#

گروه ویتامین­ ب
12 فوریه 2017 بدون نظر 1419 بازدید

گروه ویتامین­ ب

گروه ویتامین­ ب

گروه ویتامین­ ب انواع و اقسام دارد که تا کنون مختصری از آن­ها کشف شده است تمام آن­ها عملشان میان جیگری است و با اینکه مفیدند در هیچ یک از ترکیبات بدن وارد نمی­شوند.

نخستین عمل آن­ها تنظیم عمل قندها است.

فرمان­هی معده و روده مقدار زیادی از این ویتامین­ها را می­سازند. تزریق داروهای ضد میکروب این عیب را دارد که این فرمان­ها را کشته و انسان را دچار کمبود ویتامین­های (ب) می­نماید.

هنگام آبستنی رحم بزرگ شده اختلالاتی درم عده ایجاد می­شود و فرمان­های مولد ویتامین (ب) را از انجام وظیفه بازمی­دارد. بنابراین زن­های آبستن نیز دچار کمبود این ویتامین­ها می­شوند.

ویتامین (ب ۱)

مخمر آبجو، میوه­ها و هسته­ی آن­ها، حبوبات، شیر، سبزیجات تازه، سبوس، گندم و برنج و امعاء و احشاء مخصوصاً یرابی و شیردان و خوش گوشت از این ویتامین زیاد دارند و با اینکه انسان بیشتر از دو میلی گرم از این ویتامین احتیاج ندارد و اکثر غذاها مخصوصاً جو، ارزن، کاهو، هویج، اسفناج، کلم، بادام، فندق و گردو دارای ویتامین (ب ۱) می­باشند معذلک مشاهده می­شود که عده­ی زیادی دچار کمبود این ویتامین می­باشند. علت آن چنانکه گفتیم اختلالات معدی است که در نتیجه­ی سوء تغذیه و آبستنی ایجاد می­گردد.

الکل نیز فرمان­های بدن را کشته سیب کمبود ویتامین (ب ۱) می­شود. ترشی معده چنانچه زیاد شود فرمان­ها از بین رفته کمبود این ویتامین مشاهده می­گردد.

در کسانی قند و افراط در خوردن مواد قندی کمبود این ویتامین مشاهده می­گردد.

در کسانی که با اشعه­ی مجهول کار می­کنند و همچنین در نتیجه­ی پوشیدن البسه­ی نایلونی و پلاستیک کمبود این ویتامین دیده می­شود.

علائم کمبود ویتامین (ب ۱)

بهم خوردگی معده و استفراغ خشک، درد و ورم اعصاب، عدم رشد، قلت ترشح صفرا، سستی و تنبلی معده و روده­ها و ایجاد بیماری بری بری.

باید دانست که انسان هرقدر بیشتر مواد قندی و نشاسته­ای و چربی بخورد بیشتر به این ویتامین احتیاج دارد.

گروه ویتامین­ ب مخصوصاً ویتامین (ب ۱) در معالجه­ی وجع اعصاب و دردهای سخت مورد استفاده قرار می­گیرد، تا دویست میلی گرم آن را در ۲۴ ساعت می­دهند.

اخیراً از این ویتامین برای زایمان بدون درد استفاده کرده و نتیجه­ی مفیدی می­گیرند.

زنان آبستن چه در موقع استفراغ ­های حاملگی و چه در رزوهای قبل از زایمان باید از موادی که دارای این ویتامین هستند استفاده نمایند.

این ویتامین در اثر حرارت از بین می­رود و برای استفاده از آن باید از میوه­ ها و سبزی­ های خام استفاده کرد. این ویتامین با عرق از بدن خارج می­شود و کسانی که کارهای سخت داشته و زیاد عرق می­کنند باید مقدار بیشتری از آن را مصرف نمایند.

ویتامین (ب ۲)

در مخمر آبجو، مایه­ ی پنیر، میوه­جات، سبزیجات، امعاء و احشاء و قسمت­های داخلی شکم مانند دل و قلوه و تخم مرغ و شیر و پنیر و غیره از این ویتامین دیده می­شود.

این ویتامین در مقابل حرارت استقامت دارد و در اغذیه­ی پخته دیده می­شود و برای اشخاص بالغ در روز تا ۴ میلی گرم مورد نیاز است.

علائم کمبود ویتامین (ب ۲)

اختلال در جذب چربی­ها (چنانچه مدفوع بیمار تجزیه شود در آن مقداری چربی تجزیه نشده دیده می­شود.)

ترک در لب­ها، عوارض چشمی به صورت ترس از نور، عوارض معدی و روده­ها مخصوصاً در اطفال و شیرخواران و ضعف عمومی.

موارد استفاده: در مرض قند، ورم دهان و ترک لب­ها و همچنین در ضعف چشم یعنی موقعی که چشم از نور می­ترسد باید از غذاهایی که دارای این ویتامین هستند استفاده شود.

ویتامین (ب ۱) و (ب ۲) در پیاز موجود می­باشد و همین امر سس شده است که در ایران بیماری بری بری دیده نمی­شود و این موضوع را به طور تفصیل متذکر شدیم.

ویتامین­های (ب ۱) و (ب ۲) در اکثر میوه­جات و سبزیجات موجودند که در زیر مقدار آن­ها را در صد گرم میوه ذکر می­نماییم. واحد مقیاس بین­المللی است.

میوه ویتامین (ب ۱) ویتامین (ب ۲)

بادام ۶۰ میلی گرم ۶۰۰ میلی گرم
سیب ۱۵ ” ۴۳ ”
زردآلو ۳۰ ” ۱۰۵ ”
خربزه ۲۰ ” ۷۰ ”
گیلاس ۱۷ ” ۱۰۵ ”
بلوط ۱۵۰ ” – ”
هندوانه ۱۵ ” ۲۴ ”
انجیر ۲۲ ” ۷۵ ”
انبه ۳۰ ” ۶۰ ”
پرتقال ۲۶ ” ۲۹ ”
گلابی ۸ ” ۲۱ ”
انگور ۶۰ ” ۱۲۵ ”
نارنگی ۳۰ ” ۳۰ ”
گوجه فرنگی ۴۰ ” ۲۸ ”

ویتامین (ب ۶)

در مخمر آبجو، غلات و سبزیجات تازه، جگر، دل، قلوه، خوش گوشت، زرده­ی تخم­مرغ، شیر، سبوس غلات و مخصوصاً در جوانه­ی گندم موجود است.

علائم کمبود ویتامین (ب۶)

بیماری­های عصبی، اختلال در عضلات و اعصاب، ایجاد استفراغ آبستنی.

ویتامین (ب۶) در تنظیم مبادلات غذایی بافت­ها میانجی می­باشد، خوردن این ویتامین برای زنان آبستن ضروری است و باید آنرا از سیرابی و جوانه­ی گندم و سمنو اخذ نمایند.

ویتامین (ب۱۲)

این ویتامین ضد کم­ خونی است و در ساختمان آن چهار درصد فلز کوبالت یعنی لاجورد موجود است. این ویتامین در کبد و در شیر و گوشت وجود دارد، در سیرابی و امعلا­ء نیز دیده می­شود. می­گویند اثر زیادی در نمود انسانی دارد.

بهترین مطالب آموزشی و اخبار حوزه بهداشت ، سلامت و پزشکی را با ما دنبال کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *