#


خوراکی­ها معادن املاح می­باشند

ویتامین و املاح
12 فوریه 2017 بدون نظر 1129 بازدید

خوراکی­ها معادن املاح می­باشند

خوراکی­ها معادن املاح می­باشند

یکی از مصالح ساختمان نسوج و میعات و استخوان­بندی فلزات می­باشند که به صور مختلفه املاح آن­ها در بدن وجود داسته و مورد نیاز بدن است.

تاکنون در اثر تجزیه­های دقیق در بدن به وجود ۳۷ عنصر که همگی از فلزات و شبه فلزات می­باشند پی برده­اند، این فلزات به طور مستقیم خورده نمی­شوند و برای جذب بدن بایستی به صورت املاح درآیند. بهترین معدن املاح این خوراکی­ها هستند.

گرچه اخیراً املاح شیمیایی این فلزات را در داروخانه ­ها جمع کرده و پزشکان در موقع لزوم تجویز می­نمایند،

ولی به طور دقیق باید بگوییم املاح به این صورت چون قوه­ی حیاتی ندارند مفید نیستند و روی این اصل دانشمندان اتمی اکنون درصدد تهیه ­ی املاح فلزات با خاصیت رادیواکتیو می­باشند،

تا شاید بتوانند بهتر جذب بدن شوند و به طوری که می­گویند (ید) رادیواتیو برای تقویت بدن ساخته شده است.

هنوز تأثیر اینگونه داروها معلوم نیست ولی هرچه باشد به پایه­ی املاح موجود در خوراکی­ها نخواهد رسید.

این عناصر معمولاً در خاک وجود دارند و به وسیله­ ی ریشه جذب شده، وارد درخت گردیده و پس از یک سلسله فعل و انفعالات برای خوراک آماده می­شوند.

سبزیجات

اغلب سبزی­ها و میوه­جات از املاح گوناگون سرشار می­باشند.

در بین این املاح که داروهای حقیقی و مفید می­باشند املاح تب­بر[۱]، ضد روماتیسم، ملین، مدر، مقوی، منوم و غیره بسیار دیده می­شوند.

داروهای ضد کرم، داروهای قاعده ­آور، داروهی مسکن، داروهای منظم کننده­ی قاعدگی، داروهای ضد سرفه، داروهای ضد آسم، داروهای ضد میکروب و صدها داروهای دیگر در ضمن این املاح وجود دارند.

املاح مورد نیاز خون، مورد نیاز کبد، مورد نیاز بزاق، مورد نیاز مغز، مورد نیاز قلب، مورد نیاز اعصاب، مورد نیاز مو، مورد نیاز ناخن و مورد نیاز حواس گوناگون در این املاح به صور مختلف دیده می­شوند.

املاح خوراکی ها

اگر بخواهیم یکایک این املاح را مورد مطالعه و بحث قرار دهیم و منابع آن­ها را بشماریم مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.

در اینجا به بحث کلی درباره­ ی چند فلز عمده قناعت می­کنیم و در جلدهای بعد ضمن تفصیل یکایک میوه­ ها و سبزی­ها املاح عمده ­ی آن­ها را گوشزد کرده فواید آن­ها را تشریح می­نماییم ولی قبلاً ناگزیریم نقصی را که در نباتات ایران مشاهده می­شود برای اطلاع عموم بنویسیم.

گفتیم که املاح را گیاه به وسیله­ ی خاک از زمین می­گیرد. متأسفانه در زمین به یک نسبت مساوی تقسیم نشده و در هر خاکی فلزات موردنیاز تمام گیاه­ها موجود نیست.

در صورتی که این فلزات و املاح در آب دریا به یک نسبت تقسیم شده­ اند و سه چهارم سطح زمین که از آب دریا پوشیده شده است از عدالت طبیعت برخوردار شده و یک چهارم دیگر که خشکی است دچار بی­عدالتی می­باشد.

بنابراین می­توانیم بگوییم حیوانات دریا از این جهت خوشبخت­ تر از زمینی ­ها می ­باشند و روی همین اصل است که مرجان­های دریا در نقاشی و رنگ آمیزی از بشر که خود را اشرف مخلوقات می­داند جلو افتاده­ اند[۲].

فلات مرکزی

در فلات مرکزی ایران که از دریای آزاد دور است این بی ­عدالتی به منتهای درجه می­باشد و چون در این قسمت به علت داشتن هوای معدل و آفتاب زیاد انواع و اقسام گیاه­ها می­توانند برویند از حیث داشتن یعضی از املاح و فلزات فقیر است.

بنابراین بعضی از گیاه­های ما آن خاصیتی که در کتب علمی می­نویسند می­رسیم که املاح و فلزات آن­ها با نوع­های دیگر فرق دارد.

این موضوع گرچه جنبه­ ی علمی داشته و از موضوع این کتاب خارج است معذلک به یک دو موضوع از مواردی که آزمایش نموده­ام اشاره می­نمایم.

در مرکز و شمال ایران سدیم فوق­العاده زیاد است. معادن نمک طعام فوق­العاده می­باشد، تمام شوره­زارها و کویر ایران را سولفات دوسود پر کرده است، در شهرهای قدیمی و کهنه مانند همدان- ساوه- شهر ری و غیره شوره­ای که ترکیب آن نیترات دوسدیم است به ست می­آید.

پتاسیم

در مقابل در این قسمت از ایران فلز پتاسیم کمیاب است.

در صنعت کربنات در پتاس را از خاکستر نباتات می­گیرند ولی در ایران در خاکستر نباتات به جای کربنات دوپتاس کربنات دوسود وجود دارد.

خاکستر علف اشنیان که قلیا نامیده می­شود دارای مقدار زیادی کربنات دوسود است.

در خاکستر سایر نیز کربنات دوسود جای کربنات دوپتاس را گرفته و اگر پتاسیم پیدا شود فوق­العاده کم و نادر است.

بعد از پتاسیم شبه فلز ید قابل توجه است.

در معادن نمک طعام ماینور دوسدیم وجود ندارد این نقص در معادن امریکا هم بود.

همینکه دانشمندان منوجه آن شدند از طرف وزارت بهداری به کلیه­ ی کارخانجات نمک کوبی دستور داده شد که به هر ده هزار کیلو نمک یک کیلو یدور دو پتاسیم اضافه نمایند.

[۱]سیب، کدو و زرشک تب­بر می­باشند.

[۲]ممکن است بعضی از گیاه­ها با تشعشعات اتمی خود ماهیت فلزات را تغییر داده و فلز موردنیاز خود را بسازند.

ولی هنوز مسلم نیست.

بهترین مطالب آموزشی و اخبار حوزه بهداشت ، سلامت و پزشکی را با ما دنبال کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *