#


علل و عوامل افتادگی رحم در بانوان و چگونگی درمان

افتادگی رحم
9 دسامبر 2017 ۲ نظر 1261 بازدید

علل و عوامل افتادگی رحم در بانوان و چگونگی درمان

علل و عوامل افتادگی رحم در بانوان و چگونگی درمان

افتادگی رحم در بانوان یعنی بیرون زدگی و یا نشست کردن رحم از جای خود مه موجب می شود درون رحم و واژن برآمده شده باشد. در شدید ترین نوع افتادگی رحم ممکن است از واژن بیرون بیاید. احتمال دارد که در کنار این بیرون زدگی یورتروسل و سیستوسل(برآمدگی رحم و یا مثانه در امتداد جداقدامی واژن) و رکتوسل (برآمدگی دیواره مقعد به دیواره خلفی واژن) نیز ایجاد شود.

علایم شایع افتادگی رحم

۱-مشاهده توده یا غده ای در قسمت جلو یا پشت واژن و یا توده ای که از واژن بیرون زده باشد.

۲-ایجاد درد و ناراحتی در قسمت لگن و احساس کمر دردی که در زمان بلند شدن از زمین بد تر می شود.

۳-بی اختیاری در ادرار ( زمانی که در هنگام خندیدن و یا سرفه و عطسه کردن ادرار نشت می کند) و نیز ایجاد هرگونه مشکلی در اجابت مزاج

۴-احساس درد و ناراحتی به هنگام نزدیکی

علت بیرون زدگی رحم

در حقیقت بیرون زدگی رحم وقتی اتفاق می افتد که عضلات و رباط های قاعده شکم، به خاطر زایمان های مداوم و یا افزایش سن دچار کشیدگی بیش از حد شده باشد.

عوامل افزایش دهنده خطر

عواملی سبب می شود رحم دچار افتادگی بیش از حد شده و بیرون زدگی رخ دهد، عبارت است از: سن زیاد، بیماری هایی که موجب افزایش فشارهای دخل شکمی شده باشند مثل(تومور ها، یبوست مزمن، سرفه های مزمن)، تناسب اندام نا مناسب، انجام کار ها و شغل هایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین وزن دارند، چاقی بیش از اندازه، زایمان های مکرر و مداوم( البته حتی یک زایمان طبیعی هم می تواند منجر به افتادگی رحم شود).

افتادگی رحم

پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به افتادگی رحم

*داشتن وزن مناسب

* در هنگام بارداری و بعد از زایمان حرکات ورزشی مناسب را انجام دهید.

* استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و نرمال

*انجام یکسری برنامه ورزشی منظم که موجب قوی شدن عضلات شما بشود.

* پیشگیری از ابتلا به یبوست

* ورزش کردن باعث می شود عملکرد عضلات بهتر شود.

* چنانچه به بیرون زدگی شدید مبتلا شده باشید می توانید با انجام عمل جراحی آن را معالجه کنید.

عوارض احتمالی

*زخم شدن دهانه رحم

* افزایش خطر ابتلا به عفونت و یا آسیب دیدن اعضای لگن

* بسته شدن مجاری ادرار

اصول کلی درمان

۱-راه های تشخیصی از قبیل تست پاپ اسمیر، آمایش ادرار، انجام سونوگرافی و یا سی تی اسکن از ناحیه لگن می باشند. بیشتر این آزمایشات باید برای رد شدن دیگر اختلالات احتمالی انجام شوند.

۲-راه های درمان برای افتادگی رحم به برخی عوامل مانند شدت بیرون زدگی، میزان فعالیت جنسی فرد، میل به بارداری مجدد، ایجاد اختلالات لگنی و سن فرد بستگی دارد.

۳-افتادگی های خفیف را می توان با انجام برخی فعایت های ورزشی مناسب، هورمون درمانی، و استفاده از شیاف های داخل واژنی (البته در صورت نیاز) برطرف کرد. سایر افتادگی ها احتمال دارد به انجام عمل جراحی نیاز داشته باشد تا برطرف شود. زمانی که دچار بی اختیاری ادرار می شوید می توانید با راه هایی از قبیل:انجام تمرینات ورزشی مناسب، تست های شناخت، کنترل و تکامل عضله های لگن آن را متوقف کنید.

۴-احتمال دارد درمان به وسیله شیاف مهبل ( دستگاه حلقه ای کوچکی که برای کمک به نگه داشتن رحم در یک موقعیت طبیعی در واژن قرار داده می شود.) انجام شود. انجام عمل جراحی برداشتن رحم، بعضی اوقات تجویز دارو و استفاده از استروژن نیز می تواند جریان خون بافت های واژن را افزایش داده و موجب قوی شدن بافت های حمایت کننده شود.

۵-برای انجام فعالیت های روزمره نیز هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. همچنین چنانچه نیاز به انجام عمل جراحی هم که داشته باشید باز هم می توانید فعالیت های روزمره خود را کم کم شروع کنید. اگر وزن شما زیاد است به وزن ایده آل برسید. برای پیشگیری از ابتلا به یبوست نیز می توانید از رژیم غذایی با فیبر زیاد استفاده کنید.

۶-چنانچه خودتان یا یکی از اعضای خانواده تان دچار بیرون زدگی رحم شده باشید؛ اگر با انجام برخی فعالیت های ورزشی مناسب و درمان های دیگر بهبود نیابید و طی مدت سه ماه علایم علاوه بر بهتر نشدن غیر قابل تحمل نیز شده باشد برای انجام عمل جراحی می توانید به پزشک مراجعه کنید.

افتادگی رحم

بهتر است بانوان از توالت ایرانی استفاده نکنند

آیا استفاده خانم ها از توالت ایرانی موجب ابتلای آن ها به افتادگی رحم می شود؟

در واقع می توان گفت دلیل اصلی ابتلا به افتادگی رحم «شل شدن عضلات لگن»  داشتن زایمان های سخت است. زایمان های سخت باعث می شوند عضلات و غلاف های عضلانی دچار کشیدگی و پارگی شده و در ظاهر نیز دیده نمی شوند. و به همراه آن نیز قوام عضلات نیز به علت فقر تغذیه ای یا افزایش سن کاهش می یابد، و افتادگی لگن و شل شدگی آن نیز بیشتر می شود.

در این موقع است که برخی نشانه ها مانند مختل شدن تخلیه ی مثانه، و یا اختلال در دفع مدفوع یا کنترل نداشتن روی ادرار کردن به هنگاه سرفه های شدید و نیز احساس فشار و توده داخل واژن مشاهده می شوند. در واقع برخی عوامل مانند سرفه های بسیار شدید در بیماری آسم که موجب افزایش فشار داخل شکمی می شود و موجب می شود که احشا به داخل لگن فشرده شوند سبب افزایش شدت این مشکل شود.

برخی افراد بر این باورند که استفاده خانم ها از توالت ایرانی سبب ابتلا به افتادگی رحم می شود در صورتی که باید گفت این باور درست نیست و استفاده از توالت ایرانی به تنهایی سبب ابتلا به افتادگی رحم نمی شود؛ مگر اینکه پیش از آن فرد زایمان های سختی داشته، آسیب های جدی به عضلات کف لگن وارد آمده باشد و شخص به یبوست مزمن دچار شده باشد. در این هنگاه افزایش فشار داخل شکم و لگن می تواند منجر به شل شدگی شدید عضلات کف لگن شود.

البته به خانم های ایرانی توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به کمر درد های شدید و نیز سلامت ستون فقرات شان بهتر است از توالت ایرانی استفاده نکنند. در حقیقت به همان صورت که در دوران حاملگی از توالت فرنگی استفاده می کنند در سایر زمان ها نیز سعی کنند از آن استفاده کنند.

ایجاد تغییراتی در روش زندگی می تواند به بهبود افتادگی رحم کمک کند و با بهره گیری و رعایت نکات زیر می توانید به خودتان در برابر این بیماری کمک کنید:

*زنان چاقی که به افتادگی رحم مبتلا هستند باید وزنشان را کم کنند.

* اجسام بسیار سنگین را بلند نکنید و نیز از زور زدن زیاد پرهیز کنید تا علایم تان بدتر نشود.

* اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید و چنانچه مبتلا به برونشیت مزمن هستید آن را درمان کنید تا از سرفه کردن های شدید تان پیشگیری کنید زیرا سرفه های شدید موجب بدتر شدن علایم این بیماری می شود.

* برای پیشگیری از ابتلا به افتادگی رحم نیز می توانید با انجام ورزش کگل عضلات لگن خود را قوی کنید. این ورزش به این صورت است که باید عضلات کف لگن تان را به طور مکرر شل و سفت کنید. عضلات کف لگن خود را طوری که می خواهید ادرارتان را متوقف کنید منقبض کرده و پنج ثانیه به همین صورت بمانید، سپس عضلات را شل کنید و مجددا این کار را تکرار کنید. باید این تمرینات را چندین بار در روز انجام دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *