#


آرتریت (التهاب مفاصل) و روش های درمانی آن

11 اکتبر 2017 بدون نظر 1535 بازدید

آرتریت (التهاب مفاصل) و روش های درمانی آن

آرتریت (التهاب مفاصل) و روش های درمانی آن

روش درمانی برای کاهش درد

ممکن است ارتریت ، قدیمیترین بیماری شستاخته شده باشد. شواهد نشان میدهد. مومیایی هایی که در مصر پیدا شده اند، این بیماری را داشته اند؛ در آمریکا نیز چهل میلیون نفر به این بیماری دچارند و تا سال آینده یک میلیون نفر به آن مبتلا خواهند شد؛ البته ما در این نوشته قصد نداریم که درمان جادویی جدیدی به شما معرفی کنیم ، بلکه می خواهیم به شما بگوییم که چگونه میتوانید در خانه ، بدون مصرف دارو و مراجعه به پزشک ، درد خود را کنترل کنید.

آرتریت

وزن خود را کم و در نتیجه احساس آرامش کنید.

هیچ غذا و یا ورزش جادویی برای خلاص شدن از درد آرتریت وجود ندارد.

با کاهش وزن ، میزان زیادی از فشار و درد در ستون فقرات ، زانوها، باسن و قوزک برداشته می شود. دلیل : هرچه اضافه وزن بیشتری داشته باشید، فشار بیشتری بر مفاصل شما وارد می شود. در این صورت فشار بیشتری به غضروف های مرتبط با استخوان ها وارد می شود و در نتیجه افزایش التهاب ، تورم و درد را به همراه خواهد داشت .

راه حل: با متخصص تغذیه و یا پزشک خود درباره رژیم غذایی مناسب مشورت و به شدت از آن رژیم پیروی کنید.

برای رسیدن به استحکام و تحرک، به آرامی حرکات کششی انجام دهید.

حرکات نادرست آسیب می رسانند ولی حرکات صحیح باعث بهبودی می شوند. بعضی پزشکان اعتقاد دارند ورزش یوگا، حرکات بدن را با قرار گرفتن مفاصل در وضعیت صحیح آموزش میدهد و این ، باعث اصلاح مفاصل تغییر شکل یافته به حالت مناسب و سالم ، در زمان جمع شدن و کشیده شدن عضلات می شود.

 آرامش را با کاهش استرس به دست آورید .

اگر شما بعد از یک ضربه، عصبانی شوید، بیشتر آسیب خواهید دید. افرادی که امور زندگیشان را کنترل می کنند، درد را بهتر از دیگران تحمل می کنند.

تحقیقات اخیر، اهمیت مسایل روانی را در کاهش درد نشان میدهد. بعضی از مسایل خاص در زیر امده است :”مسابقه ندهید بلکه خود را تطبیق دهید». بعضی از افراد آرتریتی باید یاد بگیرند خود را با شرایط موجود وفق دهند و سعی نکنند هر کاری را که در هنگام سلامت انجام می دادند، اکنون انجام دهند ؛ زیرا نتیجه این کار خستگی و درد در روز بعد میباشد. و یاد بگیرید که آرام باشید». درسی را از زایمانهای طبیعی یاد بگیرید. زایمان خیلی دردناک میباشد، اما زنان با یادگیری اینکه چگونه با درد کنار یابند، توانستهاند آرامش پیدا کنند. اگر شما به درد حساس شوید و فکر خود را روی آن متمرکز کنید، این مسئله بیشتر به شما آسیب می رساند.

آرتریت

برای جلوگیری از خشکی صبحگاهی ، تلاش را از شب آغار کنید.

تقریباً ۹۰٪ بیماران از خشکی صبحگاهی شکایت می کنند. راه حل آن، استفاده از پماد عضلانی قبل از رفتن به رختخواب است ۔ این کار باعث آرامش شما می شود و به شما نیروی روانی می دهد. اما دلیل این اثر ؟ اگر این بیماران، در صبح عضلات خشک و سفت نداشته باشند، در طول روز احساس بهتری خواهند داشت.

شناور شدن ، درد را از بین می برد.

مطالعات نشان میدهد که شناور شدن در مخازنی که به طور اختصاصی طراحی شده ، میتواند درد آرتریت را تکین دهد. شما معمولاً یک ساعت در مخزن قرار می گیرید. تسکین درد به علت کاهش استرس حاصل می شود ، زیرا بدن و ماهیچه ها در حسال استراحت میباشند و به نظر میرسد این کار باعث آزاد شدن اندورفین (یکی از ضد دردهای طبیعی بدن) می شود.

روغن و آب را با هم مخلوط کنید.

 دوناکینگ، مربی ماساژ دانشگاه آتلانتا می گوید: من دوره های درمانی آرتریت را گذراندم و فهمیدم که چه راه های  برای رها شدن از بیماری مناسب هستند.

توصیهٔ وی : گرما و پماد اکالیپتوس به صورت یک محلول روغنی غلیظ به نام اکالینا در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید ” مؤثر است . گرمای مرطوب با استفاده از حوله گرم و یا قرار دادن دست و پا در آب داغ ایجاد می شود.

ورزش های آبی به طور شگفتانگیزی مؤثرند.

اگر از چند پزشک درباره تأثیر درمان انواع آرتریت سؤال کنید، به همان تعداد نظرات مختلف خواهید شنید اما اگر از آنها دربارهٔ تمرینهای آبی بپرسید، همهٔ آنها یک نظر دارند.

تمرین های ورزشی در آب ، بسیار عالی است. درد شما به طور قابل ملاحظه ای در آب کاهش مییابد و شما در آب بسیار انعطاف پذیرتر خواهید شد.

تکنیک های اولیه ، آسان تر هستند و شامل تکان خوردن ، راه رفتن و حرکات خمیده در آبی که تا عمق سینه می رسد، می باشند. حرکات پیشرفته تر مانند رقص آبی نیز مؤثر است.

همسر خود را نیز در جریان قرار دهید.

اگرچه برای یکی از همسران طبیعی است که تا آنجا که از عهده او برمی آید به همسرش کمک کند، ولی این کمک بیشتر باعث آسیب می شود تا بهبودی ؛ هنگامی که خانم خانه همهٔ کارها را خودش انجام میدهد و مرتب از شوهرش سؤال می کند: حالت چطور است ؟ باعث تشدید درد شوهرش می شود. تنها هنگامی که همسرتان درد دارد، حساس و دلسوز نباشید، بلکه در حالت سلامت و فعالیت وی نیز او را مورد توجه قرار دهید و از او تعریف کنید. این مسئله خیلی مهم است ولی متأسفانه اکثر مردم از تعریف کردن غافلند.

از یخ برای جلوگیری از درد استفاده کنید.

هنگامی که مفاصل شما به علت فعالیت زیاد دچار درد می شود می توانید از این روش استفاده کنید . می توانید بسته یخ یا نخود فرنگی یخ زده را پانزده تا بیست دقیقه در محل درد قرار دهید و بعد از ده تا پانزده دقیقه این عمل را تکرار کنید.

از گرما برای کاهش درد استفاده کنید .

هنگامی که مفاصل ، گرم و ملتهب و حساس می شوند، گرما بهترین راه حل می باشد و سرما باعث دردناک تر شدن آنها می شود.

مفاصل خود را تنبل بار نیاورید .

تمرینهای هوازی مانند راهپیمایی ، دوچرخه سواری و شنا توصیه میشود، زیرا به مفاصل آسیبی نمی رسانند . هر ورزشی را که میتوانید تحمل کنید و ضربان قلب شما را به ۱۲۰ عدد در دقیقه می رساند ، انجام دهید. این ورزشی ها اثر سودمندی بر قلب و ریه شما خواهد داشت .

بعضی تحقیقات نشان می دهد که تمرین شدید حتی برای بیماران آرتریت روماتولید می تواند بدون خطر باشد و اغلب باعث بهبود روحی و فیزیولوژیکی بیمار می شود.

مصرف داروهای اعتیادآور را رها کنید.

متأسفانه قرص های خواب آور، آرام بخش ها و ضد دردهای مخدر می توانند به صورت بخشی از زندگی یک بیمار آرتریتی ظاهر شوند؛ البته این بدان معنا نیست که این داروها کارآمد نیستند.

بسیاری از مردم ، نیاز فزایندهای به این داروها دارند و در نتیجه ضرری که این داروها دارند از فوایدشان بیشتر است . دکتر هدلر معتقد است که چنین داروهایی باید به تدریج جای خود را به درمانهای دیگر بدهند و در مواردی نیز می توان از ضد دردهای غیر مخدر مانند آسپیرین یا ایبوپروفن استفاده کرد

استفاده از ماهی برای کاهش درد

روغن ماهی در بعضی بیماران پاسخ بسیار خوبی ایجاد می کند . ماده مفید و مؤثر روغن ماهی ، اسید چرب آمگا- ۳ میباشد که مصرف روزانه یک قاشق چایخوری از ایسین روغن میتواند باعث کاهش علایم آرتریت روماتوئید شود. علت آن ۰ وجود مقادیر کافی : اين روغن است ؛ ویتامین D برای رشد استخوان لازم است، در و حالی که ویتامین A میتواند اثرات ضدالتهابی داشته باشد. چون مقادیر زیاد ویتامین A و : D در بدن مسمومیت زاست ، نباید در مصرف روغن ماهی زیاده روی کرد . همچنین مصرف زیاد این روغن در طولانی مدت باعث آسیب کبدی می شود.

آرتریت

ماساژ، راه حل اصلی

ماهیچه هایی را ماساژ بدهید که به تاندون های مفاصل دردناک شما ختم می شوند . برای مثال ، اگر دست تان به آرتریت مبتلا است ، با دست خود روی بر قت مجسدی و چند ثانیه صبر کنید و سپس آن را آزاد کنید.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

مطالعات نشان داده است که بیماران دچار آرتریت روماتوئید، دچار کمبود ویتامین هستند. کمبود ویتامین C میتواند این بیماری را تشدید کند. مطمئناً مصرف ویتامین C یک درمان خوب خانگی برای بیماران آرتریت روماتوئید است . در حقیقت میزان سمیت ویتامین C ، صفر است . ۵۰۰ میلی گرم به صورت روزانه ، برای نیازهای بدن کافی است .

پرهیز غذایی را رعایت کنید.

بعضی پزشکان معتقدند بهترین نتایج در بیماران آرتریت روماتوئید وقتی به دست می آید که آنها از بلادوناها و فرآورده های لبنی پرهیز کنند. گیاهان بلادونا شامل سیب زمینی، گوجه، بادنجان، تنباکو و همهٔ فلفل ها به جز فلفل سیاه می باشد. با پرهیز از این غذاها میتوانید خود را آزمایش کنید. برای مثال، اگر شما واقعاً به گوجه علاقمند هستید، به مدت یک هفته گوجه را از تمام غذاهای خود حذف کند، اگر علایم بیماری شما در عرض سه، چهار روز بدتر شد، ممکن است به آن غذا حساسیت داشته باشید؛ زیرا بدتر شدن علایم نشانهٔ اعتیاد به آن غذا می باشد .

مصرف روغن گیاهی را کاهش دهید.

بی شک روغن های گیاهی برای ۵۱ مردم مفید میباشند؛ ولی مطالعات نشان داده که باید متصرف این روغن ها در افراد آرتریتی به حداقل برسد در حالی که مصرف روغنهای امگا- ۳ باید افزایش یابد.

 یعنی باید مصرف محصولات روغشی شامل سس سالاد، غذاهای سرخ کرده و مارگار بن کاهش یابد ؟ زیرا این مواد ، دارای اسیدهای چرب امگا – ۹ میباشند که در این بیماران باعث التهاب می شود.

دست بندهای مچی

بعضی مواقع ، با گذشت زمان ، قدمت یک چیز باعث احترام به آن می شود. ماجرای دستبند مسی نیز از همین قرار است که ده ها سال ، موجب کاهش درد آرتریت می شد و امروزه نیز هنوز مورد توجه است .

مطالعات نشان داده است که بعضی از بیماران آرتریتی در متابولیسم مس غذا دچار اختلالند و این اختلال باعث درد در آنها می شود. پس از آن، این فکر به ذهن آمد که بیماران آرتریتی برای تأمین مس از منابع دیگر نیز استفاده کنند.

مسی موجود در دستبند از راه پوست وارد بدن می شود . بعضی پزشکان به این دستبندها با تردید نگاه می کنند ولی آن را کاملاً رد نمی کنند، البته به نظر میرسد کمبود مس باعث التهاب مفاصل می شود .

دو روغنی که مقادیر کمی از امگا – ۹ دارند، روغن کاندلا از دانه کلم قمری و روغن زیتون هستند .

آب هویج مصرف کنید.

از آب هویج ، عصاره کرفس ، عصاره کلم یا گوجه می توان استفاده کرد.

دکتر مولن میگوید: پرهیز از غذا باید با یک روز در هفته اول با عصاره گیاهان شروع شود. در هفته بعد، دو روز را روزه بگیرید (دوشنبه و چهارشنبه) و در هفته سوم سه روز (دوشنبه، چهارشنبه و جمعه ) . بدون مشورت با پزشک ، به هیچ وجه روزه گرفتن را شروع نکنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *