#


شیر برای صبح مفید است یا آب پرتقال؟

24 دسامبر 2017 بدون نظر 1115 بازدید

شیر برای صبح مفید است یا آب پرتقال؟

شیر برای صبح مفید است یا آب پرتقال؟

بسیاری از افراد صبح ها بعد از اینکه از خواب بیدار می شوند یک نوشیدنی می خورند. ولی این نوشیدنی بهتر است که چه چیزی باشد و دلیل آن چیست؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.

به گزارش ازمن بپرس، احتمال دارد که از آن دسته از کسانی باشید که صبح ها زمانی که از خواب بیدار می شوید آب پرتقال می نوشید و این نوشیدنی در بین بسیاری از مردم محبوبیت بالایی دارد. ولی شاید این را ندانید که آب پرتقال دارای مقدار زیادی قند می باشد. پس صبح ها از چه نوشیدنی ای استفاده کنیم؟ شیر و یا  آب پرتقال؟ در ادامه هر کدام از این دو نوشیدنی را برای صبح بررسی می کنیم.

مزیت های نوشیدن آب پرتقال در زمان صبح

۲۲۷گرم آب پرتقال حاوی ۱۱۰کالری می باشد. این مقدار آب پرتقال می تواند ویتامین C لازم برای تمام روز را تامین کند و علاوه بر این دارای آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد که پوست شما را در مقابل آسیب دیدگی های خورشید و مغزتان را در برابر هوای آلوده و محیط های آلوده از جمله سرب محافظت می کند.

ضررهای نوشیدن آب پرتقال در هنگام صبح

خوردن آب پرتقال در صبح ممکن است که مینای دندان را دچا آسیب دیدگی کند. پروفسور یافنگ رن (Yanfeng Ren) استادیار دانشگاه و موسسه بهداشت دهان و دندان راچستر استمن (Rochester Eastman) پژوهش جدیدی را انجام داد که نشان دهنده این است که اگر آب پرتقال را به مدت پنج روز پی در پی بنوشید باعث می شود که سختی مینای دندان به میزان ۸۴درصد کاهش پیدا کند. سایر آب میوه ها نیز دارای تاثیرات مشابه به این می باشند. پروفسور یانفنگ رن گفته است: ما برای  بررسی مان آب پرتقال را انتخاب کرده ایم، چون طرفدار بسیاری را دارد.

ولی بسیاری از آب میوه ها حاوی PH کمتر از چهار می باشند که بسیار اسیدی هستند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند. آب زغال اخته نسبت به آب پرتقال بسیاری اسیدی تر می باشد. نوشیدنی هایی که انرژی زا هستند و نوشابه ها نیز بدتر می باشند چون سطح PH در بسیاری از این نوشیدنی ها ۲.۶می باشد (هر چه سطح PH پایین تر باشد، ماده اسیدی تر است).

مزیت های نوشیدن شیر در هنگام صبح

یک لیوان شیر دارای ۲درصد چربی می باشد که بیست درصد از پروتئین و یک سوم کلسیمی که بدن روزانه به آن نیاز دارد را تامین می کند. علاوه بر این در تحقیقاتی که جدیدا انجام داده اند نشان می دهد که کسانی که صبح ها از شیر استفاده می کنند در زمان ناهار زیاد غذا نمی خورند که دلیل آن به خاطر پروتئینی است که در شیر وجود دارد و علاوه بر این کلسیم می تواند به تنظیم هورمون های کنترل کننده وزنم کمک کند. از نظر محیط زیستی شی نوعی محصول محلی به حساب می آید، چون ممکن است که در زمان حمل کردن شیر به منطقه های دور شیر ترش شود. ولی با این حال نیز می توان شیر را از محلی که به دست آمده است تا چند کیلومتر دورتر نیز منتقل کرد و هیچ جای نگرانی ندارد.

ضررهای نوشیدن شیر در هنگام صبح

شیر دارای چربی های اشباع شده می باشد که باعث افزایش خطر بیماری هایی چون قلبی و عروقی می شود و به برخی از بیماری ها که با چاقی مرتبط هستند مانند دیابت کمک می کند، مگر اینکه شیری که مصرف می کنید کم چرب باشد. درباره مسئله های محیط زیستی، شیر غیر ارگانیک و یا شیر غیر آلی nonorganic milk دارای عملیات فشرده تغذیه حیوان می باشد که همراه زباله های حیوانی و استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک از طریق حیوان و تزریق هورمون های رشد به حیوان راه های آبی آلوده می شوند.

شیر یا آب پرتقال! کدام بهتر است؟

بهتر است که شیر را به عنوان یک نوشیدنی در هنگام صبح انتخاب کنید. طبق گفته های دکتر رن شیر به دندان هیچ آسیبی وارد نمی کند، چون حاوی مقدار زیادی کلسیم می باشد که در واقع به بازسازی مینای دندان نیز کمک می کند. ولی به شما توصیه می کنیم که از شیر طبیعی مصرف کنید، چون علاوه  بر اینکه شیرهای طبیعی دارای آفت کش ها، انتی بیوتیک ها، کودها و هورمون های رشد نمی باشند، بلکه دارای آنتی اکسیدان های مفیدی می باشند که در آب پرتقال نیز می توان آن را دریافت کرد.

شیر طبیعی در مقایشه با آب پرتقال دارای ۷۴درصد آنتی اکسیدان بتاکاروتن بیشتر و پنجاه درصد ویتامین E بیشتر می باشد. علاوه بر این نسبت به آب پرتقال دو تا سه برابر آنتی اکسیدان لوتئین (lutein) و زآگزانتین (zeaxanthin) بیشتری دارد که سلامت چشم ها را حفظ می کند. همچنین نسبت به آب پرتقال هفتاد درصد بیشتر دارای اسیدهای چرب می باشد.

اگر نمی توانید آب پرتقال را در صبح کنار بگذارید دکتر رن می گوید: نیازی نیست که نوشیدن آب پرتقال را در صبح به طور کامل فراموش کنید، اما در زمان نوشیدن آن سرعت آن را بالا ببرید. یعنی اگر شما آب پرتقال را کم کم می خورید باعث می شود که با دندان های شما بیشتر در تماس باشد و همین مسئله باعث می شود که تاثیرات فرسایشی آب میوه افزایش یابد. به همین دلیل خوردن یک پرتقال کامل نسبت به آب آن بهتر می باشد. هنگامی که پرتقالی را می خورید، پرتقال تماس کمتری را با دندان های تان خواهد داشت و علاوه بر این تمام مواد مغذی که در پرتقال وجود دارد به بدن شما منتقل می شود و عوارض جانبی را دریافت نخواهید کرد.

دکتر رن در آخر توصیه کرد: پس از اینکه آب میوه ای را می نوشید باید دهان تان را با آب شست و شو دهید ولی مسواک نزنید. چنانچه پس از خوردن آب میوه سریعا مسواک بزنید، باعث می شود که لایه ی نرم شده ی مینای دندان تان از بین برود. بعد از اینکه آب میوه ای را نوشیدید بهتر است که مدت زمان سی دقیقه را صبر کنید تا بزاق دهان تان بتوانند مجددا دندان های تان را سفت کنند و پس از آن می توانید مسواک بزنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *