#


با بیماری آسم و درمان آن بیشتر آشنا شوید

بیماری آسم
4 اکتبر 2017 بدون نظر 1077 بازدید

با بیماری آسم و درمان آن بیشتر آشنا شوید

با بیماری آسم و درمان آن بیشتر آشنا شوید

آسم به زبان یونانی است که معنی آن تنگی نفس می باشد. آسم یک نوع بیماری است که در مجرای هوایی وجود دارد که بر اثر واکنش های بیش از اندازه ی مجاری هوایی به طیف وسیعی از محرک ها به وجود می آید. آسم بیماری ای است که حمله خود را در بعضی از فصل ها بروز می دهد. تقریبا حملاتی که ناشی از آسم است مدت کوتاهی را در بر میگیرد و به بیش از چند ساعت طول نمی کشد. پس از اینکه این حمله از بین رفت به نظر می رسد که حال بیمار بهبود یافته است. یکی از دلیل هایی که باعث به وجود آمدن آسم می شود آلرژی می باشد.

راه درمان و کنترل آسم از دو روش انجام می شود:

یکی اینکه از داروهای موضعی که باعث گشاد شدن لوله های تنفسی می شوند را استفاده کنند مانند سالبوتامل و مورد بعدی که می توانند آسم را کنترل کنند این است که داروهای ضد ورم را مصرف کنند مثل کورتون ها.

شیوع آسم

یکی از بیماری هایی که در جهان شایع است آسم می باشد که بیش از صد میلیون نفر از مردم جهان را در بر می گیرد. این بیماری واگیردار نمی باشد و بیشتر از راه ارثی به این بیماری مبتلا می شوند. بیماری آسم ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد ولی کودکانی که زیر ده سال سن دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار گرفته اند.

علت آسم

علائم هایی که بیش از حد باعث شروع این بیماری می شوند را می توان به هفت دسته تقسیم بندی کرد که در زیر آن ها را شرح می دهیم.

 بیماری آسم

بیماری آسم

– آلرژن ها

به موادی که حساسیت را به وجود می آورند مواد حساسیت زا و یا آلرژن می گویند. بیشتر آلرژن هایی که آسم را به وجود می آورند از طریق هوا منتقل می شوند و برای اینکه حساسیت را ایجاد کنند کافیست مقداری در هوا وجود داشته باشند. بعد از اینکه دچار حساسیت شدید اگر دوباره با مواد آلرژن برخورد کنید بیشتر حساسیت خود را نشان می دهند به شکلی که مقدار کمی از آلرژن باعث شدیدتر شدن بیماری می شود. به اسمی که از طریق آلرژن ها به وجود می آیند آسم آلرژیک می گویند. این آسم در بعضی از فصل ها اتافاق می افتند و بیشتر کودکان و جوان را در بر می گیرد.

– محرک های دارویی

کسانی که دچار بیماری آسم شده اند به داروی آسپرین حساس هستند و اگر این دارو را استفاده کنند باعث می شود که حمله ی آسم به وجود بیاید.

– عوامل محیطی و آلودگی هوا

دلیل محیطی که باعث به وجود مدن آسم می شود با شرایط آب و هوا که غلظت آنتی ژن ها و مواد آلوده کننده را در هوا افزایش می دهد باهم در ارتباط هستند. این شرایط بیشتر در شهرهایی که بزرگ هستند و در آن جعیت زیادی زندگی می کنند وجود دارد و معمولا همراه با تغییر درجه حرارت دما و عوامل دیگری که باعث به وجود آمدن آلودگی می شوند است. اگر این شرایط اتفاق بیفتد برای تمام افراد نفس کشیدن مشکل می شود ولی تنفس برای کسانی که دچار بیماری آسم هستند سخت تر می شود.

– عوامل شغلی

بعضی اوقات ممکن است با بو کردن بعضی موادهایی که در محیط کار وجود دارد باعث شود که به بیماری آسم مبتلا شوید که به این حالت آسم شغلی گفته می شود. حدودا ماده های زیادی در محیط کار وجود دارد که باعث می شود بیماری آسم به وجود بیاید که این مواد عبارتند از: چسب ها و لاستیک خام، رزین ها، آنزیم های بیولوژیک و بعضی از مواد شیمیایی مخصوصا ایزوسیانید که موقع رنگ کردن از آن استفاده می شود.

– عفونت ها

یکی از شایع ترین دلیل های که باعث به وجود آمدن آسم می شود عفونت های تنفسی است، طبق تحقیق هایی که انجام شده است عفونت های تنفسی کهمنشا ویروسی دارند باعث می شود که دچار حمله شدید آسم شوید ولی عفونت های باکتریایی نقشی در این زمینه ندارند.

– ورزش

فعالیت هایی که انجام می دهید باعث می شود که به بیماری آسم مبتلا شوید و یا اینکه این حملات را تشدید می کند. اگر زمانی که ورزش می کنید هوا سرد باشد تنفس در این هوا باعث شدیدتر شدن آسم می شود. ولی اگر هوای گرم و مرطوب را استنشاق کنید ممکن است آسم کم و یا قطع شود.

– فشارهای عصبی

هم اکنون اطلاعاتی وجود دارد که نشان دهنده ی این است که عوامل روانی هم می توانند باعث شدید تر شدن و یا تخفیف بیماری آسم شوند.

 بیماری آسم

بیماری آسم

علائم آسم

علائم هایی که نشان می دهند شخص به بیماری آسم مبتلا شده است عبارتند از: سرفه، تنگی نفس و خس خس کردن سینه. زمانی که دچار این بیماری می شوید در قفسه سینه تان احساس گرفتگی می کنید که همراه با سرفه های بدون خلط است. زمانی که نفس می کشید درون سینه تان صدای خس خس می آید.

راه های تشخیص آسم

آسم را می توان از دو روش تشخیص داد:
۱- علائم مانند سرفه و تنگی نفس. ۲- اسپیرومتری

درمان آسم

استفاده از داروهای تسکین دهنده، داروهای پیشگیری کننده، داروهای اورژانسی

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *