#


گل همیشه بهار/ خواص درمانی و دارویی شگفت انگیز آن

گل همیشه بهار
30 ژوئن 2017 بدون نظر 2093 بازدید

گل همیشه بهار/ خواص درمانی و دارویی شگفت انگیز آن

گل همیشه بهار/ خواص درمانی و دارویی شگفت انگیز آن

فارسی آن گل همیشه بهار است. اعراب دائم الحیات و حی العالم گویند. در کتب قدیم به نام های ابرون، افحسوان اصغر، زبیده، قوقهان، مرجون اکحلاها، سهلابی، خیر، خیری، زرد، میشامیش بهار، همیشه جوان، یاد شده، رنگ گل های آن زرد طلایی بوده، بدون دم گل، روی نهنج قرار گرفته در ساعت نه تا ده صبح باز و در ساعت چهار تا پنج بعدازظهر بسته می شود.

با این که فاقد نوش است، زنبورعسل به آن راغب بوده، گرده های آن را می خورد. نوع کوهی همیشه بهار که در حوالی مسجد سلیمان بسیار است، به تنباکوی کوهی معروف بوده ترکان به آن داغ توتونی و اعراب دخال الغوخ گویند. و به زبان محلی «او کوزوکوزو» و پنیره نامیده می شود.

در مجارستان، بلغارستان و سوئیس روستانشینان آن را به جای توتون استفاده می کنند و در بلوچستان قلیان را با آن گل چاق می کنند. گل همیشه بهار چه بیابانی و چه کوهی، خزان نمی کند. ساقه کوهی همیشه بهار به قدر ذرعی طول داشته، به کلفتی انگشت است. دارای رطوبتی چسبناک است که به دست می چسبد.

گل آن دارای یک ماده زردرنگ، یک ماده تلخ و مقداری صمغ و رزین بوده لعابدار، ریشه آن دارای اینولین است. گل همیشه بهار در مجاورت آب یک ماده ژلاتینی از خود تراوش می کند که روی ساقه منتشر شده، آن را چسبناک می نماید و به شیره گل همیشه بهار معروف است.

 دمکرده پنج گرم آن به عنوان معرق و چهار مثقال آن در یک لیتر آب در ۲۴ ساعت به عنوان پیشاب آوراستفاده می شود. شیره تازه برگ به مقدار یک تا دو قاشق سوپ خوری مخلوط با شربت برای جلوگیری از استفراغ و زخم های معده و روده تجویز می شود. اگر چهار تا شش گرم شیره تازه ساقه اش را با ششصد گرم کره یا چربی دیگر مخلوط کرده ضماد نمایند، زخمهای بد خیم را سودمند بوده، اثرش در روی زخم ها و غدد سرطانی قابل توجه است.

 اگر برگ یا ساقه گیاه آن را در سرکه خیس نمایند، برای از میان بردن زگیل و میخچه و پینه دست و پا سودمند است. خوردن برگ کوبیده شده آن برای درمان اسهال مفید است. ضماد گل همیشه بهار با آرد جو جهت زخم های پليد و چرکی و درد مفاصل و نقرس و سوختگی آتش و جهت درمان باد سرخ که تیغ زده، خون از آن بیرون آمده باشد و همچنین معالجه جوش غرور نافع است.

گل و برگ گل همیشه بهار خون را تصفیه می نماید، قاعدگی را باز می کند، ضد تشنج بوده و قی را بند می آورد. افرادی که به اختلالات قاعدگی مبتلا هستند، اگر یک هفته مانده به روز رگل، گل همیشه بهار استفاده نمایند، به موقع به وضع طبیعی و بدون درد بازخواهد شد. اثر قاعده آور گل همیشه بهار در مبتلایان به کم خونی و ضعف اعجاب آور است. اختلالات کبدی و یرقان نیز با مصرف گل همیشه بهار از بین می رود. در صنعت داروسازی از گل همیشه بهار تنتوری تهیه می کنند که زخم ها را بهتر از محلول مرکورکرم و تنتورید التیام داده، مانع التهاب و چرکی شدن زخم ها می شود.

 برای درمان سوختگی، سرمازدگی و اگزما مفیده بود، از همه بالاتریک دارویی مؤثر برای جلوگیری از تجزیه شدن خون سرطانی است و در روی زخم های سرطانی اثر قاطع دارد. اگر گیاه انگلی سس که قبلاً خود را معرفی کرده است، به دور گیاه همیشه بهار پیچیده، شیره آن را مکیده بهترین داروی ضد سرطان است. پزشکان سنتی بسیاری از مبتلایان را با آن نجات داده اند و این خاصیت در افتیمون که نوعی سس است بیشتر است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *