#


یبوست: راه حل های برای درمان یک ناراحتی شایع

18 اکتبر 2017 بدون نظر 1079 بازدید

یبوست: راه حل های برای درمان یک ناراحتی شایع

یبوست: راه حل های برای درمان یک ناراحتی شایع

یبوست ، مهم است و گاهی اوقات می تواند دردناک باشد. اما پیدا کردن علت کم کاری شکم، اغلب آسان است. یعنی ممکن است به دلیل نبود فیبر در رژیم غذایی ، مصرف ناکافی مایعات ، استرس ، داروها و کمبود ورزش و یا عادات بد شکمی باشد.

آیا واقعاً یبوست دارید؟

آیا فقط تصور می کنید که مشکلی دارید یا واقعاً این طور است ؟ حتماً در طول زندگی ، با تبلیغات فراوان داروهای مسهل رو به رو شده اید. خیلی ها فکر می کنند که یبوست دارند ولی این طور نیست . در واقع نیاز برای مدفوع کردن در افراد مختلف، متفاوت است . برای بعضی افراد، کار کردن شکم سه بار در روز نرمال است و برای بعضی ها سه بار در هفته .

یبوست

آیا مایعات کافی می نوشید.

متخصصان ما موافقند که اولین چیزی که یک فرد مبتلا به یبوست باید آن را رعایت کند، رژیم غذایی است . مهم ترین اقدام غذایی ضد یبوست ، استفاده از فیبر و مایعات است. بسیاری از این مواد برای نرم نگه داشتن مدفوع و عبور آن از رودهها ضروری است. به چه مقدار مایع و فیبر نیاز دارید ؟ اول از مایع شروع میکنیم : حداقل شش لیوان و ترجیحاً هشت لیوان از مایع را به صورت روزانه باید مصرف کنید؛ این نکته مهم را هم فراموش نکنید که بهترین مایع، آب است.

فیبر بیشتری بخورید.

دکتر هارپر میگوید: بسیاری از آمریکایی ها، در رژیم شان فیبر کافی ندارند. انجمن تغذیه آمریکا مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در رژیم غذایی برای بزرگسالان و حداقل۳۰ گرم برای افراد مبتلا به یبوست را توصیه کرده است۳ گرم برای افراد مبتلا به یبوست را توصیه کرده است.

مایت ها نمی توانند روی زمین خشک زنده بمانند و چنین زمینهایی در عرض چند ثانیه خشک می شوند؛ در حالی که برای خشک شدن فرشی که با بخار شسته شده ، هفته ها وقت لازم است.

یبوست

بالش های دست ساز بخرید .

مایت ها به بالش های مصنوعی به اندازهٔ بالش های پردار علاقه دارند ولی مزیت عمسده بالش های مصنوعی این است که می توانید آنها را در آب داغ بشویید .

لایی های تشک خود را مرتباً با آب داغ بشویید.

مایت ها علاوه بر بالش ها، به تشکهای شما هم علاقه دارند. آنها را هر هفته با آب داع بشویید تا باقیمانده حشرات نابود شوند.

حداقل ، یک اتاق را پناهگاه خود قرار دهید.

اگر نمی توانید یک تهویه هوای مرکزی فراهم کنید و یا نمی خواهید فرشها را یکی یکی از اتاق های خانه خارج کنید ، باز هم راه نجاتی وجود دارد . حداقل یک اتاق را پناهگاه خود قرار دهید.

اکثر مردم ، اغلب اوقات خود را در اتاق خواب می گذرانند ؛ پس پاک کردن این اتاق از مایت ها ، نقش مهمی در کاهش حساسیت دارد .

این کار را در تابستان با تهویه هوا، بستن و جدا کردن آن اتاق از بقیه خانه ( با بستن درها) و تعویض فرشها با قالیچه های کهنه و دیگر توصیه هایی که در بالا گفته شد، انجام دهید.

فیبر از کجا می آید ؟ کربوهیدراتهای پیچیده که در غلات، میوه ها و سبزیجات وجود دارد منابع فیبر هستند . رسیدن به ۳۰ گرم در روز ، با انتخاب دقیق غذاها مشکل نیست. نصف فنجان نخود، پنج گرم : یک سیب کوچک ، ۳ گرم و یک بشقاب سبوس غلات، ۱۳ گرم فیبر دارد.

موادی که بیشترین فیبر را دارند عبارتند از: لوبیای خشک پخته نشده ، آلو خشک ، انجیر، کشمش ، ذرت بو داده ، جوی دوسر، گلابی و میوه های مغزدار ( مانند پسته و گردو). مصرف فیبر را به آهستگی افزایش دهید تا گاز معده زیاد نشود.

برای ورزشی زمان بیشتری صرف کنید .

حتماً می دانید که ورزش برای قلب مفید است اما آیا میدانستید که برای شکم نیز مناسب است ؟ ادوارد انکیز میگوید: ما احساس می کنیم که ورزش منظم با حرکت سریع تر غذا در رودهها به عنوان یک عامل ضد یبوست مطرح است .

یبوست

بیشتر راه بروید.

هر ورزش منظمی برای از بین بردن یبوست مفید است اما ورزشی که اغلب متخصصان توصیه میکنند، پیادهروی است. پیادهروی مخصوصاً برای زنان باردار مفید است. بسیاری از آنها به علت تغییر کار کرد درونی شان ، دچار یبوست می شوند. هر شخصی از جمله مادران باردار باید ۲۰ – ۳۰ دقیقه در روز پیادهروی کنند. مادران باردار باید مراقب باشند در پیادهروی از نفس نیفتند.

دربارهٔ دستشویی رفتن بیشتر فکر کنید.

جلوگیری از دفع مدفوع در مواقع ضروری باعث یبوست میشود. هرگز برای بهبود عادات دفع مزاج ، دیر نیست. طبیعی ترین زمان برای دستشویی رفتن ، بعد از خوردن غذای روزانه است. بنابراین بعد از خوردن هر وعده غذا ۱۰ دقیقه در دستشویی بنشینید. بعد از مدتی رودههای شما به یک روند طبیعی عادت می کنند.

آرام باشید و آسان بگیرید.

هنگامی که ترسیدهاید و عصبی هستید، دهان تان خشک می شود و قلب تان سریع تر می زند. روده های شما نیز از حرکت می ایستد. اگر علت اصلی یبوست را عصابنیت می دانید مدتی را به استراحت بگذرانید مثلا با گوش دادن به نوارهای آرام بخش.

زندگی را با خوشی و خنده بگذرانید.

خنده از دو طریق می تواند به یبوست کمک کند. اول : دارای اثر ماساژی روی  روده هاست که به گوارش کمک می کند و دوم ضد استرسی مناسبی است .

در مصرف قرصهای مسهل تجدید نظر کنید.

در اکثر داروخانه ها در کنار مسهل های شیمیایی ، گروه دیگری از مسهل ها را می یابید که به نام مسهل های گیاهی یا طبیعی برچسب خورده اند و ماده اصلی شان عموماً دانه پسیلیوم خرد شده است. این دانه ، نوعی فیبر با فشردگی بالاست که برخلاف نوع شیمیایی غیر اعتیادزا و اغلب ایمن است . باید این ها را با مقدار زیادی آب مصرف کرد.

نسخهٔ یک پزشک را امتحان کنید .

مشکل مسهل های پسیلیوم دار گران بودن آنهاست ؛ اما شما می توانید با خرید دانه های پسیلیوم از مغازههای غذایی بهداشتی و خرد کردن آنها، آن را تهیه کنید. این مواد را با آب مخلوط و به صورت خمیر، هر شب ساعت ۹ ، مصرف کنید.

خود را هر چه سریع تر راحت کنید.

تنقیه یا شیاف برای استفاده موردی ، بسیار مناسب است ولی باید مراقب بود، چون مصرف زیاد آن ، باعث کم کاری رودهها می شود. دکتر روسو می گویسد: از تنقیه آبی یا محلول نمکی استفاده کنید. هرگز از کف صابون استفاده نکنید. زیرا می تواند باعث ناراحتی و حساسیت شود. هنگامی که میخواهید شیاف بخرید، نوع گلیسیرین آن را انتخاب کنید.

مصرف مکمل ها و داروها را کنترل کنید.

داروهایی وجود دارد که باعث یبوست و یا بدتر شدن آن می شود. شایع ترین آنها شامل ضد اسیدهای حاوی آلومینیوم با کلسیم، آنتی هیستامین ، داروهای ضد پارکینسونی ، مکمل های کلسیم خواب آورها، آرام بخش ما وداروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است.

مراقب غذاهای خاص باشید.

ممکن است غذایی در یک شخص باعث یبوست شود ولی در شخص دیگر نشود. برای مثال ، شیر برای بعضی ها به شدت یبوست ایجاد می کند، در حالی که در فرد دیگر باعث اسهال می شود. باید مصرف غذاهایی نظیر لوبیا، گل کلم و کاهو که گاز ایجاد می کنند در افرادی که یبوست با علت گرفتگی رودهها دارند، منع شود.

غذایی کم حجم بخورید .

دکتر شوستر میگوید: کسانی که رودههای تحریکپذیر دارند باید از خوردن غذای زیاد اجتناب کنند، زیرا این کار مسیر گوارشی را میبندد و یبوست را بدتر می کند.

یبوست

فشار نیاورید.

باد کردن و فشار دادن شکم برای رفع یبوست ، به همان اندازه که پر زحمت است ، عاقلانه نیست . شما خطر ابتلا به بواسیر و شقاق را افزایش می دهید که نه تنها دردناک است ، بلکه با باریک کردن سوراخ مقعد باعث بدتر شدن یبوست می شود. این فشار باعث بالا رفتن فشار خون و پایین آمدن ضربان قلب نیز می شود.

روش های جایگزین

از مصرف روغن ها پرهیز کلید .

تمام روغن هایی که از منابع شان روغن گیری شده اند. نظیر روغن های گیاهی، زیتون و روغن سویا را حذف کنید؛ این کار می تواند برای بهبود یبوست مزمن مفید باشد. خود روغن ، مشکلزا نیست ولی خوردن آن به صورت آزاد باعث یبوست و مشکلات گوارشی متعدد می شود.

ایراد این روغن ها تشکیل یک لایه نازک در معده میباشد که هشسم کربوهیدراتها و پروتئینها را در معده و روده کوچک مشکل می کند. گوارش کافی تا ۲۰ ساعت به تأخیر می افتد و باعث گندیدگی و توليد گاز و سموم می شود که روده بزرگ و کوچک هم میرسد.

اما روغن هایی که به شکل طبیعی هستند ( در میوههای مغزدار نظیر پسته و فنسدق و ذرت ) در داخل بدن به آرامی آزاد می شوند، بنابراین هیچ لکه چربی برای بستن راه گوارشی و ایجاد یبوست با وجود ندارد. این روغن ها بر خلاف نوع استخراج شدهٔ انها یک غذای کامل و مغذی هستند.

هشدار پزشکی

به پزشک مراجعه کنید.

یبوست به خودی خود جدی و خطرناک نیست اما اگر علایم آن شدید و ناتوان کننده و طولانی ( به مدت سه هفته ) شد و خون نیز در مدفوع وجود داشت باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این ، اگر یبوست همراه با نفخ شکم باشد، نشان دهندهٔ انسداد رودهای است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *