#


زمان وقوع زلزله چه کاری باید انجام دهیم؟

3 ژانویه 2018 بدون نظر 2101 بازدید

زمان وقوع زلزله چه کاری باید انجام دهیم؟

زمان وقوع زلزله چه کاری باید انجام دهیم؟

توصیه های ایمنی که اگر در زمان زلزله در منزل بودید

چنانچه در زمان وقوع زلزله در خانه بودید، می توانید با اطلاعاتی که در مورد پناه گرفتن و انجام عکس العمل های سریع و مناسب در اختیار دارید جان خود و اطرافیان تان را نجات دهید. به همین دلیل لازم است که به نکات زیر توجه کنید.

اگر پنجره ها و کمدهای بلندی در منزل تان دارید که نمی توان آن ها را مهار کرد باید از آن ها در زمان زلزله دوری کنید زیرا ممکن است که بر روی شما سقوط کنند.

می توانید برای پناه گرفتن به زیر میز ناهارخوری، تخت خواب و یا میز تحریر بروید و اگر در زمان زلزله شروع به حرکت کردند آن ها را با دست های تان محکم بگیرید تا تکان نخورند.

همچنین می توانید برای پناه گرفتن به کنار گوشه های دیوارها بروید و با بازوهای تان سرتان را بگیرید.

تا جایی که امکان دارد از پله ها و آسانسور استفاده نکنید.

چنانچه محلی ایمن در نزدیک تان وجود ندارد و شما در کریدور هستید می توانید به کنار دیوار بروید و در همان جا بنشینید و سرتان را بر روی زانوهای تان خم کنید و کف دست تان را پشت سرتان بگیرید و با بازهای تان از سرتان مراقبت کنید.

توصیه های ایمنی در زمان وقوع زلزله برای ساختمان های اداری

اگر در زمان وقوع زلزله در محل کارتان هستید می توانید جان خود و همکاران تان را با یادآوری و استفاده از آموزش های ایمنی نجات دهید. کارمندان باید در هنگام زلزله به موارد زیر توجه کنند و آن ها را نیز رعایت کنند.

باید اعتماد به نفس خود داشته باشند و آرامش خود را حفظ کنند.

اگر در نزدیکی شان پنجره و یا فایل هایی وجود دارد که سر جای شان محکم نشده اند باید از آن ها دوری کنند.

باید از منابع الکتریسیته که ممکن  است حرکت، ویران و یا اینکه سقوط کنند دوری کنند.

همچنین باید از مکان هایی که خطر آفرین است و یا محل هایی که قابل اشتعال می باشند دوری کنند.

کارمندان باید توجه داشته باشند که در این زمان به سمت کریدورها و یا خرجی های اضطراری هجوم نبرند.

در این زمان نباید به سمت پله ها و آسانسور بروید و از آن ها استفاده کنید.

همچنین باید در زمان زلزله در محل هایی که مطمئن و ایمن هستند پناه ببرید مانند چاچوب درها و یا زیر میز کار.

توصیه های ایمنی در زمان زلزله برای مدارس

 چنانچه در زمان زلزله در مدرسه حضور داشتید با حفظ آرامش و داشتن اعتماد به نفس توصیه های ایمنی را در نظر داشته باشید و در سریع ترین زمانی که ممکن است عکس العمل مناسب و خوبی را داشته باشید.

پیش از هر کاری اول آرامش تان را حفظ کنید، اگر ترس و وحشت داشته باشید باعث می شود که سرعت کارهایی را که می خواهید انجام دهید را کاهش دهد. بنابر این باید تمام نکات ایمنی را با داشتن اعتماد به نفس انجام دهید. علاوه بر این سایر افراد را نیز به آرامش دعوت کنید و از آن ها بخواهید که نکات ایمنی را رعایت کنند.

زمانی که زلزله شروع شد و آن را حس کردید، اگر در ساختمان یک طبقه هستید و به درب خروجی نزدیک می باشید تا جایی که امکان دارد بدون هیچ معطلی به سمت بیرون بروید و ساختمان را ترک کنید.

ولی اگر در زمان زلزله در ساختمان چند طبقه ای حضور داشتید نباید سعی کنید که برای بیرون رفتن از پله ها و آسانسور استفاده کنید.

دانش آموزانی که در کلاس درس هستند در زمان زلزله نمی توانند به طور یک جا و در یک لحظه از درب های خروجی به سمت بیرون بروند و ممکن است که به یکدیگر آسیب وارد کنند. به همین دلیل باید امن ترین جایی که در ساختمان وجود دارد را انتخاب کنید و تا زمانی که زلزله تمام می شود در آن محل بمانید. می توانید از دستوراتی که در زیر گفته شده است استفاده کنید و امن ترین محل را انتخاب نمایید.

از کنار درب ها و پنجره ها دور شوید.

اگر وسایل وجود دارد که ممکن است بر روی شما سقوط کند و یا اینکه پرت شود از آن دوری کنید.

زیر میز مکان مطمئنی است که می توانید در آن پناه بگیرید. در زیر میزتان پناه بگیرید و با دست های تان پایه های آن را محکم نگه دارید تا نتوانند حرکت کنند.

بین چهار چوب در نیز مکان مطمئنی می باشد که می توانید برای پناه گرفتن به آن جا بروید. در بین چهار چوب در بایستید و با دستان تان مجکم نگه دارید و حواس تان باشد که درب ها بسته نشوند.

اگر در این زمان در مکانی مانند کریدور می باشید و دسترسی به میز و چهار چوب ندارید باید از اشیایی که احتمال سقوط آن ها بر روی شما وجود دارد دوری کنید. سعی کنید که به کنار دیوارها بروید و در کنار ان ها بنشینید و سرتان را بر روی زانوهای تان قرار دهید و با دستان تان از سرتان محافظت کنید.

چنانچه در هنگام وقوع زلزله در آزمایشگاه، کتابخانه و یا کارگاه هستید و به خاطر شلوغی که در مقابل درب ها وجود دارد نمی توانید به خارج از آن جا بروید باید از قفسه ها دوری کنید و دنبال جایی برای پناه گرفتن باشید.

همچنین اگر در این زمان بر روی پله ها هستید سعی کنید که به بالا و یا پایین نروید و در همان جایی که هستید بنشینید و با دستان تان از سر و گردن خود محافظت کنید.

اگر در هنگام وقوع زلزله در حیاط مدرسه حضور دارید باید از ساختمان، سازه های بلند فولادی و یا چوبی، دیوارها و سبدهای بسکتبال دوری کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *