#


بیماری نقرس: راههای پیشگیری و درمان آن

بیماری نقرس
22 سپتامبر 2017 بدون نظر 1095 بازدید

بیماری نقرس: راههای پیشگیری و درمان آن

راه های پیشگیری و درمان نقرس

یکی از اشکال پیچیده ای که باعث ورم مفاصل می وشد نقرس نام دارد که هم زنان و هم مردان به آن مبتلا می شوند، ولی این بیماری در زنان یائسه بیشتر مشاهده می شود. علائم این بیماری عبارتند از: درد ناگهانی و شدید، سفت شدن و سرخ شدن مفاصل مخصوصا در شست پا. وقتی که دچار درد نقرس می شوید باعث می شود که شست پای تان دچار درد شدید و آتش گرفتن شود که این مسئله موجب بیدار شدن شما از خواب در شب می شود.
مفصلی که داغ و متورم شده است چنان حساس است که حتی نمی تواند وزن ملافه را بر روی خود تحمل کند و دچار فشار و درد می شود. این خبر را به شما بدهیم که خوشبختانه می توانید نقرس را درمان و تا حدی از آن جلوگیری کنید.

علائم ابتلا به بیماری نقرس

زمانی که به این بیماری مبتلا می شوید علائم آن درد شدید می باشد که به طور ناگهانی و در شب اتفاق می افتد. این علائم عبارتند از:

• درد شدید مفاصل

بیشترین تاثیری که نقرس می تواند داشته باشد بر روی شست پا است. ولی باعث درد در مفصل های دیگر هم می شود از جمله: مفاصال پا، آرنج، زانو و دست ها. دردی که در موقع بیماری نقرس به وجود می آید در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اول وقوع این بیماری به بیشترین حد می رسد.

• باقی ماندن درد مفاصل

پس از اینکه درد شدیدی که در اول به وجود آمد کم شد در برخی از مفاصل امکان دارد از چند روز تا چند هفته دارای التهاب و درد باشند. هر چه که این حملات قدیمی تر باشند درد بیشتری در آن باقی می ماند.

بیماری نقرس

• التهاب و سرخی

مفصل یا مفاصلی که به نقرس مبتلا شده اند حساس و قرمز می شوند.

دلایل ابتلا به نقرس و نشانه های خطرزا

فقط اسید اوریک بالای خون باعث نمی شود که به این بیماری مبتلا شوید و کسانی هم هستند که با وجود بالا بودن اسید اوریک بدن شان دچار این بیماری نمی شوند ولی این را به یاد داشته باشید که به دلیل بالا بودن مقدار زیادی اسید اوریک به بیماری نقرس مبتلا می شوید. هنگامی که اسید اوریک خون شما بالا برود به شکل کریستال هایی در خون شما ظاهر می شوند. عواملی که باعث می شوند که این کرستال ها به وجود بیایند را در زیر به شما می گوییم.

چاقی، مصرف الکل، استفاده بیش از حد از موادی که اسید اوریک آن ها بالا است مانند:سیرابی، شاه ماهی، قارچ، گوشت قرمز، ماهی کولی و مارچوبه، برخی از بیماری های خاص مانند فشار خون بالایی که درمان نشده است، بیماری های مزمن مثل دیابت، چربی و یا کلسترول بالای خون و باریک شدن رگ ها، برخی از داروهای دارای دیورتیک ها، آسپرین و داروهایی که افراد پیوند اعضا از آن مصرف می کنند، سابقه خانوادگی، سن و جنس.

نقرس چه عوارضی دارد؟

کسانی که دچار نقرس می شوند به بیماری های شدیدتری مبتلا می شوند مانند:
• نقرس پیشرفته
• سنگ کلیه

راه های تشخیص بیماری نقرس

آزمایش هایی که باید برای تشخیص بیماری نقرس انجام شود:
آزمون مایع مفصل: احتما دارد که پزشک تان بخواهد برای کشیدن مایعات از داخل مفصل شما از سرنگ استفاده کند. وقتی که این مایع را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بدهند متوجه می شوند که درون آن کریستال وجوددارد یا خیر.
آزمایش خون: برای بررسی اسید اوریک خون تان ممکن است پزشک تان از آزمایش خون استفاده کند.
این را به یاد داشته باشید که ممکن است شخصی اسید اوریک خونش بالا باشد ولی به این بیماری مبتلا نشود اما کسانی هم هستند با اینکه اسید اوریک خون شان نرمال است ولی دچار این بیماری می شوند.

بیماری نقرس

بیماری نقرس

درمان بیماری نقرس

برای درمان نقرس باید از دارو استفاده کنید. داروهایی که برای این بیماری استفاده می شوند در درمان حملات این بیماری و جلوگیری از آن و یا اینکه برای کم شدن عوارض این بیماری مثل توفی و سنگ کلیه کاربرد دارد.
داروهایی که جلوگیری از ابتلا به بیماری نقرس می شوند
اگر شما در سال فقط چند با ردچار حملات این بیماری می شوید و یا حملاتی که به شما دست می دهد پشت سر هم نیستند ولی در عین حال دردناکند احتمال دارد پزشک تان بعضی از داروها را برای کاسته شدن از خطر ابتلا به این بیماری و عوارض آن برای شما تجویز کند. این داروها عبارتند از:
داروهایی که باعث جلوگیری از تولید اسید اورک می شوند.
داروهایی که باعث می شوند اسید اوریک خون تان کاهش یابد.

پیشگیری از ابتلا به نقرس

استفاده زیاد از مایعات: سعی کنید نوشیدن مایعات را به ۲ تا ۴ لیتر برابر با ۸ تا ۱۶ لیوان افزایش دهید. سعی کنید بیشتر این مایعات از آب باشد.
از مصرف الکل خود داری کنید.
رژیم غذایی متعادل که منظور بیشتر میوه، غلات کامل، سبزی و لبنیات کم چرب یا بدون چربی است.
از منابع کم چربی لبنی پروتئین را برای بدن دریافت کنید.
سعی کنید کمتر از گوشت،مرغ و ماهی مصرف کنید.
وزن مناسب داشته باشید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *