#


آشنایی با عواملی که منجر به ایجاد بیماری ام اس خواهد شد

15 ژانویه 2018 بدون نظر 1443 بازدید

آشنایی با عواملی که منجر به ایجاد بیماری ام اس خواهد شد

آشنایی با عواملی که منجر به ایجاد بیماری ام اس خواهد شد

به گزارش از من بپرس، هنوز عاملی که سبب می شود فردی به بیماری ام اس یا موتیپل اسکلروزیس مبتلا شود شناخته نشده است، اما با توجه به اطلاعات جالبی که داریم نشان دهنده ی این می باشد که برخی از عواملی که ممکن است در ابتلا به این بیماری دخیل باشند از قبیل: ژنتیک، محیط زیستی که فرد در آن زندگی می کند و حتی یک ویروس.

عوامل موثر بر ابتلا به بیماری ام اس

هرچند تا کنون عللی که سبب می شوند فردی به بیماری ام اس مبتلا شود شناخته شده نیستند، اما تحقیقاتی که بر روی افراد مبتلا به ام اس انجام گرفته نشان دهنده ی این می باشد که عواملی که می تواند موجب ابتلا به ام اس شوند، مسائل مربوط به ژنتیک، محیط زیست و حتی تعدادی از ویروس ها هستند می باشند، اما طریقه ی تاثیر گذاری هر کدام از این عوامل بر روی بدن و نیز ایجاد بیماری ام اس هنوز شناخته نشده است.

 تاثیرات محیط زیست بر ابتلای افراد مبتلا به ام اس

اطلاعات اپیدمیولوژیک چند فرایند جذاب را در مورد ام اس نشان می دهند: جمعیت ها و گروه های قومی گوناگون گسترش متفاوتی از ام اس را نشان می دهند. این بیماری در اسکاتلند، اسکاندیناوی، و خصوصا در سراسر شمال اروپا شایع می باشد.

در ایالات متحده، شیوع ام اس در سفید پوستان نسبت به سایر نژاد ها بیشتر می باشد. نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان دهنده ی این است که ام اس در قسمت های خاصی از جهان رایج تر می باشد، ولی چنانچه شما پیش از رسیدن به سن نوجوانی، از یک منطقه با خطر بالاتر به یکی از مناطق با خطر کمتر مکان تان را تغییر دهید ، شما خطر ابتلای مکان تازه خود را خواهید داشت.

با دانستن این آمار به این نتیجه می رسیم  که قرار گرفتن در معرض بعضی از عوامل مربوط به زیست محیط پیش از رسیدن به سن بلوغ، احتمال دارد که شخص را مستعد ابتلا به ام اس بنماید. علاوه بر این، ام اس یک بیماری مربوط به آب و هوای معتدل است.

در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی، هر اندازه میزان فاصله از خط استوا بیشتر شود گسترش بیماری ام اس نیزافزایش می یابد. همچنین مواردی از شیوع همه گیری ام اس نیز وجود داشته است، به عنوان مثال، در یک دسته از مردمی که  در سواحل دانمارک زندگی می کردند، بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، همه گیری بیماری ام اس اتفاق افتاده است. این مسئله نشان دهنده ی این می باشد که یکی از علل ابتلا به بیماری ام اس عامل زیست محیطی است.

چگونگی تاثیر گذاری عامل ژنتیک در ابتلا به ام اس

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال دارد که فرد از طریق عامل وراثت به ام اس مبتلا شود.( ژنتیک موجب افزایش خطر ابتلا به ام اس می شود، این مسئله در اعضای یک خانواده دیده می شود). بهتر است بدانید که افراد درجه یک، دو و سه اشخاصی که به بیماری ام اس مبتلا شده اند نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند.

به عنوان مثال خواهر و برادر شخصی که به بیماری ام اس دچار شده است بین دو تا پنج درصد خطر ابتلا به بیماری ام اس را دارند. پژوهشگران به این معتقد هستند که بیش از یک ژن باعث می شود که یک شخص، درصد بیشتری برای ابتلا به ام اس داشته باشد. همچنین بعضی از دانشمندان بر این باورند که روند ابتلا به ام اس به این طریق است که: شخصی که با زمینه ی مساعد ژنتیکی به دنیا می آید، در مقابل بعضی از عوامل زیست محیطی نیز هکس العمل نشان خواهد داد.

به این ترتیب که، بعد از قرار گرفتن در معرض عوامل زیست محیطی، این ژن ها، باعث به وجود آمدن یک پاسخ ایمنی در بدن خواهند شد. شگرد های جدید و پیچیده شناسایی ژن ها، در جواب این سوال که، ژنتیک چه نقشی در ابتلا به ام اس دارد، به دانشمندان کمک خواهد کرد.

چه ویروس هایی در ابتلا به ام اس نقش دارند؟

با بررسی بعضی از تحقیقات انجام شده در این زمینه به این نتیجه رسیده ایم که ویروس های زیادی از قبیل ویروس اپشتین بار (Epstein–Barr virus) عامل بیماری مونونوکلئوز، ویروس واریسلا زوستر در بیماری آبله مرغان، و واکسن هپاتیت احتمال دارد که از دلایل ابتلا به بیماری ام اس به شمار بیایند. با این وجود، تا کنون ، این نظریه به اثبات نرسیده است.

سایر عواملی که در ابتلا به بیماری ام اس نقش دارند کدامند؟

شواهد در حال رشد، نشان می دهند که هورمون ها، از قبیل هورمون های جنسی، می توانند موجب تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن شده و یا خودشان توسط سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار گیرند.

به عنوان مثال، احتمال دارد که بعضی از فعالیت های مربوط به ایمنی بدن توسط هر دو هورمون مهم و اصلی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون سرکوب شوند. در خانم هایی که به بیماری ام اس( MS) مبتلا شده اند، زمانی که در دوران بارداری سطح این هورمون ها افزایش می یابند، فعالیت های مربوط به بیماری نیز کاهش می یابد. همین طور هورمون تستوسترون، یک هورمون جنسی مردانه، احتمال دارد که به عنوان یک سرکوب گر پاسخ ایمنی عمل کند. سطوح بالاتر هورمون تستوسترون در مردان، می تواند موید این واقعیت باشد که چرا زنان بیش از دو برابر مردان مبتلا به ام اس می شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *