#


آشنایی با علائم سرطان ریه و روش های درمانی مربوط به آن

12 ژانویه 2018 بدون نظر 1637 بازدید

آشنایی با علائم سرطان ریه و روش های درمانی مربوط به آن

آشنایی با علائم سرطان ریه و روش های درمانی مربوط به آن

همان طور که می دانیم سرطان ریه یکی ازاصلی ترین دلایل مرگ و میر ناشی از سرطان در بین مردان و زنان می باشد. ولی همیشه هم این طور نمی باشد. قبل از اینکه مصرف سیگار تا این اندازه گسترده شود ابتلا به سرطان ریه بسیار کم تر بود. امروزه مصرف سیگار عامل نزدیک به نه مرگ از ده مرگ ناشی از سرطان ریه است، در صورتی که گاز رادون، آلودگی و سایر موارد تاثیر کمتری در این زمینه دارد. داروهایی که اخیرا ساخته می شوند، امید بیشتری برای افرادی که امروزه به این نوع سرطان مبتلا می شوند، ارائه داده اند. در این مطلب به ارزیابی دقیق سرطان ریه می پردازیم.

همه چیز در مورد سرطان ریه

چگونه مصرف سیگار باعث ابتلا به سرطان ریه می شود؟

سیگار مملو از مواد شیمیایی است که از عوامل اصلی سرطان به شمار می روند. آنها موجب ضعیف شدن و نیز اختلال در سیستم دفاع طبیعی ریه می شوند. مسیر های هوایی با پرز های کوچکی به نام سیلیا پوشیده شده اند. وظیفه ی این پرز ها این است که برای محافظت از ریه ها، توکسین ها، باکتری ها و ویروس ها را نابود می کنند. سیگار کشیدن٬ سبب می شود که سیلیا در انجام این کار دچار اختلال می شود. این موضوع سبب می شود مواد شیمیایی عامل سرطان در ریه تجمع یابند

نشانه های ابتلا به سرطان ریه

ابتلا به سرطان ریه به صورت تدریجی می باشد. اغلب در مراحل نخست نشانه ها و علائم هشدار دهنده ای بروز نمی کنند. در حالی که بیماری بد تر می شود، احتمال دارد فرد متوجه نشانه های زیر شود:

سرفه ی دائمی و همیشگی

احساس درد در ناحیه ی قفسه ی سینه خصوصا به هنگام تنفس عمیق

سر درد و تنگی نفس

سرفه هایی که با خلط خونی همراه باشند

احساس خستگی

آیا قادر به ارزیابی این بیماری می باشید؟

گونه ای از اسکن معروف به سی تی اسکن اسپیرال وجود دارد که می تواند ابتلا به سرطان ریه را در مراحل نخست در بعضی افراد تشخیص دهد، ولی مشخص نیست که آیا این نوع اسکن می تواند برای نجات جان انسان ها به موقع این بیماری را تشخیص دهد یا خیر.

اشخاصی که زیاد سیگار می کشند و در سنین بین پنجاه تا هشتاد سال می باشند، باید سالی یک مرتبه این سی تی اسکن را انجام دهند. همچنین افرادی که پیش از این زیاد سیگار استفاده می کرده اند و کمتر از پانزده سال است که ترک کرده اند باید این نوع سی تی اسکن را نیز انجام دهند.

چگونگی تشخیص سرطان ریه

چنانچه پزشک شما حدس می زند که شاید شما به سرطان ریه مبتلا شده باشید، برای مثال اگر به علت سرفه های دراز مدتی که دچار شده اید و یا اینکه به خس خس سینه مبتلا شده اید، به شما پیشنهاد می کند که از ناحیه ی قفسه ی سینه ی خود اشعه ایکس و یا دیگر تست های تصویر برداری را انجام دهید. احتمال دارد که نیاز به نمونه ی خلطی باشد تا برای آزمایش روی آن به آزمایشگاه تحویل بدهید. چنانچه نتایج تمام این آزمایش ها نشان دهنده ی این باشد که شما به سرطان ریه مبتلا شده اید ممکن است پزشک به شما دستور انجام بیوپسی را بدهد.

بیوپسی چیست؟

پزشک شما اغلب توسط یک سوزن، نمونه ای بسیار  کوچک از رشد مشکوک را برای انجام آزمایش زیر میکروسکوپ برمی دارد. با آزمایش  نمونه ی برداشته شده، پاتولوژیست می تواند تشخیص دهد که آیا تومور سرطان ریه است یا خیر، و اگر چنین باشد، چه نوع توموری است.

دو نوع اصلی سرطان ریه

سرطان ریه سلول-کوچک بیشتر حالت تهاجمی دارد، به این منظور که می تواند خیلی زود در سایر نواحی دیگر بدن منتشر شود. این گونه از سرطان به شدت به مصرف سیگار مرتبط می باشد و در کسانی که سیگار نمی کشند کم تر مشاهده شده است. سرطان ریه سلول- غیر کوچک خیلی آهسته رشد می کند و شایع تر می باشد. این گونه از سرطان علت حدود ۸۵٪از تمامی سرطان های ریه است.

چگونگی مرحله بندی سرطان ریه

مرحله سرطان مشخص می کند که تا چه اندازه سرطان در فرد توسعه یافته است. معمولا سرطان ریه سلول کوچک دارای دو مرحله می باشد: مرحله ی محدود به این منظور که سرطان مختص به یک ریه و احتمالا گره های لنفاوی اطراف می باشد. مرحله ی “گسترده” به این معنی می باشد که سرطان به ریه دیگر یا فراتر از آن توسعه یافته است. سرطان ریه سلول غیر کوچک نیز از مرحله یک تا چهار، بسته به اینکه به چه اندازه توسعه یافته است، مشخص می شود.

سرطان ریه در مراحل نخست چگونه درمان می شود؟

زمانی که پزشکان سرطان ریه سلولی غیر کوچک را قبل از توسعه ی آن از یک ریه تشخیص می دهند، بعضی اوقات انجام یک عمل جراحی می تواند کمک کننده باشد. فرد جراح می تواند قسمتی از ریه را که دارای تومور می باشد یا در صورت نیاز تمام ریه را بردارد. بعد از آن برخی از بیماران برای از بین بردن هر نوع سلول سرطانی باقی مانده، تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار می گیرند.

انجام جراحی اغلب به سرطان ریه سلولی کوچک نمی تواند کمکی کند، به این دلیل که ممکن است پیش از تشخیص، سلول های سرطانی توسعه یافته اند.

اقدامات لازم برای زمانی که سرطان ریه پیشرفته شده است

در صورتی که سرطان ریه، به مقدار زیاد توسعه پیدا کرده باشد، برخی درمان ها باز هم می توانند به بیماران کمک کنند که به مدت بیشتری زندگی کنند و نیز کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. پرتودرمانی و شیمی درمانی می توانند موجب کوچک تر شدن تومور شده و به کنترل نشانه هایی از قبیل احساس درد های استخوانی یا مسیر های هوایی بسته شده، کمک کنند. شیمی درمانی اغلب جزو درمان های اصلی سرطان ریه سلول کوچک به شمار می رود.

درمان های جدید

چنانچه درمان های دیگر تاثیر گذار نباشند، استفاده از درمان های جدید به همراه شیمی درمانی می تواند برای درمان به فرد کمک کند. یک نوع درمان وجود دارد که از رشد عروق خونی جدید که به تغذیه ی سلول های سرطانی کمک می کنند، جلوگیری می کنند. سایر درمان ها اختلال در سیگنال هایی که سبب زیاد شدن سلول های سرطانی ریه می شوند ایجاد می کنند.

ایمونوتراپی همراه با سیستم ایمنی بدن شما برای جلوگیری از موارد گسترش یافته ی سرطان ریه سلول غیر کوچک عمل می کند. این نوع از درمان برای تمام بیماران تاثیر گذار نمی باشد، ولی زمانی که اثر گذار باشد، نتایج خیلی قوی می تواند داشته باشد. همین طور می توانید تحت شیمی درمانی نیز قرار گیرید.

پیوستن به گروه های پژوهشی

انجام آزمایش های بالینی به پزشکان کمک می کند تا بتوانند درمان های جدیدی را برای سرطان ریه کشف کنند. در این زمینه از پزشک خود سوال کنید که آیا تحقیقی وجود دارد که شما نیز بتوانید عضو آن شوید، این که چه کاری می توانید انجام دهید و یا چگونه می توانید در آن ثبت نام کنید.

ترک سیگار نیز می تواند کمک کننده باشد

اینکه تشخیص داده شود به سرطان ریه مبتلا هستید، می تواند شوک بزرگی باشد. اگر سیگار می کشید یا قبلا سیگاری بوده اید، ایجاد تغییرات سالم دیر نیست. تحقیقات نشان می دهند افرادی که پس از فهمیدن اینکه سرطان ریه دارند، سیگار را ترک می کنند بهتر از افرادی هستند که همچنان سیگار می کشند.

افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار می باشند

با وجودی  که مصرف سیگار دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه می باشد، با این حال فاکتور اصلی خطر نمی باشد. در معرض دود سیگار بودن و نیز تنفس دود سیگار در منزل یا محیط کار نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. اشخاصی که با فرد سیگاری ازدواج می کنند، نسبت به افرادی که همسران غیرسیگاری دارند، بیست تا سی درصد بیشتر احتمال دارد که به سرطان ریه مبتلا شوند.

شغل های پر خطر

بعضی از شغل ها هستند که درصد ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند. به عنوان مثال اشخاصی که با موادی نظیر اورانیوم، آرسنیک، و دیگر مواد شیمیایی در ارتباط می باشند، باید سعی کنند کم تر در معرض این نوع مواد شیمیایی قرار بگیرند. آزبست نیز که زمانی به صورت وسیعی درون عایق استفاده می شد، یکی از دلایل شناخته شده ی سرطان ریه می باشد. امروزه از این ماده خیلی کم استفاده می شود، ولی کارگرانی که در گذشته در معرض این ماده بوده اند، هنوز هم ممکن است در خطر ابتلا به سرطان ریه باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *