#


با خواص درمانی هویج یا زردک بیشتر آشنا شوید

هویج
15 اکتبر 2017 بدون نظر 2581 بازدید

با خواص درمانی هویج یا زردک بیشتر آشنا شوید

با خواص درمانی هویج یا زردک بیشتر آشنا شوید

هویج دوست جگر و زیاد کننده نور چشم بوده، شهوت را زیاد می کند و بر تعداد نطفه می افزاید و آن را برای تربیت جنین آماده می سازد. کسانی که میخواهند خون کهنه از بدنشان رخت بر بسته، جای خود را به خونی پاک و تازه بدهد و آنهایی که به جهاتی کم خون شده اند، مبتلایان به مرض قند و چربی خون، صفراوی مزاجها و آنهایی که نمیخواهند در رشدشان اختلالالی پیدا شود و همچنین زنان بارداری که آرزوی فرزند سالم و قوی و زیبا داشته باشند، و مادرانی که میخواهند شیرشان زیاد شود، بدون شک غذایی بهتر از خانواده زردک پیدا نخواهد کرد.

هویج

هویج

 این دو برادر (هویج و زردک) ادرار را زیاد میکنند. با چربی خون که دشمن سرسخت جوانی است میجنگند و رنگ چهره را باز میکنند و برای مبتلایان به اسهال غذای خوبی است. قند آن نه تنها برای مبتلایان به مرض قند ضرر ندارد، بلکه به علت داشتن انسولین گیاهی درمان این مرض می باشند.

قوه کشش عضلات را زیاد میکنند و برای بیماران کلیوی و مبتلایان به باد یامان (نفریت) دارویی بهتر از هویج وجود ندارد. در تنظیم عادت ماهانه بانوان نقش موثری دارند. ضماد آنها در تسکین درد، سوختگی و آفتاب زدگی بسیار موثر است، تبهای عفونی معده و روده ای، دل دردهای کهنه، دل درد اطفال و پیچش شکم کودکان با خوردن هویج تسکین می یابد.

مخلوط آب هویج با شیر برای نرم کردن سینه بسیار نیکوست و خلط را از بین میبرد. صدا را باز میکند. برای تنگ نفس و اختلالات ریوی توصیه کنید. به کودکانی که معده ضعیف و حساس دارند و شیر مادر به آنها نمی سازد، حتماً از سوپ هویج بخورانید و برای این کار بهتر است یک وعده سوپ و یک وعده شیر بدهید. آب مخلوط هویج با کمی عسل و آب لیمو یک نوع نوشابه فرحزا و گوارا میباشد.

در ترکیب هویج با زردک هشتاد و هفت درصد آب زنده که به آسانی جذب یاخته های بدن می شود وجود دارد. بین یک تا دوگرم درصد مواد سفیدهای و یک ماده فسفردار یعنی آنچه در زرده تخم مرغ است دارد. همین ماده است که غذایی غدد شده آنها را تقویت می نماید و نیز به علت همین اکسیر گرانبهاست که نیروی جنسی و جسمی و روحی را افزایش میدهد.

زردک یا هویج دارای جوهری است که در کبد تبدیل به ویتامین (آ) می شود و با کمک این ماده می تواند مقاومت مخاط و پوست را در برابر امراضی جلدی زیاد کند و از بثورات جلدی و اگزما و جوش غرور جلوگیری نماید. ویتامین (آ) عامل رشد است و کمی این ویتامین سبب می شود که دهانه زخمهای ریز بسته شود. شما برای رفع این نیازها میتوانید از زردک و هویج استفاده کنید، مشروط بر این که کبدی سالم داشته باشید، در غیر اینصورت در اثر زیاده روی در خوردن این میوه دچار زردی ( یرقان) خواهید شد.

هویج

هویج

 زردکها به علت داشتن ویتامینهای (آ) و (د) اثر نیکویی در ساختمان غدد داشته، مصالح خوبی برای نوسازی یاخته ها هستند. به اطفالی که میخواهند دندان در بیاورند تا میتوانید سوپ هویج بخورانید و یک تکه از هویج را به عنوان بازیچه به دست آنها بدهید و سعی کنید که آن را به دهان برده، با کمک آرواره ها آن را بجوند و به این ترتیب هم خارش لثه ها از بین میرود و هم درآمدن دندان را اسان می نماید.

 یکی دیگر از مواهب طبیعی که در نهاد اینها به ودیعت گذاشته شده است، میزان آهن است که در زردک چند برابر میباشد. علاوه بر آهن، هویج ها دارای املاح سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند. برای استفاده از اب هویج، برای این که به طبع شما گوارا و مطبوع باشد و بوی علف ندهد، به شما توصیه می کنیم، همیشه آب این میوه ها را گرفته چند قطره آبلیمو به آن اضافه کرده، مدتی در یخچال یا جای خنک بگذارید تا عوامل زنده ای که همراه ریشه ها هستند، میزان قند و صمغ آن را برده نوشابه ای خوش بو و خوش طعم به شما تحویل دهند.

تخم هویج:

علاوه بر ریشه، تخم آن در طب قدیم مقامی و الا داشته و آن را در کتب پزشکی به نام (دو قو) ذکر کرده اند. این بذر خواص آن را چندین برابر داشته، این میوه دارای چند نوع هورمون، مخصوصاً هورمون مردانه استروژن است که داروسازان در بذر هویج به دنبال آن میگردند. این تخم مسقط جنین و بالاخره مانع بارداری است و برای جلوگیری از ازدیاد نفوس می تواند نقش موثری داشته باشد.

ضد غشی و مدر است. در طب قدیم جهت درمان سرفه، سینه درد مزمن، زیاد تجویز می شد. خوردن آن ضد گاز و نفخ معده است، سنگهای کلیه و مثانه را خرد میکند، زایمان را آسان می نماید، سستی و درد مفاصل را درمان می کند، برای سوزش معده و دل درد اطفال و استسقا و شکم های طبلی داروی بسیار سودمندی است (دکتر غیاث الدین جزایری) هویج زیاد مغذی نیست، ولی خنک، اشتها آور، مدر و چون مقدار زیادی دارای قند است، اشخاص مبتلا به مرض قند را از خوردن آن بر حذر کرده اند. (دکتر غیاث الدین جزایری) در کتاب زبان خوراکیها نوشته است:

هویج

هویج

چون هویج دارای انسولین نباتی است، خوردن آن جهت مبتلایان به مرض قند بلامانع و بلکه مفید هم است و برای اشخاص چاق توصیه شده است. هویج دارای ویتامین (ا) و (ب) و (ث) و یک پروتئین به نام کاروتن میباشد که در کبد به ویتامین (آ) تغییر شکل مییابد و سرشار از ویتامین (آ) میباشد.

 از طرف دیگر هویج دارای هفت در هزار آهن است و در کم خونی و اختلالات رشد نیز مصرف آن مفید است. به همین جهت است که هویج را باید رنده کرد و بنا به ذوق به آن چاشنی زد، زیرا علاوه بر این خواص که برشمردیم هویج کرم کش است. انفکسیون مخصوصی که در بچه ها پیدا می شود و عوارض آن فشار معده توام با درد میباشد و این عارضه را به نام کارد می نامند، با دادن هویج در طی چند روز به خوبی معالجه کرده، شفا میبخشد.

هویج با آرتیشو «به معنی کنگر» مرهمی برای کبد و امزجه صفراوی میباشد. در فرانسه شهر (ویشی) بیمارستان معروفی برای اشخاصی که از کبد مینالند تاسیس شده است که از تمام نقاط دنیا اشخاص برای معالجه کبد خویش به آن جا هجوم میآورند. جزو صورت غذاهای این بیمارستان یک بشقاب هویج رنده کرده میباشد که دستور تهیه آن به شرح زیر است.

هویج هفتصد گرم، جوش شیرین، دو گرم، کره شصت گرم. هویجها را خوب شسته پاک کنید و آن را به برشهای خیلی نازکی، در آورید و آن را در ظرفی که مقداری آب نمک دارد بیندازید و جوش شیرین و کره به آن اضافه کنید و با آتش ملایمی آن را به جوش بیاورید تا این که آب آن به کلی بخار شود.

هویج

هویج

نقش هویج در اسهال کودکان:

هویج مثل تمام سبزیها و بیشتر از همه آنها اعمال روده ها را منظم میکند. مصرف آن در اسهال و یبوست مفید است. هویج، مدفوع را برعکس رژیم گوشتی نرم می کند، به همین جهت باید خوراکهایی را که از گوشت تهیه میشود با هویج مصرف کرد. در مورد یبوست باید سوپی از یک کیلو هویج درست کرد و دو ساعت در یک لیتر آب جوش داده، بعد از صافی که مخصوصاً برای پوره کردن هویج است، آن را رد کرده مصرف نمود.

آب هویج خام خون را تصفیه میکند و ادرارآوری قوی است، و در این مورد صبح ناشتا باید یک لیوان آب هویج خورد. آب هویج خام ناشتا برای بیمار کبدی، رماتیسمی، مفصلی، نقرس و سنگ کلیه و مثانه، یرقان، اسکوربوت، کم خونی، خنازیر و ضعف عمومی بسیار مؤثر و مفید است.

 آب هویج خام را ساده یا با شیر مخلوط کنید و میل نمایید. مخلوط با شیر در دفع ترشحات برنشها و ریه ها فوق العاده مؤثر است، به همین جهت این دو مخلوط را برای گرفتگی صدا و اسم و اختلالات ریوی تجویز میکنند.

 همین طور برای بچه هایی که دچار زرد زخم و یا جوش صورت شده اند توصیه می شود آب هویج خام رامخلوط با شیر کمی نمک بزنید روی قسمتهای مریض گذاشته به این صورت دلمه های زخم نمی ماند و می افتد. این ضماد را برای تومورهای سرطانی، آبسه پستان، سوداء انواع دمل و کورک و انواع سوختگی ها می توان به کار برد و نتیجه گرفت.

هویج

هویج

ویتامین (آ) که در هویج وجود دارد، تولید و توسعه سلول ها را زیاد می کند و برای پوست سرچشمه آب جوانی و تندرستی است.

برای مبارزه با کرم کدو، اگر هرروز صبح ناشتا هویج رنده شده را بخوریم، خیلی به ندرت اتفاق می افتد که با این معالجه ساده، کرم کدو خارج نشود.( دکتر لئوس کارلیه و پروفسور لهامو فرانسوی)

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *