو شده و به پزشک مراجعه می‌کند. البته بعضی مواقع بیمار مبتلا به واریکوسل احساس درد در بیضه همان طرف یا احساس سنگینی می‌کند.

همین طور احتمال دارد که بیمار به دلیل عدم تقارن در بیضه ها به پزشک مراجعه کرده و در پی آن پزشک ابتلا به واریکوسل در او را تشخیص دهد. حتی خیلی کم پیش می آید که فرد متوجه رگ های برآمده شده در کیسه ی بیضه اش شود و به همین دلیل به پزشک مراجعه خواهد کرد؛ ولی در کل احساس درد نا معلوم در بیضه ها، احساس سنگینی و یا کشیده شدن در کیسه های بیضه، وجود رگ های برجسته در داخل کیسه ی بیضه و نیز کوچک شدن بیضه ی مبتلا از جمله اصلی ترین نشانه های ابتلا به بیماری واریکوسل می باشند.

آیا واریکوسل قابل درمان می باشد؟

بهتر است بدانید که بیماری واریکوسل بسیار رایج است به صورتی که در حدود پانزده درصد مردان ۲۵تا ۳۵ساله دچار این بیماری می شوند. برای درمان واریکوسل باید عمل جراحی انجام شود که اغلب با یک شکافی که در حدود دو یا سه سانتی متر ست در بالای کشاله ی ران داده می شود و همه ی سیاهرگ های طناب بیضه قطع خواهند شد. برخی از سیاهرگ های بیضه از درون شکم عبور می کنند و جراح قادر به مشاهده ی آن نمی باشد.

حتی بعضی از مویرگ ها هم در درون طناب بیضه قابل دید نیستند، پس بسته به نوع عمل جراحی، میزانعود پس از انجام عمل تقریبا ده درصد می باشد. بعضی اوقات واریکوسل به قدری شدید است که نزدیک به صد رگ متسع در درون بیضه ایجاد شده است. این نوع واریکوسل با انجام عمل جراحی هم به طور صد در صد قابل درمان نمی باشند.

بعضی اوقات فرد در معاینه دارای واریکوسل مشهود نمی باشد( واریکوسل بالینی) و تنها با انجام سونوگرافی رنگی می توان آن راتشخیص داد. به این نوع واریکوسل واریکوسل تحت بالینی گفته می شود و بعضی افراد بر این باور هستند که انجام عمل جراحی در این نوع واریکوسل می تواند به بهبودی کیفیت اسپرم ها کمک کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *